Tält märke.

Klargörande

Jag ser när jag läser detta att man kan få bilden av att jag funderar på spirit tältet.
Det gör jag inte i skrivande stund.

Jag har beställt detta tält som ensamvandringstält.

http://www.amg-outdoor.co.uk/vango2004/products/tentsinfo.asp?typename=118

200 modellen

Mitt huvudtält är en enstångs tältkåta av märket Venor. Som lämpar sig bäst när man är 2 eller fler.

Så min tanke med frågan var mest att höra om kvalitet, material, lösningar på detaljer och liknande.
 
chinerunner; sa:
Finns det någon ibland er som har och vill dela erfarenheter kring Vangos tält?

Jag tror inte märket Vango finns representerat på den svenska marknaden.
http://www.amg-outdoor.co.uk/vango2004/products/tentsinfo.asp?typename=177

Eftersom Nallo GT för mig ser ut att vara de tält som de flesta av er föredrar så kanske detta är ett alternativ för dom som inte vill/kan betala över 6.000:- för ett tält.

Hoppas på svar.

Lev väl.

/Patrik

Har inte testat det tältet du frågar om men passar på att slå ett slag på trumman om Bergans tält.
Köpte ett Bergans Kompakt 3-manna.
Väger 3,3-5 med alla pinnar och bäst av allt så kostade det bara 2840 kr hos Nortstar trading i Malmberget.
Köpte även en Powerframe 3800 ryggsäck och allt detta till samma pris ett Hillebergtält kan gå på.


Kolla in Bergans också är mitt tips.
 
TBS Micro 100

Jag har ett Vango TBS Micro 100 som jag skaffade förra våren ( http://www.amg-outdoor.co.uk/vango2004/products/tentsinfo.asp?typename=25 ). Jag ville ha ett lätt och smidigt enmanstält som höll hyfsad kvalitet men inte kostade alltför stor del av mina CSN-pengar (dvs Fjällräven och Hilleberg var uteslutet). Jag sökte runt på nätet efter olika modeller och hittade TBS Micro-serien som verkade bra. Tyvärr verkar det som om de inte har någon svensk återförsäljare, så det slutade med att jag beställde tältet från http://www.midantrimcamping.com i England.

Jag har ännu bara använt det på låglandsleder under snälla förhållanden, men där har det fungerat bra. Jag planerar att göra någon eller några 3-4-dagarsturer ensam i fjällen nästa sommar, får se hur det klarar av det. Här är några saker som kan vara intressanta:

Fördelar:
* Tar lite plats i ryggsäcken, väger ganska lite (runt 1.9 kg) fast det är ett "riktigt" tält med inner- och yttertält och absid
* Rymligt för en person - man har plats för ryggsäcken inuti innertältet om man vill det (annars är det gott om plats i absiden också)
* Verkar vara bra kvalitet - rejäl golvduk
* Står stadigt
* Hyfsat billigt (betalade 1500 för tält + frakt)
* Man kan sätta upp och ta ner tältet utan att plocka isär inner- och yttertältet

Nackdelar:
* Eftersom det bara finns en tältpinne så _måste_ man sätta fast tältet i marken och spänna ut det för att det inte ska ramla ihop - det går alltså inte att tälta på klippor, eller att flytta runt det som man kan göra med t.ex. kupoltält
* Det kan vara lite pilligt att få ut tältpinnen ur "strumpan" på insidan av innertältet när man tar ner det (fast det går med lite övning)
* TBS-systemet som stabiliserar tältet består av ett spännband som går genom innertältduken på två ställen. Hålen som bandet går genom kan slutas med kardborrband, men det kändes som om det kom in lite kalluft ändå. Jag orkade dock inte anstränga mig så mycket för att få det tätt, det är möjligt att det går om man verkligen vill.
[Ändrat av larsl 2004-12-13 kl 00:14]
 
Hur var det då?

Jag var ute 4 nätter till i mitt Vango Storm 200 tält förra veckan.
Måste säga att detta var ett lyckat köp.
Längsta svängen 2007 var 12 nätter på raken.
Det är ett väldigt trevligt och duktigt tält.

Modellen är numera utgången.
Ersättaren heter Vango Typhoon.
Nu har Vango övergivit amerika modellen med ytterduk uppspänd över redan rest innertält. Nya serien har nordicstyle bågkanaler i yttertältet och ett inertält som hängs upp i hakar.

Fortfarande har tältet liggplatserna på tvären med en stor dörr mot absiden.
Detta är så väldigt trevligt vid lägerliv.
Sitthöjd och stora innertältsdörren gör att alla praktiska sysslor går lätt.

Även Vango har fallit för stadbornas rädsla för naturen och monterat in ett växthusfönster. Jag hoppas denna trend dör ut.

Om mitt tält förekommer eller omkommer, så blir det nog ett Thypoon jag köper.
Men helst så slipper jag och bor kvar i mitt Storm.

/Patrik
 
Vango Spirit 200+

Jag behövde ett 2mans-tält inför vandringsveckan i Kebnekaisefjällen som precis avslutats. Jag undersökte tältmarknaden noga under en tid och det slutade med att jag köpte Vango's Spirit 200+ tält, inklusive extragolv eller "groundsheet". Orsaken till att jag till slut bestämde mig för just detta tält var:
- den stora absiden
- den låga vikten
- det hyfsade priset

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med köpet. För de ca 3300kr jag betalade för tältet, inklusive expressfrakt från England, får man mycket för pengarna. Tältet är av tunneltyp som är lätt att resa (färgkodade kanaler), har alltså en mycket stor absid där man lätt får plats med två stora vandringsryggsäckar samtidigt som man kan sitta i öppningen och laga mat vid sämre väder, fickor längs med hela sidorna i innertältet (superpraktiska). Det extra golvet, som väger 300-400gram nånting) täcker hela golvytan och alltså även absiden, vilket visade sig vara helt perfekt, man behöver inte lägga någon utrustning alls direkt mot marken.

Den övergripande kvalitetskänslan är dock inte lika hög som tex i Hilleberg-tält och det hade jag heller inte förväntat mig för detta priset. (Jag jämför främst Spirit 200+ med Hillebergs Nallo2 GT där Nallo2 GT är nästan dubbelt så dyrt som Vango-tältet. Så jag räknade kallt med att som vanligt "få vad man betalar för").

1. Tex. så saknades i ena fästögla i absiden, en fästring för extragolvet i tältduken, som dock korrekt fanns på andra sidans fästögla. Det verkar som om man i tillverkningen helt enkelt "glömt" att sy fast denna detalj. Ganska slarvigt kan tyckas och drar ner betyget lite, men samtidigt inget allvarligt och löstes lätt genom en egen konstruktion med rem/karbinhake.

2. Jag har även noterat att en söm i yttertältduken ner mot marken är lite slarvigt sydd och sömmen går i ett par cm för högt upp ovanför fållen. Men inget jätteallvarligt det heller och inget som påverkar tältets funktion som jag märkte det. Förmodligen kan man ganska lätt fixa det själv också.

3. Den tredje och sista negativa grejen är att yttertältdukens passform inte upplevdes som 100% optimerad. Det var helt enkelt omöjligt att få yttertältet spänt och utan veck överallt. Upplevelsen var att om man spände på ett ställe så slackade det på ett annat, och att det var svårt att få det spänt överallt. Men detta har sin troliga orsak i att det var första gången jag använde tältet och helt enkelt inte var van vid eller visste hur jag skulle sätta upp det på optimalt sätt.
Hur som helst så har tältet bra möjligheter för stabil uppsättning med 12 fästpunkter runt om samt 8 stormlinor. Dessutom har Vango sitt sk. "TBS" Tension Band System som verkar bestå i ett par linor inne i absiden som man kan fästa i ändarna av tältbågarna, som man kan använda vid extra svårt väder. Vet inte hur pass bra detta koncept är dock, då jag bara använde detta 1 gång under veckan, under en blåsig natt. Tältet stod stabilt i vilket fall.

4. Märkligt utformade tältpinnar. Man fick med två typer av tältpinnar. Hälften var klassiska smala pinnar med en krok där uppe. De fungerade helt ok. Andra hälften var kryssformade pinnar som saknade krok/tillplattat huvud och huvudet bestod helt enkelt i ett metallkors, som var otroligt obekvämt att trycka på med handen (typ som att trycka tummen mot en stor stjärnskruvmejsel!). Jag vet inte om Vango förutsätter att alla användare av deras tält bär med sig en hammare för att banka ner tältpinnarna, för den här typen av tältpinne är den mest användarovänliga jag sett. Innan resan bytte jag ut dessa 8-10 pinnar mot ett par normala "vanliga" från en väns Vaude-tält och så var det problemet ur världen.

Något annat negativt har jag inte att rapportera med tältet. Jag är nöjd med mitt köp och fick det jag förväntade mig och lite till. Under veckan i Kebnekaisefjällen hade vi blandat väder och fick både sol, regn och hård blåst och tältet presterade mycket bra. Lite kondens lade jag märke till vid något tillfälle, men inget onormalt. Tältet levereras i en väl tilltagen förvaringspåse, vilket är mycket tacksamt vid ihoppackning. Det kan ju vara så oerhört frustrerande med för snålt tilltagna tältpåsar. Man får även till ett reparationskit till tältet som innehåller lite av varje som kan vara bra att ha om tältet går sönder.

Om någon vill ha mer info om tältet så är det bara att kontakta mig här. Jag har även ett par bilder att delge.

Mvh
Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Lindusen Tält från Ferrino - italienskt märke Bo och sova 16
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.