Tält i hård vind

NUI; sa:
BD Firstlight rekommenderar man att det i hård vind sätts upp med dörren mot vinden, så att vinden blåser upp tältet (efter att man förankrat det förstås). Låter också lite riskfyllt. Någon som provat?

Vem rekommenderar det? Black Diamond själva? Skulle jag verkligen inte våga testa, möjligen i lätt vind. Det funkar säkert fint i normalfallet, men om råkar spräcka sitt enda skydd mot ovädret skulle man ju känna sig lite fånig.. Rätt dyrt test då också.

I praktiken är det ju så, att man i hård vind vanligen gör sitt bästa för att leta/göra en plats med bästa möjliga lä. Dels för att spara på tältet (även om det inte havererar helt kan ju t.ex. bågar överböjas och linor skavas av) och för att kunna sova bättre.
 
alven; sa:
För att minska belastningen på den och för att få bättre sträckning på duken funderar jag på att sy i två extra linfästen på framkanternas båda sidor. Funderar dessutom på att komplettera "topplinan" som sträcker ut den "främre" (långa) staven med likadana åt sidorna för att minska skakningarna. Kanske en mitt på framkanten kunde hjälpa också, vet dock inte riktigt hur den skulle kunns sys fast på ett snyggt och hållbart sätt.


[Ändrat av alven 2007-01-16 kl 22:18]

En av mina kompisar lämnade in sitt tält till den lokala fallskärmsshopen där dom sydde på några fler linfästen, som finns på nyare tält från samma tillverkare. Norht Face tror jag det är.

Jag tror inte det finns några som har kunskapen att sy smått och strakt än dom som lagar fallskärmar. Gör dom inte ett riktigt jobb varenda gång, så dör folk.

Per Brune
 
alven; sa:
Brune; sa:
Jag tror inte det finns några som har kunskapen att sy smått och strakt än dom som lagar fallskärmar. Gör dom inte ett riktigt jobb varenda gång, så dör folk.

Toppentips, de borde ju verklligen ta sömnad på allvar!

Det stämmer säkert. Men för den som har använt symaskin själv så tror jag inte man behöver vara orolig för att göra egna modifieringar. Efter att ha sytt några tält själv är jag imponerad över hur starka sömmar vid pinnfästen och liknande är. Har aldrig haft något sådant blåsa sönder.

Jörgen
 
jamo; sa:
NUI; sa:
BD Firstlight rekommenderar man att det i hård vind sätts upp med dörren mot vinden, så att vinden blåser upp tältet (efter att man förankrat det förstås). Låter också lite riskfyllt. Någon som provat?

Vem rekommenderar det? Black Diamond själva? Skulle jag verkligen inte våga testa, möjligen i lätt vind. Det funkar säkert fint i normalfallet, men om råkar spräcka sitt enda skydd mot ovädret skulle man ju känna sig lite fånig.. Rätt dyrt test då också.

I praktiken är det ju så, att man i hård vind vanligen gör sitt bästa för att leta/göra en plats med bästa möjliga lä. Dels för att spara på tältet (även om det inte havererar helt kan ju t.ex. bågar överböjas och linor skavas av) och för att kunna sova bättre.

Ja, jag har ett Firstlight och i den medföljande instruktionen stod detta. Men jag har inte testat det i hård vind. Lämpligare när det blåser lite lagom gissar jag.

Jörgen
 
alven; sa:
NUI; sa:
Det jag fäster mig vid är att någorlunda stora och upprättstående ytor blir spinnakerformade i hård vind. Videon antyder att Trig är ganska bred och trubbig i fören och erbjuder ett ganska stort vindfång. Eftersom mitt hemsydda tält inte är olikt detta så blir jag frestad att sy i ett extra linfäste halvägs eller 1/3 ned längs sömmen i "fören".

Helt i linje med mina idéer efter. Tältets front trycktes väldigt långt in i tältet i de värsta byarna, tältspiken i främre nederkant drogs ideligen upp och böjdes faktiskt:


För att minska belastningen på den och för att få bättre sträckning på duken funderar jag på att sy i två extra linfästen på framkanternas båda sidor. Funderar dessutom på att komplettera "topplinan" som sträcker ut den "främre" (långa) staven med likadana åt sidorna för att minska skakningarna. Kanske en mitt på framkanten kunde hjälpa också, vet dock inte riktigt hur den skulle kunns sys fast på ett snyggt och hållbart sätt.

Fronten mot vinden tål att fundera på. Jag tyckte nog inte att det var på mycket ballongeffekt när jag öppnade tältet, men det var grymt svårt att få igen dragkedjan efteråt. Hade det varit "på riktigt" hade jag nog helst valt att öppna minimalt och krypa in. Nu var det ganska geggigt, så jag avstod från den övningen...

EDIT:

NUI; sa:
Bo Hilleberg säger att det är sällan vävarna blåser sönder, utan det är bågarna som knäcks. Polarfarare har tydligen ofta dubbla bågar i kanalerna. Någon som har erfarenhet?

Var säger han det? Vore kul att höra lite om hans och Renates tankar kring tält, de har ju påverkat en del.

Här borde lösningar av Trig2- eller tarptyp ha en fördel, då det är lätt att hjälpa staven på vägen genom att hålla i med händerna. Jag lovar, man kan inte sova i oljudet i alla fall...
[Ändrat av alven 2007-01-16 kl 22:18]

Kan man minska den vävyta som är utsatt för vind utan särskilda fästen så betyder detta mycket för vindstabiliteten. I de flesta fall behöver man väl inte använda dem.

Hillebergs uttalande hörde jag på Fjällklubben i maj förra året. Polarmodellen för Keron-tält, enligt H, är dubbla eller förstärkta bågar som hela tiden sitter i kanalerna. Man låter bågarna räta ut sig i kanalerna och rullar sedan ihop hela tältet och får ett tre meter långt paket som man lägger i pulkan.

Jörgen
 
öringen; sa:
NUI; sa:
Man låter bågarna räta ut sig i kanalerna och rullar sedan ihop hela tältet och får ett tre meter långt paket som man lägger i pulkan.

Jörgen

Gäller att ha stor pulka då ;) Nej, man låter hälften av bågarnas längd sticka ut ur kanalerna, viker dubbelt och rullar ihop.

Vadå, ett bra tält skall väl tåla att släpas i snön ett tag :)

Nej, du har säkert rätt, mitt minne är inte så bra som jag tror att jag minns att det var.

Jörgen
 
Väcka liv i en gammal tråd..

En tråd som har några år på nacken men är för den delen lika aktuell och intressant idag...angående hur knepigt det kan vara att resa tält i hårda vindar och hur tältet beter sig!

Hittade ett klipp där dom reser ett HB Soulo i vindar på 70-80 km/h (vindmaskin)..
http://www.youtube.com/watch?v=kLligRPO4tU

Vaude Taurus Ultralight XP utsätts för samma behandling..
http://www.youtube.com/watch?v=frsdE-hZsBg&NR=1

Kroksystemet som kommer allt mer och mer verkar ruggigt smidigt...och hade uppsättaren(haglöfskillen) lindat linfästet runt tältstängerna så antar jag att det hade blivit än stabilare.

Har någon fler intresanta länkar eller egen, posta gärna :)

//A
 
Soulon på videon är visserligen utrustad med grövre scandium bågar... och minns att jag läste på nåt tyskt forum att vindhastigheten under uppsättning var 70-80 km/h, men färdigt uppsatt tält tålde 100 km/h (maxeffekt från vindmaskinen) utan problem. :cool:
 
Helt rätt..

Soulon på videon är visserligen utrustad med grövre scandium bågar... och minns att jag läste på nåt tyskt forum att vindhastigheten under uppsättning var 70-80 km/h, men färdigt uppsatt tält tålde 100 km/h (maxeffekt från vindmaskinen) utan problem. :cool:

Stämmer bra, har också sett det...när H-killen gör tummen upp så drar han på vindmaskinen upp till 100km/h någonting...vill jag minnas att det stod!
 
Fortsätter på ett gammalt spår

då jag tänkte att nedanstående video av uppsättning av tält i hård vind passar in här.

Det kan vara bra att bli förtrogen med sitt tält innan man drar iväg på sin första fjällvandring - även om man har skaffat sig ett dyrt och stormsäkert tält.

Under vår absolut första fjällnatt blåste det omkring 18 m/s på kalfjället och jag var då glad över råden som jag fått här på utsidan samt att jag hade övat sätta upp tältet ordentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=M5NvhrrP-sU
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 73
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.