Tält från Northstar

"Argument tack" ...

Jag höll på att säga "jag orkar inte", för det finns bergis någon annan här som både kan och orkar :eek:)

Jag kommer aldrig att använda mitt tält i -35° och det var bara en siffra jag höftade till med för att det är knaprigt.
Emellertid är det ganska kallt och jag tar det inte för osannolikt att nylon kan förlora stora delar av sin rivstyrka när man kommer under den undre glastemperaturen (har för mig man kallar den för ß-transitionen). Vad jag minns har många termoplaster, till vilka nylon hör, sin undre transition neråt -"kallt som fasen". En drickaback av polypropylen blir ju tex. förhållandevis spröd i låga temperaturer.
Jag vill alltså hävda att det inte är så mycket draghållfastheten i väven som bestämmer dess rivstyrka utan plasticiteten och förmågan att omfördela spänningskoncentrationer, för spänningskoncentrationer lär det bli med vindens tryck och drivsnö - små anvisningar finns alltid.

Jag är alltså INTE tveksam till att tyget blir skörare vid -35° utan snarare ganska bombsäker... så OM jag låg ute på vintern valde jag en "1800-väv"... eller ännu hellre en stuga med brasa :eek:)

Aluminiumrören är ju väldigt hårda och hållfasta statiskt, men problemet är nog snarare "buckling", dvs. vad man skulle kunna kalla olinjär deformation. Blåser det jevlar med drivande snö så är det större risk att 9mm-rör bucklar än ex.vis 10mm-rör.
Rent logiskt finns det omständigheter som 10mm-rör klarar men icke 9mm-rör... det omvända blir väl hypotetiskt.
(värmeutvidgningen i rören är för övrigt lägre än i duken så den kanske blir en smuuuuuuuuuula mer spänd)

De där mattorna har jag hört man skall ha för att gräva ner i snön, och då bla i syfte att minska möjligheten att vinden "får tag" i tältet.

Viktigast är dock att man är en erfaren vintertältare och förstår att välja lägerplats... å jag väljer stugan som sagt... å en kopp choklad... med rom... å en pipa

Med en massa pladder som kan uppfattas som "argument" hälsar Håkan, som är ganska tillfreds med sitt WBT3 efter att ha sytt iordning fotändens innerduksupplyftare, men ännu ej mätt upp innertältet som en annan här undrade om.
 
Senast ändrad:
Väntar med spänning inför sommaren..

Har just skaffat ett WBT-3 och kan inte annat än längta till sommaren för att testa det. : D
På min badrumsvåg vägde tältet(inkl lagningskit) in på 3.2kg. Mer än jag hade räknat med men fortfarande heeelt ok. Men som ni skrivit tidigare är det ju inte den mest tillförlitliga typen av våg.
Annars är det bara att hålla sig vältränad så är inte några extra gram några problem ; )
 
Jag har ett WBT 2 och känner mej nöjd. Har testat det sen i höstas och det funkar kanon. Visst blir det lite kondens men det blir det nog i ett dyrare tält också... Nu under vintern så har jag kört med köket i tältet (Primus Omnifuel) och då blir det varmt och gött. Jag är inte ett dugg orolig för att väven inte skulle palla kylan utifrån eller värmen från köket.

Det enda som jag kan komma på, som jag har anmärkning på är två saker.
1. Väldigt små och smäckra titanpinnar som lätt försvinner i mossan.
( Jag satte fast en neonfärgad snörögla i varje pinne för det blir mycket lättare att se dom)
2. Reflexerna sitte så lågt att de nästan eller helt försvinner om man campar i mossa och ris, typ skogen.
( Det ska jag lösa med att fästa reflexband med kardborre högre upp, typ vid linfästerna)

Jag ser fram emot att få prova det under vår/ sommar med lite bättre väder.
 
Jag har ett WBT 2 och känner mej nöjd. Har testat det sen i höstas och det funkar kanon. Visst blir det lite kondens men det blir det nog i ett dyrare tält också... Nu under vintern så har jag kört med köket i tältet (Primus Omnifuel) och då blir det varmt och gött. Jag är inte ett dugg orolig för att väven inte skulle palla kylan utifrån eller värmen från köket.
*klipp*
Jag ser fram emot att få prova det under vår/ sommar med lite bättre väder.

Skönt att höra att du är så nöjd!
 
Precis hemkommen från en veckas fiske i Finnmark (Nordnorge).
Tältet var till belåtelse. Man får lätt plats tre personer i tältet. Det gjorde sitt jobb mycket bra.

Det enda jag ska fixa till nästa gång är små färgglada markeringar till tältpinnarna för de är svåra att se när de sitter i marken.
 
Skönt att höra...

...att allt gick bra! Jag har nämligen beställt ett WBT-3 ikväll, och längtar nu på att det ska dyka upp!

Hoppas det hinner komma till helgen bara... ;)
 
En kompis funderar på att köpa ett Arctic Alpine Design, WBT 3 tält,

hur nöjda är ni med tältet ni som äger ett sånt tält???

är det något att ha till fjälls i tufft väder??

det är ju väldigt bra pris på det iallafall,jämfört mot mitt Nammatj GT;)

/pelka
 
WBT3 & Nammatj GT3...

...ja egentligen ingen jämförelse eftersom jag och en kompis ständigt sov i WBT3'an och mina andra två polare i Nammatj GT3'an under 9 dygn i Padjelanta.

WBT3'an har en större ytterdörr, saknar myggnät vid yttertältsdörren (och den lilla snitsiga påsen att stoppa in detsamma i) och har bara enkla blixtlås i densamma. Däremot är GT-absiden aningen rymligare.
Lika enkelt att sätta upp, torrt och välventilerat - precis som Nammatj GT3'an (vi torkade ytterduken lika mycket på mornarna). Golvväven som det snackats om avseende vattenpelare var helt tät i det sumpiga Padjelanta. Med linorna fick jag upp bra sträck och vi blev precis lika störda som de i Nammatj under den blåsiga "flapp-flapp"-natten (När man sträcker upp yttertältet skall man dock vara delikat med dragkedjan på innertältet... som på alla tält)
Nammatj är bredare i fotänden men har inte den lilla duklyftarfixen. Trots det så ligger jag som är 197cm och "tattsjar" innertältet i fotänden, och nog blev sovsäcken liiiite fuktig där de plaskigaste nätterna.
Min kompis som bodde i ett Nallo i Sarek för något år sedan sa; "ditt tält går från klarhet till klarhet... mycket bra ventilation och funktionellt".

Jag blev lite sugen på att köpa WBT2'an åxå för extra lätta behov, men det blir nog inte så, inte minst eftersom det är slutsålt.
Däremot skall det bli intressant att spana in deras kommande tunneltält för 4 personer... då kanske mitt nästan oanvända Keron 3 blir till salu :eek:)

några cent till

PS. Jag skulle nog valt ett orange tält så man sett det lättare ;o)
 
WBT2 vs Kompact Light 2

Står som så många andra, i valet och kvalet mellan Bergans Kompact Light 2 och Northstar WBT2.

Det som talar emot WBT2an är främst att de höjt priset på det från 2600 till 3000 kr (vilket gör det 550 kr dyrare än billigaste Kompact Light 2), och att mmVP-specen är lite tråkigare.
Det som talar till dess fördel är framförallt vikten, som ju är 2-4 hg lägre. (Hemmavägning av Kompact Light 2 pekar på 2,6 kg, och av WBT2 på runt 2,4 kg. 2hg är kanske ingen jätteskillad.)

Något som gör det än svårare att jämföra är att storleksspecifikationerna på Bergans inte går ihop (bilderna som visar storleken säger andra saker än texten). Vilket kan egentligen anses vara rymligast?

Angående användning så kommer den vara ganska mångsidig, men främst bestå av två personer (175 resp 165 cm långa) och en 35kg hund (som gillar att bre ut sig), som kommer vandra i Alperna på höst och vår, så väl som Västra Götaland på allt mellan vintern och sommaren.

Hjälp mig med råd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.