Tält för sommar i europa

Ytterligare en "vad-ska-jag-välja-för-tält"-tråd. Utbudet är ju oändligt och alla egenskaper kompromissar på varandra. Har benat ner det till några alternativ och önskar era synpunkter.

Kriterierna är:
* 3-manna med absid för packning. Ska husera två personer med MC-packning.
* Kompakt, inte nödvändigtvis lätt.
* Förhållandevis lätt att resa/riva. Ska resas/rivas upp mot 40 gånger under resans gång.
* Anpassat för varm mellan/sydeuropeisk högsommar. Välventilerat.
* Prisklass nypris max 3000 kr (vilket ger bra möjlighet till lågt begagnatpris).

Prioriteringarna är i följande fallande ordning:
ventilerat - lätt att resa - kompakt - kvalité


Alternativ 1:
Bergans Compactlight 3
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-compactlight-3.html
Fördelar:
Beprövat tält med hög kvalité.
Oklarheter:
Packmått hoppackat? Hopplöst lågt? För dåligt ventilerat? Blir jag tokig av att resa/riva det 40 gånger under en resa?

Alternativ 2:
Coleman Tatra X3 (eller föregångaren Phad X3)
http://www.coleman.eu/UK/p-26286-tatra-3.aspx
Fördelar:
Pris. Föregångaren framstår som ett uppskattat tält just för MC-åkare. Förhållandevis lätt att resa
Oklarheter:
För dåligt ventilerat? För jobbigt att resa/riva?
 
Prioriterar man ett tält som är lätt att resa framför ett tält som inte väger så mycket kan man ju titta på ett så kallat "pop-up-tält". Random framgooglat: http://www.handelsboden.com/mctalt-4bikers-original-p-1261-c-188.aspx

Funderar du på Bergans Compact Light tycker jag du även ska kolla på Vango Tempest 300. 1800kr nytt från http://www.fruugo.se/vango-tempest-...aj.webshop-eu1-2?showOriginalDescription=true (aldrig hört talas om återförsäljaren innan, råkade bara trilla på den på google)

Ska själv ut på MC-tur till sommaren med just ett Vango Tempest 300. Var ute för några helger sedan och testade det.

Vt3gCuol.jpg


Trots rymlig absid blir det knökfullt med två personers MC-kläder. Glöm att laga mat i absiden med era saker där...
 
Har varit och tittat/klämt på 4Bikers-tälten. Billiga, sladdriga, dåligt ventilerade samt ganska stora packmått. Louie.de har liknande modeller, men till bättre pris.

VANGO Tempest 300 såg intressant ut. Dela gärna med dig varför ditt val föll på just det. Någon matlagning i absiden är inte aktuell. Det ska dock få plats utrustning samt några Kriega-väskor.
 
Jag hade ungefär samma kriterier som du. Två personer på varsin MC som ville ha ett rymligt tält. La ganska mycket vikt på just priset. Just Vaude Tempest var det tältet jag hittade med bäst förhållande mellan pris och bra kritik i användarrecensioner. Letade reda på kvittot från köpet (ganska exakt ett år sedan), £118 inkl frakt betalade jag då. Ca 1300kr med dagens växelkurs. Har bara testat det i trädgården och på turen jag visade bild ifrån än så länge. Hade så klart gärna haft ett större och lättare tält, men eftersom jag hittade det här så billigt hade jag svårt att motivera merkostnaden för att spara några hundra gram. Största vinsten med t ex Bergans Compact Light hade varit den större absiden. Men är ni bara två så har ni gott om plats inne i tältet också. Så allt tort och rent kan ni förvara där inne. Så har ni skitiga grejer i absiden.
 
Jag hade ungefär samma kriterier som du. Två personer på varsin MC som ville ha ett rymligt tält. La ganska mycket vikt på just priset. Just Vaude Tempest var det tältet jag hittade med bäst förhållande mellan pris och bra kritik i användarrecensioner. Letade reda på kvittot från köpet (ganska exakt ett år sedan), £118 inkl frakt betalade jag då. Ca 1300kr med dagens växelkurs. Har bara testat det i trädgården och på turen jag visade bild ifrån än så länge. Hade så klart gärna haft ett större och lättare tält, men eftersom jag hittade det här så billigt hade jag svårt att motivera merkostnaden för att spara några hundra gram. Största vinsten med t ex Bergans Compact Light hade varit den större absiden. Men är ni bara två så har ni gott om plats inne i tältet också. Så allt tort och rent kan ni förvara där inne. Så har ni skitiga grejer i absiden.

Vad är din uppfattning om ventilation i riktigt varmt väder, samt hur smidigt det är att resa/riva?
En del klagar på läckage pga kontakt mellan inner/yttertält. Jag inbillar mig att tunneltälten generellt är bökigare att få sträckta.

Jag var väldigt inställd Coleman Tatra 3 (Phad X3), just för att det verkar smidigare att resa/riva jämfört med tunneltält. Vikt och packstorlek är i sammanhanget mindre viktigt. Däremot verkar ventilationen vara i underkant på det.
 
Har ca tjugofem tältnätter i medelhavsvärme, dvs 40+ dagtid och under 20 nattetid. Viktigast är att slå upp tältet så man har skugga mellan 07 och 10 på morgonen.
Underlaget är ofta så hårt att tältspik är svårt att få fast ordentligt vilket talar för självstagande kupoltält.


Vi har använt Hilleberg Keron 4GT och det har funkat kanon även om ett mer "öppet" tält ventilerar mer så är det bra med ett riktigt tält när det blåser 25 m/s i Alperna och regnet ligger som en horisontell svallvåg.
 
Kanske ett Exped Orion Extreme som finns i både rymligt 2-manna och 3-manna som även är högt i tak samt har ett "loft" där man kan lägga pannlampor, böcker etc. samt två ingångar och är självstagande. Har själv ett 2-manna med min sambo vilket vi kände var tillräckligt stort med dess absiders. Vi har även dess footprint för att skydda golvet.

Tidigare har jag använt mig av msr hubba hubba på mina cykelresor, som är ett smidigare tält att sätta upp, men tål mindre väder och är betydligt trängre trots att båda är 2-manna.


Vi köpte tältet från Tyskland, vilket medgav ett lägre pris på outdoor-discount.com
Priserna vi gav för vårt kit är:
1 x Exped Footprint Orion (EX.30602214) = 48.90EUR
1 x Exped Orion II Extrem (EX.30602210) = 469.95EUR
+ frakt



Lycka till med ditt val =)


Mvh Daniel
 
Vad är din uppfattning om ventilation i riktigt varmt väder, samt hur smidigt det är att resa/riva?
En del klagar på läckage pga kontakt mellan inner/yttertält. Jag inbillar mig att tunneltälten generellt är bökigare att få sträckta.
Har bara ett par nätter i tältet, så jag vet inte hur ventilationen beter sig riktigt. Men förutsättningarna finns där i alla fall. Under hela den svarta tygbiten du ser på taket på min bild är det myggnät. Även i fotändan finns det ventilationsöppning.

Det är snabbt och enkelt att resa yttertältet så att man snabbt kan få in prylar man vill hålla torra. Men sen krävs det övning för att få perfekt sträckning av tältduken. Som du ser på min bild så lyckades vi inte med det... (Skyller på regn och mörker ;) ) Innertältet hänger man sen upp i yttertältet. Det var lite pilligt, speciellt med kalla fingrar. I nederkant sitter innertältet fast med några slags "plastkarabinhakar". De är hyfsat lätta att sätta dit, men väldigt pilliga att få bort sen när man ska riva tältet. Är ju inget problem om man väljer att behålla innertältet på plats när man river och reser tältet (som funkar utmärkt), men om man vill förvara tältdelarna på olika ställen (t ex för att yttertältet är blött och behöver hänga på tork på utsidan av ryggsäcken) så är det onödigt krångligt. Vissa har bytt ut plasthakarna mot riktiga karabiner i aluminium.

Jag tycker det verkar vara gott om luft mellan ytter- och innertält. Men som vanligt måste man vara noga med att inte ligga mot duken. Min brorsa låg för långt ner i tältet (hade en dator framför sig i huvudändan) och sovsäcken blev då fuktig i fotändan eftersom han tyckt ut innertältet mot yttertältet.
 
Blev ett Coleman Tatra 3 från outdoorworlddirect.co.uk för ynka 1600 kr. Gick in utan moms vid leverans till Sverige, tack för det. Kupol blev det avgörande.
 
Ståhöjd

Efter att ha mc campat en del har jag insett att det är gött att kunna stå upp när man tar av och på mc kläder etc.
Samt att kunna vara någonstans om det regnar.

http://www.adventurebikeshop.co.uk/brand-manufacturer/redverz?product_id=1136

Detta blev mitt val, men välj grönt så slipper ni ohyra, det visste inte jag om gult fören efteråt
Min mc tål regn o få stå ute 😉
Dock har utvecklaren valt det för sina expeditioner etc då lokbefolkningen är klåfingriga om mc står framme
 

Bilagor

  • Atacama-Green-1-500x500.jpg
    Atacama-Green-1-500x500.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,682
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 73
Chrabban Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar Bo och sova 41
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
kmike Tält i kebnekaiseområdet i sommar...? Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.