Tält för paddling??

Som presumtiv köpare av tält (2-3-mans) undrar jag vad som lämpar sig bäst vid paddling (kajak) insjö och västkusten?? Tunnel eller kupol? Fabrikat? Tacksam för erfarenheter, uppfattningar och synpunkter på detta säkert högst mycket subjektiva ämne.
 
Kupol

Hejsan.

Jag har använt båda och föredrar kupol. Detta p.g.a att det är självstagande och kan ställas på klipphällar.
Detta har fördelarna att:
Det finns inte alltid mjuk mark att sätta tältpinnar i.

Får ofta bättre morronutsikt om man tältar på klippa.

Det finns ofta lite vind på klippor i jämförelse till i skog= mindre mygg.

Övrigt: Jag har ett The North Face VE25 3 manna.
- Dyrt, tungt 4,4kg med alla pinnar och lagningssats.
+ otroligt vindstabilt och beprövad modell, två rejäla öppningar, 2 absider, bra ventilationsmöjligheter, högt i tak, ljust ( är gult och släpper in ljus och blir inte så varmt på sommaren och behöver inte lapmpa i det på dan.
 
Kupol

Jag skulle välja ett kupoltält. Inte för att ett tunneltält är omöjligt men du kommer inte att kunna välja de där finaste tältplatserna med ett tunneltält utan är mer hänvisad till de platser där tunneltältet faktiskt kan stå.

Har själv ett Hilleberg Nammatj 2GT (tunneltält, men jag paddlar inte så mycket) som jag är supernöjd med. Hilleberg gör ju kupoltält också så ta dig en titt. Visst det kostar en del, men å andra sidan har du ett tält ganska många år så jag skulle satsa en slant. Dessutom känner du dig rätt säker i ett Hilleberg när det börjar blåsa. De gör väl iofs inga tremanna kupoltält men Staika är fint för två. Kostar 5950:- !!!

/H
 
Sammansatt

Eftersom du kommer att paddla på västkusten så rekommenderar jag ett tält med sammansatt inner och yttertält. Dels för att det regnar mer och dels för att det är lätt-tältat på alla gräsmarkerna.

På den torrare ostkusten föredrar jag luftiga amerikanska tält.

Staika är ett OK val.
 
I insjöar kommer du knappast att BEHÖVA tälta på klipphällar. Fast som någon nämnde får du ju mycket bättre utsikt på så sätt. Det är ju först då kupoltält kommer till sin rätt.

Havspaddling har jag för liten erfarenhet för att uttala mig om. På Åland var det i varje fall inga problem att hitta utrymme för ett tunneltält.

Nackdelen med kupol, den större vikten, spelar ju liten roll vid paddling. Men då jag i första hand är vid insjöar, och vandrar mycket, har jag valt ett tunneltält.
 
Mångsidighet

Jag tycker att du ska tänka mångsidigt. Ett tält är en av de större investeringarna i en friluftsutrustning. De viktigaste egenskaperna för ett paddeltält tycker jag är att det kräver liten uppställningsplats, är vindstabilt och kräver få förankringspunkter för att stå. Den beskrivningen passar in på kupoltält, geodetiska tält och mindre tunneltält.

Att tälta på klippor och sand har under 10 års paddlande på västkusten, ostkusten och i Norge knappt varit aktuellt. Berg är inget skönt underlag och sliter hårt på tältbotten. Sand är heller inte snällt mot tältet och har en tendens att migrera in överallt. Många tältplatser som gör sig bra på bild är utsatta vid dåligt väder. En mer skyddad plats för tältet är att föredra. Köket, den portabla grillen och maten flyttas lätt till en fin plats med vykortsutsikt.

Med mitt sätt att se på paddeltält är ett mindre tunneltält (med 2 bågar) ett starkt alternativ till de andra tälttyperna. De tar dessutom ofta mindre plats i kajaken vilket inte är oviktigt och är mer allround om du t ex vill vandra. Nackdelen är förstås att de är något mindre vindtåliga.

Valet är ditt!

Tommy
 
Hej

När jag paddlat har jag nästan alltid använt kupoltält och föredrar den typen av tält.
då jag ofta varit ute på soloturer har jag funnit dem lätta att sätta upp och framför allt, lätta att flytta till den optimala platsen... bara att lyfta tältet o justera.

Använde tidigare ett billigt 1000 kr kupoltält som tjänade både länge o väl i den svenska sommaren :)
men bytte förra våren till ett Hilleberg Staika som är en dröm att hantera på egen hand (förutom dess andra kvaliteer förstås :)
På västkusten skulle jag absolut föredra detta (eller likn. tält)!

...så jag skulle nog föreslå att om du tänker ge dig ut på egen hand så är nog ett kupoltält att föredra.

Lycka till med valet!
Tim
 
År målet optimerad utrustning?

Då skall du givetvis ha ett speciellt paddlingstält. I skärgården bör detta helst vara självstagnade, men tänk på att även självstagande tält kan blåsa bort, om de inte ankras ordentligt!
Men om målet är optimala upplevelser så duger säkert ditt vandringstält mycket länge....
Myggfriheten dvs blåsten räcker till) där mitt Nallo går upp räcker länge, även i Bohuslän.

Go tur

Johan K
 
Hilleberg Staika

jag var i samma sitts för nått år sedan!

mitt val föll på ett Hilleberg Staika!

då det är helt självstadgande! och verkade ha en genomtänkt design!
det jag saknar är en hylla i taket som många tält av den amerikanska typen har!
borde inte vara så svårt att snickra till ett själv iofs!

/Patrik
 
förankra tunneltältet.

Förra sommer blev det en fyradagars paddeltur i Ålands skärgård. Där tältade vi med vårt tunneltält på kala klippor med hjälp av stenar och pinnar till stormlinorna. Jag funderar om man kan använda "friends" (klättringssäkringar) i sprickorna, som alltid finns, på klipphällarna vilket ju skulle underlätta användning av tunneltält. De kostar ju en del men ändock.

Det hamnade lite utanför tråden men är ju ändock relevant för frågan.

MVH Urban.
 
Re: förankra tunneltältet.

Norström; sa:
Jag funderar om man kan använda "friends" (klättringssäkringar) i sprickorna, som alltid finns, på klipphällarna vilket ju skulle underlätta användning av tunneltält. De kostar ju en del men ändock.
MVH Urban.

Iden avhandlades för ett år sedan, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5502 . Jag tror att friends är onödigt stora och dyra, vanliga kilar räcker mer än väl.
Jag har givetvis glömt att göra mina kilar, så det här var en bra påminnelse.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
nj-tec Tält för paddling! Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.