Tält för max 2000:-

LIGHTENT 2 från Ferrino

Har hittat ett som kanske passar, jag har haft god erfarenhet av Ferrino även om jag inte haft haft något tält från dom, ligger visserligen 80 kr över budget, men väger inte över 2 kg.
(Funderar själv på detta eller den mindre LIGHTENT 1)

Saxat data från hemsidan:

Yttertält i 210 T Ripstop Polyester med polyuretanbeläggning, vattentätt till 3000mm vattenpelare. Innertält av myggnät.
Vattentätt polyestergolv.Tejpade sömmar på yttertält och golv.
2 st duraluminium bågar för enkel och snabb tältresning. Förvaringsfickor och lamphållare i innertältet. Höjd 110 cm.
Vikt max 1,85 kg min 1,65 kg. Nerpackad storlek 16 x 38 cm.

http://www.utnu.se/default.aspx

Och för den som undrar, nej, jag har inget med företaget att göra!
 
Jag försökte kolla på Terra Nova tältet på Naturkompaniet, det vid NK. Men de vägrade visa det (tror inte att de hade det hemma heller). De kunde bara rekommendera Aktot. Trots att det var både dyrare och tyngre.

Just den butiken var jag i och de både plockade fram tältet åt mig och hjälpte mig med uppsättning genom att agera tältpinnar medan jag kröp omkring och inspekterade både innan och utan :)
Jag måste haft tur med personal! (Eller så var jag för besvärlig och de orkade inte visa tältet för nån mer sedan ;)
 
Har hittat ett som kanske passar, jag har haft god erfarenhet av Ferrino även om jag inte haft haft något tält från dom, ligger visserligen 80 kr över budget, men väger inte över 2 kg.
(Funderar själv på detta eller den mindre LIGHTENT 1)

Saxat data från hemsidan:

Yttertält i 210 T Ripstop Polyester med polyuretanbeläggning, vattentätt till 3000mm vattenpelare. Innertält av myggnät.
Vattentätt polyestergolv.Tejpade sömmar på yttertält och golv.
2 st duraluminium bågar för enkel och snabb tältresning. Förvaringsfickor och lamphållare i innertältet. Höjd 110 cm.
Vikt max 1,85 kg min 1,65 kg. Nerpackad storlek 16 x 38 cm.

http://www.utnu.se/default.aspx

Och för den som undrar, nej, jag har inget med företaget att göra!


Ger dessa tält utsikt på sidan? Priserna är lockande iallafall.
 
Ger dessa tält utsikt på sidan? Priserna är lockande iallafall.

Vad jag för står av bilderna på LIGHTENT 2 är det öppning och en liten absid på sidan.
Varför inte gå in och kolla? Tyvärr går det inte att länka direkt till sidan med tältet...
Men klickar man på Tält sedan Lättviktstält kommer man dit!
 
Vad jag för står av bilderna på LIGHTENT 2 är det öppning och en liten absid på sidan.
Varför inte gå in och kolla? Tyvärr går det inte att länka direkt till sidan med tältet...
Men klickar man på Tält sedan Lättviktstält kommer man dit!

Jo har gått in och kollat, funderade mest på om det går att ha yttertältet upphängt där.
 
Jo har gått in och kollat, funderade mest på om det går att ha yttertältet upphängt där.

I överdelen på tältet (om man tittar på bilderna i förstoring) så finns det ögglor på utsidan av duken, de verkar motsvarar ögglor/remmar i tältdukensnederkant så det borde inte vara omöjligt att fästa upp duken som du önskar.
 
I överdelen på tältet (om man tittar på bilderna i förstoring) så finns det ögglor på utsidan av duken, de verkar motsvarar ögglor/remmar i tältdukensnederkant så det borde inte vara omöjligt att fästa upp duken som du önskar.
Ja du verkar ha rätt. Tältet kan nog vara ett bra alternativ, då jag gärna vill ha plats för ryggan i tältet och möjlighet att röra mig lite grann.
 
Shangri-la 3

Kan tipsa om Golite´s Shangri-la serie som jag tror uppfyller dina kriterier. Finns i lite olika varianter och storlekar.

Har precis beställt ett Shangri-la 3 från England (£130 inkl. frakt). Notera dock att detta endast är enkelvävstält (gäller alla Shangri-la). Det går att köpa till golv eller myggbur men de är relativt dyra och tunga. Samma modell kalledes tidigare Hex-3.

Tältet som är i form av en lättviktskåta får genomgående bra recensioner om man googlar på det, väger c:a 800g (endast ytterväv) och kan sättas upp med stavar.
Tältet beskrivs som mycket rymligt för 2 (3 i nödfall) och höjden är 160 cm i toppen.

Jag planerar sy eget innertält i lite olika varianter och storlekar: 1-2 personer, myggnät för sommaren och innertältsväv för höst/vår. Att sy inntertältet känns inte lika utmanande som att sy ett yttertält då funktionen inte är kritiskt.

En ny lättare version av Shangri-la 3 kommer jan/feb 2010 (typ £200) men min bedömning är att pris/prestanda är bättre för 2009-versionen - speciellt då de reas inför 2010-modellen.

Bodde 1v i ett lånat Akto i sommras och upplevde som som ganska trångt och bökigt. Min lösning med Shangri-la kommer bli lättare (c:a 1100g) och betydligt bekvämare - i all fall i teorin. :)

/ Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
sofus81 Tält för max 1500kr Bo och sova 68
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 73
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.