Tält för max 2 pers, max 2 kg

MSR
HUBBA HUBBA™ NX 2-PERSON BACKPACKING TENT
Description Specs Instructions

Hubba Hubba NX Overview


Hubba NX Series Setup


Understanding tent condensation

RedesignedRedesigned for 2014: Reinvented as the most livable tent available for its ultralight weight, the bestselling MSR Hubba Hubba 2-person backpacking tent now weighs in at a trim 1.54 kg / 3 lb 7 oz. Ultra-compact and precision-engineered, the tent feels as light and efficient to use as it does to carry. From its optimized, symmetrical geometry and non-tapered floor that maximize space, down to its integrated, adjustable stake-out loops that speed setup, this tent redefines livability. Whether you’re setting out to climb the Sawatch Range or circumnavigate Mount Rainier along the Wonderland Trail, the freestanding, 3-season Hubba Hubba tent lets you enjoy the full backcountry experience — including time spent in the tent.
Ultralight: Minimum weight is 1.54 kg / 3 lb 7 oz; two Fast & Light® options from .97 kg /2 lb 2 oz.
Maximum Space: Head and elbow room throughout tent; two large side-entry vestibules to store gear.
Livable: Two large StayDry™ doors with built-in rain gutters; adaptable, cross-ventilating rainfly.
Easy Setup & Packing: Unified hub-and-pole system with color-coded clips; ultra-compact compression stuff sack.
View full list of features
Freestanding Fast & Light® setup options allow you to set up tent with rainfly only for ultra-minimalist trips. Tent can be setup with or without optional footprint (sold separately).
Side entry zipper orientation allows vestibule door to hang out of your way for unrestricted access.
Large StayDry™ door features built-in rain gutter and waterpoof taped seams for reliable weather protection.
Kickstand vent in rainfly aligns with mesh window to provide fresh air and minimize condensation, keeping interior dry and comfortable.
Ultra-compact, side-loading compression stuff sack can also be folded inward and secured with compression straps to fit optimally in your backpack.
Made in Taiwan
 
vad blev det för tält?

Själv står jag i valet och kvalet mellan Helsport Reinfjell Superlight och Fjellheimen Camp 3 Superlight.
 
MSR Hubba Hubba är ett trevligt sommartält. Har prövat det en vecka i fjällen. Fick dock aldrig pröva hårdare vind eller kraftigt regn. Men är helt klart bra komfort för två pers i förhållande till vikt.
 
Jag är också intresserad av Helsport Reinsfjell SL 2 men det finns inte mycket information om det.

Hittade detta på Fjellforum.no ägaren verkar nöjd men har inte använt tältet så mycket ännu.

2 kg för ett två personers självstagande tält är inte mycket, man vill gärna veta hur mycket avkall på slitstyrkan och vattentäthet som görs.

Jag har inte erfarenhet av just det aktuella tältet, Reinsfjell, men har ett Fjellheimen SL 4 med samma duk.
Det har inte läckt in en droppe vid väldigt kraftigt regn, inte heller från golvet, trots att jag haft det uppslaget på våt träskmark ett par nätter. Naturligtvis kommer det slitas fortare än tjockare material, man kan tyvärr inte få allt.
Ventilationen fungerar också utmärkt, några få droppar kondens i absiden på träsket, med 3 pers och en hund i tältet, på torrare mark ingenting.

Vad gäller vikt ligger det på vad som angetts, snarare ×-10 g än 10 %.
På alla recensioner på Helsport tält jag sett ligger vikten mycket nära angiven vikt, jag skulle gissa de drar till med 10 % för att slippa reklamationer av typen Jag trodde tältpinnar och rep-kit inkluderades i angiven vikt.

Vad gäller vind har mitt tält inte varit utsatt för vindar över gissningsvis 20 m/s, vilket dock var problemfritt, utan direkt rörelser eller dukfladder.

Du kan ju fundera på Helsport Rondane SL 3 som alternativ, väldigt trångt som 3-mans men gott om plats för 2. Endast en absid, men den är stor. Det är ett tunneltält om du hellre vill ha det. Vikt ca 1900 g inklusive allt som fås vid köpet, dvs tältpinnar, förvaringspåsar, rep-kit samt instruktioner.

Lycka till med tältköp och framförallt tur.
 
Lite nyfiken på vad det blev för tält? :)

Jag har själv suktat på ett Reinsfjell SL, men hittar ju som sagt inte mycket information om det. Jag vill ha ett tält för skogsbruk året runt.
 
Hubba Hubba NX

Köpte mitt Hubba Hubba NX nytt till förra sommaren. Vandrade Kvikkjokk till Salto. Tältade 100%. Väldigt imponerad.Speciellt av vikt, packvolym, rymligt och lätthanterat. Vi hade både 30 grader varmt och åskskurar och hård vind och inga problem med tältet alls. Fanns bara en nackdel och det var att färgerna drar till sig insekter. Inga problem för dom kommer inte in. Vi bodde två vuxna och två halvstora hundar i tältet. Rymliga absider som rymde all packning, två ingångar. Det perfekta vandringstältet i mina ögon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
sofus81 Tält för max 1500kr Bo och sova 68
avslutad130206 Tält för max 2000:- Bo och sova 23
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 73
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.