Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning

Aha! väntade mig inte den typen av vajerlås på reservdelslistan.

Jag editerade filen med min kompletta packlista slarvigt, laddare o dyl är ju inte heller 'reservdelar', men bra att ha.

Dessutom missade jag när du tidigare skrev
vi lärde oss att kontrolldra alla skruvar med några dagars mellanrum... vi hade inte loctite på dom... =)
(och det vill jag nog inte ha heller..)

Varför vill du inte använda Loctite?
Det får ju skruvarna att sitta kvar och skruvar med blå Loctite går ju hyfsat lätt att lossa.
Jag har använt det utan problem under många år, sedan den gången ett flaskställ lossade under en cykelrunda.
 
För en Sverigecykling på under 300 mil brukar jag bara ha med mig pump, slang, kedjeolja, lagningssats och litet miniverktyg (4xinsex plus stjärnmejsel). Med en ny cykel som jag inte skruvat så mycket på hade det kanske blivit lite mer.
 
Okej, har ni kollat runt en hel del och kommit fram till lite olika saker men det återstår fortfarande lite frågor. Jag skall ju ha spd men jag vill ha kombi, Finns det fördelar och nackdelar med modellerna jag har tittat på? (se nedan) Vill ju kunna trampa runt ganska långa sträckor utan spd med om det skulle vara så. Givetvis är ju dyra pedler oftast utav bättre kvalitet men viljan att kunna vara ombytlig när det gäller skoval känns som en stor punkt med.

Pedaler jag har titta på:

http://sportspec.se/web/Produkter/Cykelkomponenter/Pedaler/MTB/Shimano_A530-6139.aspx

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SHI0363&avd=10

http://www.cyclecomponents.com/10/sv/artiklar/shimano-pd-a530-spd-pedaler.html

http://sportspec.se/web/Produkter/Cykelkomponenter/Pedaler/MTB/BBB_Dualchoice_II-6468.aspx
 
De första du har länkat till upplevde jag som så hala när jag provade de på cykeln att jag inte ville ha de o lämnade tillbaka de. Fanns inget grepp för skon helt enkelt.

Den andra pedalen är väl ingen kombipedal.

Den tredje är väl samma som den första.

Den fjärde verkar bäst, m jag skulle köra på den här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelpedaler-med-clips-2-st1/

Jag är rätt säker på att det är den pedalen jag trampat några hundra mil på o att de menar att det är en spdkloss fäste på andra sidan av pedalen.
 
Vad skall man, enl dig, använda olja resp fett till på en cykling genom Sverige?

Enl mig är de onödiga, vad gäller smörjmedel för en tur genom Sverige räcker det med en liten flaska kedjesmörja.

Fett gillar jag att sitta och pyssla med på kvällarna när jag inte har något annat att göra. Mina bakväxlar har klarat otroligt många mil och jag vill tro att det är för att jag monterar isär dem och fettar in lite godtyckligt med jämna mellanrum. Detsamma gäller för naven... Men visst, under 300 mil i sverige är det onödigt. Håller med om att man kan ta bort det från listan...

Med olja menade jag kedjesmörj.

I övrigt håller jag med om Håkan Cs lista, den är i princip identisk med min eftersom alla verktyg ingår i Topeak Alien II... Om jag ska ha några synpunkter så är det väl på de två slangarna. Räcker det inte med en? Men nu är jag bara dryg... :)
 
Varför inte prova ett par skor du kan använda både på pedaler och backen

Jag fick tillfälle att göra en tripp per cykel runt Danmark för snart två år sedan. Trippen är ju inte alls lika lång som från Karesuando till Göteborg (cirka 160 mil) men jag föredrog att ta med så lite packning com möjligt.
Jag har lagt ut den utrustning jag använde på cykladanmark.se
Fick besökt Bikebuster i Ålborg och köpte här ett par Shimano SH-M076 MTB
Fördelen med dessa cykelskor är att du kan gå med dem när du går av cykeln. Själva spurtklacken är omgiven av en sula och klacken sitter i en fördjupning på undersidan. Dessa skor menar jag du kan får för under 1000 kronor hos en bra cykelaffär. Köp skon i butiken för tänk på att du skall ha dessa på dig under många timmar och sitter de inte bra får du skavsår, ont i hälsenan och mycket annat.
Använder en mcKinley 28 liters ryggsäck för kläder, lås och packning. Sedan även en cykelväska runt midjan för slang, kamera och verktyg.
Jag hittade ett tält som jag kan tänka mig att ha vid ett annat tillfälle men på denna trippen hyrde jag plats och sänglinne på vandrarhem.
Har själv tänkt att göra denna tripp från Karesuando någon gång. Tycker det är en helt underbar natur och frisk luft här uppe.
Blogga lite under tiden du är ute och presentera oss en länk.
Ha det kul.
 
Nu mina damer och herrar är mina grejer på väg.

Det blev Topeak, Alien III multiverktyg
Topeak, Mini DX MB, minipump
Shimano, PD-M324 pedaler, spd/standard
Samt lite flarror och flaskbehållare och olja.

Nu är det bara väskorna som skall handlas. Vet att det finns 100 trådar om ortlieb och vaudes väskor så jag skall kolla upp dom först innan jag väljer och frågar här igen.

Men dom jag tittar på är
Vaude
Discover pro
Discover classic
Aqua pro

Ortliebe
Ortlieb Bike-Packer Plus
Ortlieb Bike-Tourer
Ortlieb Bike-Packer Classic

Mina fundering går såhär
jag vill nog ha en lös ficka på utsidan och en lösficka på insidan. Sen så känns ju corduran slittåligare men å andra sidan väger de ju mer också. Sen spelar ju givetvis priset roll. Men när jag köper grejer så tänker jag alltid ett steg till. Utrustningen som jag köper nu skall ajg kunna använda till nästa resa som kanske blir mycket mycket längre bort så vill ju ha nåt som jag trivs med.

Skall iväg och klämma och känna lite mer på väskorna nästa vecka tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.