Hej,
Om ungefär en månad har jag tänkt ge mig på Gävle-Sundsvall, lite parallellt med E4:an i princip. Det ser dock ut att kunna vara en del grusvägar etc på vissa sträckor, varpå jag är lite fundersam
över val av däck. Senare i sommar blir det även en längre tur söderut så långt jag hinner ta mig. Varpå det kan vara läge för reservdäck. Sundsvallsresan kommer vara en kortare "förtur" till den längre, för att se hur utrustning och packning fungerar och vad som kan förbättras.
Cykeln är en Nishiki Pro SLD, 2011 års modell. Specs här:
http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2011/Hybrid
I dagsläget sitter originaldäcken på, Schwalbe Marathon Plus, 28-622.
I vintras hade jag ett par 37-622 dubbdäck, dock var jag tvungen att montera bort stänkskärmarna för att få plats. Fälgen har jag för mig var runt 16-20mm bred. Kan kolla upp mer exakt.
Jag tycker att dessa Scwalbe rullar på helt okej på bra/välsliten asfalt, men så har jag inga referenser heller. De är dock lite stötiga vid sämre underlag, men då kanske jag borde ta ut lite luft istället. (Brukar köra på ~6,5 bar, jag väger ~105-110kg).
Bör jag gå upp till kanske 32-34 nånting i bredd? Hur mönstrat vågar jag gå utan att få för mycket rullmotstånd?
Jag vill gärna också ha reservslang och reservdäck. Finns det några nackdelar med vikbara däck? Låter ju praktiskt. Hur stor plats tar de i sin förpackning?
Jag har också sett att det finns två typer av slang från continental i de lokala butikerna, t.ex. 28-622 Tour och 28-622 Race, båda med racerventil. Vad är skillnaden? Spelar det någon roll vilken?
Om någon har cyklat Gävle-Sundsvall tidigare så är jag intresserad av rutten. Jag kommer försöka ta sträckan i ett svep.
Tackar hjärtligast på förhand.
Om ungefär en månad har jag tänkt ge mig på Gävle-Sundsvall, lite parallellt med E4:an i princip. Det ser dock ut att kunna vara en del grusvägar etc på vissa sträckor, varpå jag är lite fundersam
över val av däck. Senare i sommar blir det även en längre tur söderut så långt jag hinner ta mig. Varpå det kan vara läge för reservdäck. Sundsvallsresan kommer vara en kortare "förtur" till den längre, för att se hur utrustning och packning fungerar och vad som kan förbättras.
Cykeln är en Nishiki Pro SLD, 2011 års modell. Specs här:
http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2011/Hybrid
I dagsläget sitter originaldäcken på, Schwalbe Marathon Plus, 28-622.
I vintras hade jag ett par 37-622 dubbdäck, dock var jag tvungen att montera bort stänkskärmarna för att få plats. Fälgen har jag för mig var runt 16-20mm bred. Kan kolla upp mer exakt.
Jag tycker att dessa Scwalbe rullar på helt okej på bra/välsliten asfalt, men så har jag inga referenser heller. De är dock lite stötiga vid sämre underlag, men då kanske jag borde ta ut lite luft istället. (Brukar köra på ~6,5 bar, jag väger ~105-110kg).
Bör jag gå upp till kanske 32-34 nånting i bredd? Hur mönstrat vågar jag gå utan att få för mycket rullmotstånd?
Jag vill gärna också ha reservslang och reservdäck. Finns det några nackdelar med vikbara däck? Låter ju praktiskt. Hur stor plats tar de i sin förpackning?
Jag har också sett att det finns två typer av slang från continental i de lokala butikerna, t.ex. 28-622 Tour och 28-622 Race, båda med racerventil. Vad är skillnaden? Spelar det någon roll vilken?
Om någon har cyklat Gävle-Sundsvall tidigare så är jag intresserad av rutten. Jag kommer försöka ta sträckan i ett svep.
Tackar hjärtligast på förhand.