Däck för långcykling.

Jag har hittat massor av trådar här på utsidan där det disskuteras vilka däck man bör ha till olika cykelstilar. Det mesta är dock rena grekiskan för mig och jag efterfrågar därför konkreta tips på vilket däck jag bör ha. Gärna med länk till var man kan köpa detta.

Jag har en Crescent Edge (MTB) med tillhörande skogsdäck på. Jag hade tänkt använda cykeln som långfärdshoj och antar att jag då bör byta däck. Cyklingen kommer att ske i Sverige och alltså mest på asfalt och några få grusvägar. Jag kommer att ha full packning på cykeln (dubbla väskor bak och fram + tält m.m).

Ni är säkert många som har provat er fram till ett favoritdäck för detta ändamål. Jag är väldigt tacksam om ni delar med er av er erfarenhet :)
 
Slicks

torde vara bäst. Michelin eller Continental eller Nokia alternativt Schwalbe skulle jag överväga. Corax föreslår Continental Goliath http://www3.utsidan.se/corax/cyk.htm

"Schwalbe Marathon XR Spezial håller i evighet och måste vara det starkaste av alla däck på marknaden. Det självklara valet för tuffare långfärdscyking. Golden Boy är tunga, men lättcyklade, billiga och outslitliga. De bästa (och tyngsta, viktmässgit sett) jag kört på var kinesiska däck tillverkade i Shanghai. Kostnad 8kr. Jag har dem fortfarande i hemmet. De har gått över 11 000km och ser fortfarande oanvända ut...Har just hittat ett nytt favoritdack för blandad cykling: Continental Goliath. 10 000km och fortfarande inga problem, lättcyklat och ända bra grepp."


Thure
 
Bra slicks rekommenderas

Undvik förtst och främst alla däck under 100-150 kr, då dessa ofta är skräp (enstaka undantag kan ju finnas).

MTB ger ju per automatik en fälgbäggdsdiameter på 559 mm (så vida det inte är en 29 tummare, för då blir fälgbäddsdiametern 622 mm).

Sedan tycker jag att hårdpumpade slicks med en däcksbredd på ca 1.5 tum (40 mm) ger en fin kombination av lågt rullmotstånd som ändå funkar bra på grusvägar. Så leta bland slicks i storleken 40*559 i prisklassen 150-500 kr så lär du bli nöjd. De märken som Thure Björk rekommenderade brukar vara pålitliga.

Skulle din cykel mot förmodan vara en 29-tummare, så kan nog Håkan Carlssons däck vara av intresse.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Ang 26 tums touring däck

Corax tips är inaktuella och inga av de däck han nämner tillverkas längre utan har ersatts med nya, lättare och punkterings säkrare modeller.

Har använt flera olika däck från Continental (TopTouring 1.75", Sports Contact 1.3", Twister 1.9") men tycker deras hårda syntet gummi ger högt rullmotstånd och dåligt fäste i kurvor. Har även reklamerat ett par pga brusten cord som get bulor på däcksidan både fram och bak.

Schwalbe har ett ännu större sortiment och den nya generalagenten lär ha snabb leverans så kolla hemsidan och beställ sedan genom din lokale cykelhandlare. Har använt många olika modeller men tycker att budget modellen Marathon har utmärkt punkterings skydd och är bästa "vfm".
Finns andra mer punkterings säkra däck men pris och vikt är oftast mycket högre utan att de hålla längre. De har även märkbart sämre rullmotstånd så de skulle jag bara rekommendera för längre expeditioner där det är svårt att ersätta däcken om olyckan är framme. 1.5 - 1.75 tums bredd är en lagom medelväg för cykling på blandat underlag i Europa och det minsta man bör välja för turer med full camping utrustning
 
Jag kör med den billigaste varianten i Schwalbes Marathon-serie. Klart okej prestanda hyfsat punkaskydd. Dock verkar de dyrare däcken i marathon-serien vara stilstarkare. Värderar man bara slitstyrka och punkaskydd får faktiskt de billigaste Schwalbes Marathon-däcken stryk av biltemas anti-flat (eller vad de nu kallas) däck. . Dock är dessa biltemadäck inget vidare i övrigt.
De billigaste marathon-däcken är en bra kompromiss. Marathon Supreme är bättre men även mycket dyrare.
 
Tack för hjälpen!

Efter att ha läst era råd så valde jag mellan Continentals
Contact Travel 26x1,75 och Schwalbes Marathon Cross
med samma mått. Jag köpte Marathon-däcken och efter
vad jag läst här och i andra trådar på forumet så kommer
jag nog inte att bli besviken :)
 
enorm skillnad mellan de olika i Marathonserien anser jag. Ett märke (kommer tyvärr inte ihåg vilket) körde jag slut på mellan Adeleide och Alice Springs, typ 200 mil - medan mina XR som sitter på nu har gått mer än 2200 mil och håller galant...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
jd Däck för långcykling Långcykling 11
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.