Förbereda sig inför långcykling genom Sverige

Goddag!

Jag har nu en så någorlunda preliminär plan att cykla genom Sverige nästa år och undrar hur jag ska förbereda mig som bäst, både mentalt och fysiskt.

Har börjat lite smått genom att cykla några mil några dagar i veckan, runt 3-4 mil och undrar hur fort takt jag ska öka? Då jag hade t.ex. tänk cykla 8 mil (Tur och retur) om någon dag.
Sedan undrar jag t.ex. med packningen och liknande, hur mycket ska man ha med sig? Hur mycket ska det väga? etc.

Hur viktigt är det med rätt sadel, rätt däck och liknande saker? Just nu har jag en MTB med icke-släta däck (Hur viktigt är det egentligen att ha släta, hur stor skillnad gör det?).

Ang. kondition kan man ju säga att jag ligger nog ganska normalt till då jag inte brukar träna så ofta (Väldigt, väldigt sällan), men är inte heller fet.

Tack för svar.
 
Skall dina knän och fötter hålla så bör du ligga mellan 80 och 90 i kadens. Förmodar att du börjat med cykelbyxor/skor och dricker medan du cyklar, skall du cykla 5-8mil bör du även äta under färden, annars kroknar du. Cykeldator med kadens är intressant.
Släta däck rullar lättare och istället för ljud och värme producerar du trampeffekt. Det finns praktiska skäl varför racercyklar ser ut som de gör och framför allt varför de är så lätta.
Vad väger din MTB som du brukar nu? Släta däck finns i cykelboden.
Hastighet är ointressant tills dess du orkar hålla kadensen och distansen. Men variera träningen med cykling, löpning, styrketräningsbanan och simning. Fuska aldrig med att värma upp eller att stretcha efter. Varva ner och drick så att du kissar normalt.
 
Ah okej, tack.
Finns det något relativt enkelt sätt att mäta kadensen utan en cykeldator eller liknande?
Har tyvärr ingen aning om vad min MTB väger just nu, men kan kolla upp det senare.
 
kadens kan du räkna själv, kolla på klockan och räkna hur många varv du trampar på 15sekunder och gånga med fyra brukar fungera okey.
Packning beror på hur du ska bo under resan, ska du tälta hamnar man närmanre 30kg. Kolla in någons packlista som lite stöd för vad du behöver ha med dig tex. http://www.hmarkstrom.se/packlist.htm
 
Har börjat lite smått genom att cykla några mil några dagar i veckan, runt 3-4 mil och undrar hur fort takt jag ska öka?

Du behöver inte träna alls. Varför träna för att cykla runt i Sverige genom att cykla runt i Sverige? Börja långsamt under resans gång istället. (fast det kan ju såklart vara roligt med små dagsturer också)

Sedan undrar jag t.ex. med packningen och liknande, hur mycket ska man ha med sig? Hur mycket ska det väga?

Ta med det du behöver, inte mer. Campingutrustning, en bok, lagningslappar+pump och handsprit bla.

Hur viktigt är det med rätt sadel, rätt däck och liknande saker? Just nu har jag en MTB med icke-släta däck (Hur viktigt är det egentligen att ha släta, hur stor skillnad gör det?).

Se till att du har styret och sadeln inställda så att du sitter skönt. Sen är det bara att dra. Stirra dig inte blind på vissa detaljer. Men visst rullar släta däck lite lättare.


vad är kadens?

Tips: glöm inte att spendera lite tid med att leta vackra vägar, schyssta byar, spännande nationalparker och roliga upplevelser osv - det är ju detta cyklingen går ut på. Utrustningen är ju bara en biprodukt som ska ta dig till dessa ställen.
 
Kadens = Cadence om jag inte har fel, hur många gånger man trampar ett varv under en minut.
Men tack för dina svar, jag hade tänkt mig att jag skulle bli i alla fall lite mer van på att sitta på cykeln långa perioder före.

Dock fick du, the Lost Cyclist, allt att kännas mycket lättare :p
(Förresten så älskar jag det du har gjort och finner det mycket inspirerande)
 
...
Hastighet är ointressant tills dess du orkar hålla kadensen och distansen. Men variera träningen med cykling, löpning, styrketräningsbanan och simning. Fuska aldrig med att värma upp eller att stretcha efter. Varva ner och drick så att du kissar normalt.

Kan inte nog poängteras. När jag har cyklat 8 -10 mil så får jag ett ruskig sendrag i vadet/baksidan av låret på natten om jag inte stretchar efter turen.
 
Träning skulle jag inte oroa mig för. Det troligaste som kan hända är att man får ont i knäna eller baken. Sådant får man fixa till efterhand. Jag brukar ofta sänka sadeln eller ändra vinklingen lite om jag får ont i baken. Har man spd-pedaler kan man vrida klossarna i skon lite grann om man får ont i knäna. Annars är det bara att susa på och njuta av det svenska landskapet. Utrustningsmässigt skulle jag byta till släta däck bara för att slippa oljudet om inte annat. Jag tycker nog att en packning med tält, kök mm inte ska behöva väga mer än 15 kg. Då har man antagligen med sig en massa onödiga grejer. Inkl cykeln kan det säkert bli ca 30 kg.

God tur/Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
rikard454 Cykla Göta Kanal, hur ta sig över Vättern? Långcykling 8
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
srpp sadeln rör sig bakåt.... Långcykling 4
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Haddock Hur ta sig till Motala? Långcykling 1
walkerboh Bilister - ett släkte för sig Långcykling 67
ehn Trainers nu när vintern närmar sig Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.