Ge mig tips på träning inför långfärds cykling

Jag ska ge mig ut på långfärdscykling i mars, och cykla cirka tio mil om dagen under en vecka. Själv är jag helt grön på detta med långfärds cykling och skulle därför vara tacksam för alla tips. Hur ska man träna inför en sådan här resa? Vad krävs det för kondition/vana innan man sätter sig på cykeln? Det finns kanske någon som har ett super bra tränings schema att dela med sig av? Hur många mil bör man ha i kroppen innan man ger sig av?
mvh Christine
 
Det enda som förbereder en för många mil i sadel är många mil i sadeln.
Du har två primära problemområden, det första är benen/orken, men det brukar fixa sig rätt bra om du kan få in lite cykelpendling eller regelbunden cyckling i vardagen.
Det andra är rumpans tålighet, det är stor skillnad mellan att gneta sig igenom 1-2 timmar åt gången och 6-8 timmar åt gången, så du behöver både de återkommande(dagliga) passen OCH långkörarna för att vänja dig vid hela dagar i sadeln.

Vill man/kan man så är det nog bra att lägga upp början av turen med 2-3 cykeldagar följt av en vilodag för att undvika obehag pga sadelns tryckbelastning för att sedan öka till fler sadeldagar mellan vilotillfällena längre fram.
 
Även knoppen behöver sitt för en sådan tur. Se till att du även cyklar i USELT väder, rejäla uppförsbackar (gärna med packning), och annat som kan tänkas påfresta psyket.

Så att när du väl är ute på turen så VET du att "det här är ju inte värre än den där gången..."

Man blir ju nyfiken - vart ska du cykla?
 
Börja nu

Börja på en gång, det är inte så förtvivlat långt till mars. Och som sas ovan, cykla även när vädret är som sämst. Då vet du att det inte kan bli värre....
Men du, berätta nu vart ska du ??? Hur bor du ??
 
Räcker det inte att supa sig full så att man blir av med några dagar tills min ska börja? Uppvärmningen inför en resa går väl ut på att få tiden att gå så snabbt som möjligt...

/Stellan
 
Jag cyklade från Luleå till Stockholm nu i somras. Den enda träningen jag hade innan dess det här året var lite cykling till och från jobbet ca 3-4 mil om dagen någon dag i veckan med en början på kanske två månader innan turen. Körde på gym regelbundet (inget cyklande där) och hade någon längre tur när det var fint väder och jag var ledig, de var runt en 6-7 mil långa. Iofs så har jag cyklat ganska mycket tidigare år men detta var min första långtur och det gick jättebra!

12 dagar och 6 kilo lättare kom jag hem utan några problem alls med muskler eller så. Det blev nog i snitt 10-12 mil med alla om vägar och småcyklande till butiker och dylikt.

Jag kan också påpeka som de andra har gjort. Cykla när det är kasst väder. Det är skönt att lägga sig när man vet att man orkat igenom 6 timmar på sadel i regn och kan säga att man cyklat när det varit värre. Träffade en engelsman som cyklat från Gibraltar i Härnösand och jag frågade honom hur han tänkte när det regnade. Han sade att bara att han tyckte om att cykla. Då blev jag glad och satte mig på sadeln också.

I alla fall. Cykla så mycket du kan i vardagen. Vänj din rumpa för den sadeln och cykeln du skall använda. Det är nog det viktigaste enligt mig.
 
Jag har aldrig cyklat i dåligt väder när jag tränat inför en cykelsemester. Detta har inte påverkat hur jag upplever regn, motvind och kraftiga uppförsbackar som annat än att det hör till en normal cykelsemester.

Träna behöver man göra för att vänja sig med cykeln.

En cykelsemester är mer en mental övning än en fysisk och hur man tränar mental skiljer sig mellan olika personer.
 
Du och cykeln

behöver vänja er vid varandra.

Cyklar man länge kan man få vissa problem med rygg nacke domningar i händer etc. Det tar tid innan sånt uppträder. Så ett par långa pass kan vara en bra idé. Baken brukar inte vara något problem om man har bra sadel och cykelbyxor men har du en sadel som inte passar dig kan det förstås bli rätt obehagligt.

Att röra sig lite allmänt för att träna rygg och buk är ingen dum idé.

Så mycket kondition behöver du inte träna det får du när du cyklar.

Se till att du cyklar såpass lite att det hela tiden är roligt så undviker du problem.

Thure
 
Jag har aldrig tränat inför en cykelsemester. Det är bara att ta det lite lugnare i början. Annars kan man förstås ta det lugnt hela tiden. Vana vid långa dagar i cykeln är ju något man får efterhand. Med det menar jag att man har fått till sittställningen och vet hur man kan åtgärda de vanligaste åkommorna, t ex bakskav, handdomningar och knäont. Bristande kondition har jag inte upplevt som något stort problem.

Mange
 
Så här tycker jag!!

Jag ska ge mig ut på långfärdscykling i mars, och cykla cirka tio mil om dagen under en vecka. Själv är jag helt grön på detta med långfärds cykling och skulle därför vara tacksam för alla tips. Hur ska man träna inför en sådan här resa? Vad krävs det för kondition/vana innan man sätter sig på cykeln? Det finns kanske någon som har ett super bra tränings schema att dela med sig av? Hur många mil bör man ha i kroppen innan man ger sig av?
mvh Christine

Jag tycker att en bra grundkondis räcker gott sedan får du resten under tiden men som de flesta andra har skrivit så gäller det att bli ETT med cykeln så att alla små problem med skav & värk inte finns kvar.
Beroende på hur länge du blir borta så hade jag börjat med 5-7 mil och ökat på efterhand.
Men som sakt, rätt ställning på cykeln är a-o.
Lycka till Eleuthera
 
starta en vecka innan avresa istället, med 5-10 mil om dagen, så fixar du 10mil/dag när riktiga turen börjar. dvs. du behöver en liten startsträcka på ca en vecka för att komma upp i just dom tio… du börjar med 5 om dagen ett par dagar, sedan 7-8 o sen 10. Sen beror det naturligtvis på var du ska cykla –*i pyreneerna eller i holland!??

förra sommaren hade jag inte cyklat alls på ett år. satte mig på sadeln, började trampa, och ett år senare var jag i kapstaden. det tog väl en fyra-fem dagar innan jag var uppe i över 10 mil om dagen. =)

lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Fibban Vill du leka med mig? Långcykling 2
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Threeon Bestäm mig! Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Mitt framhjul gillar inte mig langre... Långcykling 7
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.