Tips Marocko!

Hej.
Har inte tänkt att cykla men tar mina frågor till detta forum ändå då jag tror att folk här är mest lämpade att svara.
Har om ca en månad tänkt dra ut på luffen närmare bestämt flyga ner till Barcelona, ta en sväng upp i Pyreneerna, ta mig ner till Marocko för att sedan dra tillbaka till Spanien och Madrid för att flyga till Sydamerika.

Nu till mina funderingar.
Var får man inte missa i Marocko?
Är det lätt att lifta eller måste man åka buss eller hyra bil eller nåt?
Hur lång tid måste man ha på sig för att uppleva allt? Väldigt relativ och suddig fråga men ni kan ju göra ett försök att svara :)
Finns det några bra vandringsmöjligheter i Atlasbergen? isf tips?
Hur är folket?
Är det smidigt att ta sig in i Marocko från Spanien och isf hur?
Något annat att tänka på? Visum? Vattentillgång om man är på luffen? Klädsel? Vad man ska undvika? etc..

Ni behöver ju givetvis inte svara på allt men är väldigt tacksam för all info jag kan få tag på

Tack på förhand!
 
Hej.
...
Nu till mina funderingar.
Var får man inte missa i Marocko?
Är det lätt att lifta eller måste man åka buss eller hyra bil eller nåt?
Hur lång tid måste man ha på sig för att uppleva allt? Väldigt relativ och suddig fråga men ni kan ju göra ett försök att svara :)
Finns det några bra vandringsmöjligheter i Atlasbergen? isf tips?
Hur är folket?
Är det smidigt att ta sig in i Marocko från Spanien och isf hur?
Något annat att tänka på? Visum? Vattentillgång om man är på luffen? Klädsel? Vad man ska undvika? etc..

Ni behöver ju givetvis inte svara på allt men är väldigt tacksam för all info jag kan få tag på

Tack på förhand!

1. Givetvis bazarerna och raka sig hos en riktig barberare med kniv. Guilette släng dig i väggen. Köpa kryddor men i gatorna utanför turistfällorna. Keramiken är grymt fin och billig. En tagine är en kul souvenir att minnas tillbaka med senare i vinter. Agarolja är mycket speciellt Marocko.
2. Ovannämnda räcker med ett par dagar. Ge dig ut på landsbygden och träffa annat än folket i turistfällorna.
3. Absolut. Du har möjligheten att göra Jbel Toubkal, Nordafrikas högsta berg på 4169 m ö h. Ingen klättring. Ta dig till Imlil och gå uppåt baslägret 1600 m högre upp. Toubkal Refuge eller Neltner Hut. Ligger brevid varandra. Därifrån är det ca 1000 m till toppen. Brant vandring. Jag gjorde den på vintern med stegjärn och isyxa, men ingen glaciaär eller snö sent på sommaren. Ett trekkingberg.
4. Jag upplevde befolkningen som vänliga och nyfikna på oss. Det är ingen snack om att de skådar över medelhavet. Btw det är euro som gäller, eller lokala valutan Dirham. Det är olika befolkningar i städerna på slätten (araber) och i bergen (berber). Öster om Atlasbergen kan man nog också träffa på Tuareger. Där börjar Sahara. I Imlil är det givetvis också ganska turist, men en intressant detalj är att de vill köpa bergsutrustning av oss. Det finns inga bra handelsförbindelser, så för dem är det bättre att köpa av turister. Ska du ändå köpa nya vandrarstavar? Byt bort dem mot ett fossil eller ett berbersmycke till nån du gillar. Upplevde ingen otrygghet i Marakech. De dricker ju inte så fredagkvällarna är lugna. Jag såg olåsta mopeder som man aldrig skulle ställa i Sverige. Däremot kan man vara lite försiktig med folk som bara ska visa dig en sak och du ska följa med. Fattigdomen är stor och även Europeiska snålturister ses som vandrande pengapåsar man kan lura av några Dirham.
Folk i städerna verkar inte vara sådär överdrivet religiösa. Visst går en hel del i mosken och ber när de kallar, men de flesta fortsätter sina bestyr. Väckarklocka kan du lämna hemma. Ytterst få kvinnor är tältklädda. De flesta har fina hellånga klänningar och huvudduk. Många män har också hellång Zaytuna med huva. Många lokala är också västerländskt klädda. På landet mer traditionellt.
Lite om att pruta. Det är till största del en turistgrej. Utom turiststråken har varorna ofta prislappar som man bör respektera. De bjuder då gärna på en give away istället. Matvaror och liknande har fast pris. Ett tydligt bevis är gatuförsäljare av kläder. De dyker upp ur ingenstans och brer ut en filt med kläder på. Nästan bara lokala kunder. Kvinnorna är som hökar och handeln går fort. Inget löjligt prutande där inte.
5. Vet ej.
6. Inget visum, men många stämplar i passet. Dessutom ska man fylla i någon lapp både när man reser in och ut. Lite om vem man är och var man ska bo. Så kanske ordnat boende första natten? Var dessa lappar sedan tar vägen har jag ingen aning om, men de verkade samlas in osorterat. Trafiken ska du inte ge dig ut i ensam. Den är vansinnig. Speciellt tvåhjulingar. Buss, långtaxi och stadstaxi. Förhållandevis billigt. Vi tog en vanlig taxi från Marrakech till Imlil. Går att pruta ner till ca 50 € enkel. Delat på 3 personer är det en struntsumma med tanke på bekvämlighet. Bussar är krångligare. Engelska funkar ganska bra. Franska annars.

Nu låter jag som värsta Marocko-proffset. Det är jag inte. Varit där en vecka men med huvudet på skaft. Norra Afrika är inne i en rasande utveckling där mycket blir bättre. Hälsomässigt och utbildningsmässigt är de där vi var för 50-60 år sedan, men avancerar snabbt. Ekonomiskt är de dock efter. Turismen kommer vara viktig för dem framöver både ekonomiskt och socialpolitiskt.
 
Lite blandade tips:

Om du gillar att åka skidor kan Oukaimeden vara ett ställe att checka av på listan över osannolika skidorder...
http://www.telegraph.co.uk/travel/snowandski/3446834/Oukaimeden-In-Morocco-the-skis-the-limit.html

Marrakech är en gammal stad med stora kontraster. Jemaa el Fna på kvällen får inte missas...
http://www.marrakech.travel/en/html/home
https://en.wikipedia.org/wiki/Jemaa_el-Fnaa

Essaouira, den gamla hippiekolonin vid Atlantkusten.
http://www.expressen.se/res/essaouira---en-stad-med-utsikt/

Ouarzazate?
http://wikitravel.org/en/Ouarzazate

Jebel Toubkal?
http://en.wikipedia.org/wiki/Toubkal

M'Guon?
http://www.atlastrekshop.com/ATLAS/Atlas-Trekking/6-Day-Mgoun-Circuit.html

Eller varför inte sova under den klara stjärnhimlen du bara kan se i öknen?

Agadir är en tråkig stad som råkade ut för en stor jordbävning 1960 - alltså är mycket uppbyggt efter det med arkitektur därefter...

Mat äter du lämpligen på små restauranger på bakgator - där får du en middag för löjligt lite pengar. Se bara till att den är vällagad för att slippa oönskade överraskningar dagen efter... När det gäller vatten kan det vara bra att hålla sig till flaskvatten eller ha med sig vattenrenare (undvik is).

Boende fixar du för allt från 25:- natten till flera tusen om du tycker att det är värt det.

Fota inte militära anläggningar och andra officiella byggnader/personer - det kan få tråkiga följder...

På det stora hela är Marocko en mycket tolerant stat där du kan se både kvinnor i traditionella kläder bredvid kvinnor i kjol och högklackat bredvid varandra på gatan. Hur ofta gör du det i en svensk stad? ;)

Medinan i Marrakech kryllar av civilklädda poliser med uppgift att se till att turister inte trakasseras.

Det pris du erbjuds för en vara är antagligen minst fem gånger högre än vad säljaren tycker är en bra affär...

Se till att vara vaccinerad mot de läskigheter som finns särskilt om du ska vistas ute på landsbygden. Notera dock att olika vaccinationsbyråer ger olika besked om huruvida koleravaccin behövs eller inte...

Och slutligen några bra tips om hur du överlever medinan:
http://www.brendansadventures.com/how-to-survive-morocco-medina/

För att uppleva allt behöver du en livstid...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
Zoomster Tips om langcykling i kina! Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.