Reservdelar på långcykling

Hej,

Har kika runt lite på forumet men inte lyckats hitta det jag söker.
Tänkte höra med er som har lite erfarenhet och kunskap när det gäller reservdelar för en långcykling. Vad är det man vanligtvis brukar ha med dig ?
Mycket kan säkert köpas längst vägen men i vissa lägen befinner man sig på ganska avlägsna platser utan möjlighet till att inköpa reservdelar.

Har jag missat nåt som ni själv tycker är viktigt att ha med sig?
extra innerslang,
lagningslappar för punktering,
extra vevlager,
multiverktyg,
extra skruvar om skruvarna till pakethållaren knäcks,
extra nycklar till låset,
verktyg för att lossa däcket
 
Senast ändrad:
för 2000 mil var det enda som gick sönder för mig tuber (dvs punkteringar), bromsklossar, en omgång däck samt ett par vajrar (växel, men kunde även gällt broms). Till det kommer säkert för dom flesta ekrar…*jag hade dock turen att slippa några problem med dem.

Vad du ska ta med dig beror mkt på hur långt du ska cykla, och i vilken miljö. Om du ska cykla 2000 mil på endast lervägar t.ex. , så behöver du en omgång kedja etc skulle jag tro. Ska du däremot köra 1000 mil asfalt så behöver du nog bara lite bromsklossar, tuber o ekrar.

Glöm inte pumpen också, om vi nu snackar verktyg! ;)
 
Hej,

Har kika runt lite på forumet men inte lyckats hitta det jag söker.
Tänkte höra med er som har lite erfarenhet och kunskap när det gäller reservdelar för en långcykling. Vad är det man vanligtvis brukar ha med dig ?
Mycket kan säkert köpas längst vägen men i vissa lägen befinner man sig på ganska avlägsna platser utan möjlighet till att inköpa reservdelar.

Har jag missat nåt som ni själv tycker är viktigt att ha med sig?
extra innerslang,
lagningslappar för punktering,
extra vevlager,
multiverktyg,
extra skruvar om skruvarna till pakethållaren knäcks,
extra nycklar till låset,
verktyg för att lossa däcket

Vilka reservdelar du behöver ta med dig beror på stor del var du har tänkt cykla. Vissa länder måste du ta med dig allt och på andra ställen kan du räkna med att finna det du behöver. Så var har du tänkt cykla? Ska du cykla på lite civiliserade område skulle jag har skippat vevlagret... Glöm inte att ta med nyckeln som passar till kasseten på baknavet.

Kolla in Coraxs hemsida och se vad han tycker om cykel och utrustning. Några år gammal lista men han tar i alla fall med vad man bör tänka på.

Du kan även kolla in tipsenCykelturist.com.

/Stellan
Sandstorm.se
 
Hej,... Vad är det man vanligtvis brukar ha med dig ?
Mycket kan säkert köpas längst vägen men i vissa lägen befinner man sig på ganska avlägsna platser utan möjlighet till att inköpa reservdelar.

Har jag missat nåt som ni själv tycker är viktigt att ha med sig?
extra innerslang,
lagningslappar för punktering,
extra vevlager,
multiverktyg,
extra skruvar om skruvarna till pakethållaren knäcks,
extra nycklar till låset,
verktyg för att lossa däcket

Extra vevlager verkar lite onödigt, de är tåliga och och havererar sällan katastofalt.
En innerslang är lite snålt, ibland går de sönder vid ventilen.
Ett vikbart däck i reserv tänker jag ha med nästa gång. Innerslang KAN man klara sig utan genom att fylla däcket med kläder, gräs eller annat. Att improvisera ett däck är svårare, särskilt om man har fälgbromsar.
Broms/växelvajer i reserv. "Sockerbit", elektrisk kopplingsplint, kan användas till att skarva broms/växelvajer.
Bromsklossar. Har du fälgbroms lär du behöva dem, har du skivbroms är de så små att du har råd att ta med dem hursomhelst.
Kedjebrytare, några snabblås, och några länkar. Går bakväxeln sönder är det bra att kunna korta kedjan och cykla vidare som single speed. Om kedjan går av behöver man några reservlänklar för att kedjan inte skall bli kortare vid varje reparation.
Några reservekrar. Tejpas längs ramen och kan ignoreras tills dess de behövs. Sällan kritiskt, men de är billiga, lätta att ta med och gör en reparation väldigt mycket enklare.
Pannlampa så du kan jobba med cykeln även om det är mörkt ute.
Tejp, buntband, slangklämmor. Om du behöver improvisera/laga ett fäste till nånting
 
Detta är mina reservdelar:

Ekrar
Ekernipplar
Slang 20 tum
Slang 26 tum
Bromswire
Växelwire

Att det är två olika tum på slangarna beror på att jag har en liggcykel med ett 20 tums hjul fram och ett 26 tums hjul bak.

Extra nycklar är inte något jag har med utan jag lämnar extranyckeln hemma hos släkt så de kan skickad den om det skulle behövas.

Något som jag kan rekommendera är Schwalbes Marathon Plus däck som är extremt säkra mot punktering.
 
Vilka reservdelar du behöver ta med dig beror på stor del var du har tänkt cykla. Vissa länder måste du ta med dig allt och på andra ställen kan du räkna med att finna det du behöver. Så var har du tänkt cykla? Ska du cykla på lite civiliserade område skulle jag har skippat vevlagret... Glöm inte att ta med nyckeln som passar till kasseten på baknavet.

Kolla in Coraxs hemsida och se vad han tycker om cykel och utrustning. Några år gammal lista men han tar i alla fall med vad man bör tänka på.

Du kan även kolla in tipsenCykelturist.com.

/Stellan
Sandstorm.se

Tänkte främst cykla i mellanöstern och centralasien (iran, turkmenistan, uzbekistan, kurgyzstan, tajikistan eller norra indien, nepal, tibet, kina)
 
Tänkte främst cykla i mellanöstern och centralasien (iran, turkmenistan, uzbekistan, kurgyzstan, tajikistan eller norra indien, nepal, tibet, kina)

OK, att få tag i reservdelar i Mellanöster (Egypten, Jordanien, Syrien) är svårt om man vill ha något som liknar shimano:s modeller som säljs i Europa. De modeller av Shimano som finns där passar inte till XT, Deore osv utan är basserat på deras kasseter med 5 eller 6 klingor. Planerar du att köra sönder något som har att göra med drev, växling och nav så får du räkna med att byta system eller ta med dig reservdelar för det. Det går att få tag i reservdelar i Israel om det verkligen behövs...

I Turkiet finns "bra" utbud i större städer och i Istanbul kan du troligtvis hitta alla delar som behövs till en cykel. Gäller troligtvis även för Ankara men utbudet är sämre där. För Iran lär det inte vara några större problem att hitta de delar som kan gå sönder på en cykel så länge man söker i de större städerna. Träffade en del iranska långfärdscyklister när jag var där och de hade fixat all sin utrustning i landet.

Centralasien är betydligt hårdare och det finns bara en bra cykelaffär där och den ligger i Almaty i sydvästra Kazakhstan. Ska du till Kina så lär du passera den staden eller räkna du med att korsa mellan Kyrgistan och Kina? I Centralasien så är det rysk standard som gäller för drev, växlar och nav. Passar inte så bra ihop med Shimanos delar men med lite fantasi så går det att pussla ihop en del.

I Kina finns det allt man an behöva så länge man är i de större städerna och även städerna runt Taklamakan har en del att erbjuda. I Urumqi i västra Kina finns det bra utbud av reservdelar.

Pakistan, norra Indien och Tibet har jag ingen koll på...

/Stellan
sandstorm.se
 
Ett vikbart däck i reserv tänker jag ha med nästa gång. Innerslang KAN man klara sig utan genom att fylla däcket med kläder, gräs eller annat. Att improvisera ett däck är svårare, särskilt om man har fälgbromsar.

Har aldrig lyckats köra helt slut på ett däck... Går alltid att laga. Om det spicker längs sidorna så är det bara att ta en bit tjockt tyg (ex jeans), vika det dubbelt och sy fast det över skickorna. Är hela mönstret borta på däcken så att man kan se slangen kan man bygga en "kudde" av tyg och tejp som man kan lägga för hålet och sedan tejp/limma fast den. Att laga ett däck fungerar och går att plocka ut otroligt många mil till på det om man verkligen vill det. Men det är betydligt bättre att bara använda det fram till nästa by där man köper ett billigt däck för några kronor så att man kan ta sig vidare till ett ställe med bättre utbud. Kör du på 26" däck så är det enkelt att hitta nya som passar.

/Stellan
 
Har aldrig lyckats köra helt slut på ett däck... Går alltid att laga. Om det spicker längs sidorna så är det bara att ta en bit tjockt tyg (ex jeans), vika det dubbelt och sy fast det över skickorna. Är hela mönstret borta på däcken så att man kan se slangen kan man bygga en "kudde" av tyg och tejp som man kan lägga för hålet och sedan tejp/limma fast den. Att laga ett däck fungerar och går att plocka ut otroligt många mil till på det om man verkligen vill det. Men det är betydligt bättre att bara använda det fram till nästa by där man köper ett billigt däck för några kronor så att man kan ta sig vidare till ett ställe med bättre utbud. Kör du på 26" däck så är det enkelt att hitta nya som passar.

/Stellan

Jag skulle dock också ta med ett vikbart par däck. jag kör på Schwalbe Marathon XR, och dom första jag använde på förra resan var av en dålig batch – jag fick lov att byta ut dem redan efter 400 mil (tillverkaren skickade kostnadsfritt nya, förvisso). Andra paret bytte jag efter ca 1000 mil, då jag började få fler punkteringar. Kanske är det för att jag ogillar att få flera punkteringar per dag, för 'redan' efter 1000 mil börjar tåligheten bli sämre på marathondäcken. Valet beror nog helt enkelt på hur pass smidigt man vill resa –*om man orkar med lite fler punkteringar och är beredd att spendera tid på att laga däck med tejp o tyg. Personligen känner jag inte för att sitta o 'bygga' däck i t.ex. Iran. OK om det är spontant –*att däcken håller sämre än jag hade trott, men inte att göra det 'planerat'. Och frågan är hur hållbart silvertejp+tyg blir?
 
Har aldrig lyckats köra helt slut på ett däck...
Vad det gäller normalt vägslitage så håller jag med, men det finns andra saker som kan ske. En bromskloss som vrider sig t.ex. kan snabbt skära upp en däckssida. Stenar och kvistar som sprätter upp och fastnar kan göra nåt liknande. Däcken man har på var kanske inte så nya som man trodde...

... Går alltid att laga.
Nja, jo. Att sy i ett däck har jag aldrig provat, men visst kan en tub liquisole och lite nylontyg göra underverk. Fast det skulle helt klart kännas lugnare i nedförsbackarna om jag hade ett nytt däck att byta till istället för något tråcklat och limmat.
 
Fälgar

är ju inget man har i packningen men man kan ju se till att de som sitter på cykeln tål tuff bromsning hög last etc. Bygg hjulen själv så får du dessutom kunskap hur du riktar hjulen vid behov.

När det trots allt ovan går ekrar så går de oftast på kranssidan. Det kan vara smidigt att ha en eller flera nödekrar som kan hakas i direkt utan att man behöver ta av kassetten. Jag har en sådan i min vanliga pendelcykelpackning samt ekernyckel men har man avdragare för kassetten och ekrar med hur som helst så har man förstås mindre användning av nödekern.

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=bz_35001&k_id=0309&hot=0

Thure
 
ang. Schwalbe marathon XR sa ska man kopa den senaste serien "Evolution". Den serien du antagligen kopte Peder (tack for senast BTW, ar i Sanaa nu, bade cykeln och jag och reservdelarna fick jag tag i!) ar det ngt fel pa.

Mina evo dack har jag kort ifran Damascus till Kapstaden+ dryga 200 mil i sydamerika och jag har fortfarande pa samma dack. Antar att de haller ett tag till...

Dock finns samma dack med stalkant och de rekommenderar jag inte-eftersom det var just stalkanten som gick sonder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mathiasbuskas Reservdelar Långcykling 9
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.