Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring?

Otur, ren och skär otur, det tror jag vad det är. Men inte desto mindre retligt och rent eländigt. Att behöva bryta för några illasinnade!
Maken och jag har gjort några längre cykelturer i landet, bl.a. tältat söder om Sundsvall, men aldrig varit med om något. Vi brukar låsa, ta med styrstångsväskorna och bara knalla iväg. Till affär eller turistmål osv. Men visst känner man av, eller försöker iaf. ser eller känns det lurigt brukar en stanna medan den andra går in och handlar.
Säkert var det inte dina "cykelsaker" de ville ha, utan som du skrev pengar och sen ska det väl hittas på lite jäkelskap med däcken också!!! Ligister.

Vi kom hem igårkväll efter en otroligt härlig och trevlig tur i högsommarlikt Skåne, under värsta turistsäsong, det har gått strålande. Vi cyklade runt, följde kusten. Att rekommendera.

Ta nya tag, lycka till / Birgit
 
Ang "säkerhet"

Finns som sagt idioter över allt men mitt intryck är att risken att stöta på dem är större i Sverige och Europa/Nordamerika än i många utvecklingsländer. Frågan man bör ställa sig är om det är så mycket säkrare för att du stannar hemma. Tycker det är en del av "tjusningen" med resandet att man lämnar en överstrukturerad vardagslunk och underkasta sig ödets nycker.

Ett godkänt lås, föredrar fastmonterade "ringlås" med vajer/hänglås, utrustningen i absiden, styrväska med alla värdesaker bredvid huvudkudden och ett sunt förnuft. Det enda jag blivit av med under alla år är en cykelflaska i Spanien. Var iofs inte kul att bli väckt mitt i natten av sju drogpåverkade och arga militärer, viftandes med kalashnikovs och lyktor i fejan helt ensam ute i Laos djungel. Men sådana situationer brukar man kunna prata sig ur. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.