Någon med erfarenhet av Nishiki 501

Såg att min lokala cykelbutik sålde Nishiki 501 2009 för 4800kr och funderar på om man skulle slå till.

Någon som har erfarenhet av denna cykel?
Min första tanke var att växelreglagen var obekvämt med växelknapparna både ovan och under bromshandtaget. Bara jag som är kräsen och man vänjer sig snabbt? Vad tycker ni andra om växlarna? Går de byta?
38723.jpg


Eller bör jag se mig om efter en annan cykel då jag inte är helt nöjd med växlarna? I övrigt tycker jag cykeln verkar vara perfekt för mig.
Är priset så pass lågt att det är värt att uppgradera växel och bromshandtag?
De flesta cyklar under 6000kr ha ju dessa dumma växelreglage.
 
Har samma reglage på min nishiki 422 som rullat ca 2000mil. Är helt nöjd med både dem och cykeln i övrigt. Tycker de är riktigt bekväma och lättväxlade, tror att du vänjer dig rätt fort.
 
1. Har likadana reglage på min asphalt hybris (kommer inte ihåg sifferbeteckningen på den). Jag har kört nåt tusentalmil med dom och frugan det dubbla med sin och vi är båda nöjda. Växeln på min är dock kacka, men eftersom den bara går på sfalt så bryr jag mig inte så mycket...

2. Det är enkelt att byta ut om du ruttnar på dom, finns från nån hundring per reglage till hur mycket pengar som helst...
 
Slitdelar

Jag har ingen erfarenhet av varken den cykeln eller just det växelreglaget. Däremot har jag alltid haft Shimanos RapidFire växelreglage på mina cyklar, allt ifrån "top of the line" till billigare grupper. De har ju sett litet olika ut genom åren: båda knapparna på tumsidan, en knapp ovan och en nedom styret, knapp för tumme resp pekfinger osv. Du vänjer dig vid vilket som!

Min erfarenhet är att så länge de fungerar så fungerar de riktigt bra. Men förr eller senare tar de slut och då kan man inte själv meka med dem. Det är ju finmekaniska prylar som ska hänga med i ur och skur, sommar som vinter, som inte får all den kärlek som de rätteligen förtjänar (handen på hjärtat!?) och ffa bakväxelns reglage får jobba en hel del. Jag har lyckats slita ut fyra olika Shimano växelreglage, både fram och bak, däremot inga bromshandtag. Å andra sidan har det tagit många år och mil. Dessutom finns ju, som sagts tidigare, nya reglage att köpa för en relativt överkomlig penning. Det ser ut som om växelreglaget och bromshandtaget på din cykel delar på samma styrklammer. Risken är att man då får byta hela paketet när stunden är inne, om inte växelreglaget finns kvar i produktion. Ibland, om det finns plats, kan man skruva av växeldelen men behålla bromshandtaget och montera ett nytt växelreglage med egen styrklammer.

Alltså: jag tror att alla växelreglage har en begränsad livslängd och att du vänjer dig vid det reglage du har, oavsett vilket. Är du nöjd med cykeln i övrigt så ska du nog inte avskräckas av växelreglagen. Lycka till! /A.
 
Jag köpte cykeln igår men har inte kunnat hämta hem den än.
Växelreglaget skiljer en del mot min gamla MTB och därför blev jag lite fundersam. Men som ni säger kommer jag säkert vänja mig och cykeln verkar riktigt bra i övrigt för priset jag gav. 4795kr
 
Jag köpte cykeln igår men har inte kunnat hämta hem den än.
Växelreglaget skiljer en del mot min gamla MTB och därför blev jag lite fundersam. Men som ni säger kommer jag säkert vänja mig och cykeln verkar riktigt bra i övrigt för priset jag gav. 4795kr

Det ska vara kul att komma ut på vägarna, eller hur? Vi går mot bättre tider!

Hoppas du trivs med den. Man har kunnat fynda nu under vinterna på cyklar och jag har titta på några Nishiki modeller själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Banankontakt Erfarenhet av E-werk Långcykling 2
Banankontakt Erfarenhet av Baltikum Långcykling 0
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
avslutatmedlemskap0601 Vaudes pannlampor –*ngn erfarenhet? Långcykling 1
Olaa Erfarenhet med Fizik sadlar, Pavé? Långcykling 1
lizardking Erfarenhet av märket "Brule Mountaingear Långcykling 2
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.