Cykelrutter i norra Sverige under vintern?

Hej

En vän från U.K vill cykla i norra Sverige (och eller Norge/Finland) under tre veckor i februari. Har ni några kommentarer om detta? Stänger vissa småvägar under vintertid - eller plogas så gott som allt? Hur mycket dagsljus får man i t ex Sarektrakten i mitten på februari? Finns det någon lämplig cykelled som inte kommer vara igensnöad (ju mindre desto bättre. Hade det handlat om sommaren så hade jag frågat om single tracks)? Hur går det att ta sig till Nordkap vid denna årstid?

Mvh Lars
 
Tror att det (undantaget campus på LTU) inte är så tätt mellan cyklisterna i Norrbotten under februari månad och att det finns en god anledning till det... Om hen kan vänta en månad till mars så är det fortfarande full vinter men betydligt mer dagsljus och trivsammare klimat. Mycket av det mindre vägnätet lär inte vara plogat, i synnerhet inte skogsbilvägar. Tips är väl att på kartan leta efter var de fastboende bor och fråga sig fram så mycket som möjligt.

Det större vägnätet låter ganska livsfarligt att ge sig ut på med tanke på snörök, halka, höga hastigheter, m.m. samt att bilisterna antagligen inte förväntar sig att det ska finnas cyklister på vägen. Dubbdäck, bra belysning, reflexväst och hjälm är väl självklarheter i ett sådant här sammanhang samt att ha utrustning för att klara rejäl kyla. Annars är ju skidor ett bättre alternativ...

Googla exempelvis "soltider" och "Jokkmokk" eller "Gällivare" så lär du kunna hitta tabeller över solens upp- och nedgång i dessa trakter (Det skiljer dock ganska mycket mellan Jokkmokk och Nordkap...).
 
Det är inget problem att cykla vintertid om man bara har rätt utrustning (vinteranpassad cykel och framför allt varma skor och dubbla handskar) och försöker undvika trafikerade vägar! Vägarna blir mycket smalare vintertid, och det blir alltid lite vingligare pga av både is och spårighet.
 
Vägarna blir mycket smalare vintertid, och det blir alltid lite vingligare pga av både is och spårighet.

Väldigt sant! Minns när jag första vintern som nybliven student och vintercyklist (i Luleå) skulle cykla ut till en butik i ett industriområde längs en ganska trafikerad bilväg. Bilarna for förbi nära och jag höll ut långt till höger i lössnön. Dumt gjort! I snön doldes en ganska hög asfaltskant som jag fick ena hjulet utanför. Jag fick slagsida och vinglade ut till mitten av vägen innan jag återfick balansen. Det hela var över på en sekund men hade det kommit en bil just då hade jag knappast skrivit detta inlägg idag. Överplogade/-snöade kanter, vägdiken, m.m. är något man ska vara extra uppmärksam på som vintercyklist. Det är bättre att cykla mitt i körbanan om man är osäker på var vägkanten är.
 
Kan vara svårt att planera en rutt på mindre vägar. Svårt att se på karta vilka småvägar som faktiskt har fast boende och inte bara består av fritidshus. Sen är det många vägar som kan vara tillfälligt öppna under någon vecka (skogsavverkning o.dyl.). Men vintercykling är ett härligt nöje. Och folk lär vara nyfikna och hjälpsamma så det blir nog en kalastur.
 
De enda vägar som plogas här uppe i Norrbotten är bilvägarna. Kring fjällen är de smala, inte så vältrafikerade, men det körs i rätt höga hastigheter. Jag skulle inte komma på tanken att cykla där i februari men måste man så måste man :) Vilka vägar som plogas, och hur länge man kan få vänta innan det görs efter ett snöfall, går att hitta om man googlar lite på "snöröjning".
 
Tack för svar!

Om hen kan vänta en månad till mars så är det fortfarande full vinter men betydligt mer dagsljus och trivsammare klimat.

Hon planerar en vintertur på cykel i Sibirien och Ryska fjärran östern - och vill testa sin utrustning och, troligen, pannbenet, under hårda och realistiska, men ändå i mer lättillgängliga områden = Sverige i februari!

Och folk lär vara nyfikna och hjälpsamma så det blir nog en kalastur.

Det får vi hoppas! Hon har rest otroligt mycket på cykel (bland annat en nästan två år lång korsning av Afrika) och vi får ju verkligen hoppas hon blir nöjd med mottagandet i vårat älskade Sverige, eller hur!

Smala vägar, och vissa av dem kan vara oplogade. Det var det negativa. Det positiva då? Om ni hade tre veckor på er att utforska nordligaste Sverige (ev Norge/Finland) på cykel, i februari - vart hade ni åkt? Och varför? Få soltimmar, visst, men när solen väl skiner så vill hon ha vyer över gnistrande ödsliga vinterlandskap! Låt oss göra reklam för Sverige nu! :)
 
Jag skulle nog försökt hålla mig i skogbeklädda områden, för att minska problem med vind. Skall man testa utrustningen så skall man också finna ett så kallt ställe som möjligt = inlandet. Att cykla vintertid ställer helt andra krav än andra fysiska aktiviteter vintertid, framför allt just för att man hela tiden är i kontakt med den kalla cykeln. Ökad fysisk aktivitet värmer resten av kroppen, men inte händer och fötter. Får man bara fungerande utrustning så fungerar det annars utmärkt.
'
Man bör också tänka på hur material påverkas av kylan. De flesta plaster blir ju t ex sköra i kyla. En cykelväska med plastkrokar kan fungera utmärkt sommartid, men går inte alls vid kallt väder!
 
ok. Då förstår man lite mer motivationen bakom. Ett riktmärke kan vara att hålla sig borta från de numrerade vägarna och istället nyttja onumrerade allmänna vägar (syns bra skillnad på allmänna och enskilda vägar i en bilatlas). I så fall lär hon undvika mycket av biltrafiken men ändå vara säker på att vägen plogas (några undantag finns uppe i fjällvärlden, t.ex. vildmarksvägen vid Stekenjokk). Den trafik som ändå finns kommer dock fortfarande att köra fort.

Börjar hon i t.ex. Luleå kan en liten uppvärmningstur den första dagen ut till några skärgårdsöar på isvägar kanske vara en idé. Vägarna till Kvikkjokk, Stora Sjöfallet/Ritsem eller Nikkaluokta borde väl inte vara så värst trafikerade i februari (någon annan med bättre lokalkännedom får gärna fylla i...), men då blir det ju till att köra fram och tillbaka (samt samma problem som ovan med höga hastigheter).

En spontan tanke på en mindre väg där man i.a.f. kan skymta lite fjäll är från Arjeplog till Moskosel via Bergnäsviken med en avstickare till Örnvik vid Tjeggelvas. I Örnvik är det fint och om jag inte minns fel ska där finnas en fastboende familj. För en sörlänning som en annan var det en speciell upplevelse att passera Messauredammen även om jag inte kan påstå att den är speciellt vacker (Men det kan kanske vara utmanande nog att passera där på cykel i februari om det blåser rejält...). Hoppas jag har kunnat ge någon inspiration!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Cykelrutter via GPS och www? Långcykling 0
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anette Grinde Rekommenderar Ölands norra/västra kust.. Långcykling 0
nyteboda Cykla i norra Laos och Kina i vår Långcykling 1
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
erik r. cykla i norra norrland Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.