Stulen kajak på Blocket?

Det stämmer nog bra.
Skulle tro att texten på kvittot inte ens räcker till detta, om omständigheterna i övrigt är såna att köparen borde insett att varan kunde vara stulen.

Av med godset blir man i vilket fall.

Om säljaren presenterar sitt inköpskvitto är det förstås bättre, åtminstone om det kvittot kan antas vara riktigt.
 
det förvånar mig att man, vad jag vet, inte kommit längre i att hjälpa vanligt hederligt folk att få tillbaka stulna prylar eller sälja sina ärligt köpta.

med polisen och några försäkringsbolag i ett team borde det väl vara ganska lätt att lägga upp nån data-bas på nätet, där kan kan ta en titt och få en första indikation på om något man stöter på kan var stulet.

som det är nu drar man sig ju lite för att ringa till polisen, och förhöra sig, så fort man ser nåt på blocket. det blir en lite väl stor ansträngning. men att kunna gå in på en sajt och se vilka modeller och färger av tex kajaker som stulits nyligen skulle vara enkelt. en "tips-knapp" kopplad till tjänsten, med en pigg konstapel i andra änden och vips kanske några av dom där svårlösta brotten uppklarades.
 
Ja, nån slags databas där man registrerar sitt avsalugods vore ju käckt.
Risken är väl att det skulle bli så stort, och att det ändå inte skulle vara nån garanti - varför det skulle leda till visst missnöjde den dagen någon handlat i god tro, med hjälp av databasen och allt, och ändå blir av med det han köpt.
Känns ju inte som att denna lilla brist är ett verkligt hinder, men troligen vill myndigheterna inte medverka till nåt som inte är riktigt pålitligt.

Det är som sagt tråkigt, för en del annonser blir man ju fundersam över, och samtidigt är det ingen tvekan om att det säljs grejer utan någon som helst oärlig bakgrund.
Har köpt begagnad båtmotor privat, i det fallet har jag kollat motornumret mot polisen och de medverkade snällt, och det var i alla händelser tillräckligt för att det skulle vara ett godtrosförvärv. I övrigt kändes allt rätt också, men det finns förstås banditer som inte ser ut som banditer, och som inte kräver att göra upp affären på en parkeringsplats i mörkret. Jag brukar ogilla om det i annonsen angivna telefonnumret är ett oregistrerat mobilnummer. Jag förstår att även ärliga människor kan ha ett sånt nummer - men de som har nåt att dölja har ju förstås ett sånt nummer om de inte är alltför korkade - eller har ett ännu smartare upplägg.
 
Som köpare har man undersökningsplikt vid köp men bara upp till en viss nivå.
Mao, har man gjort en undersökning som kan anses rimlig så kan man få behålla varan som köpare. Har hört detta gällande båtar.......
 
du tror inte nån som pysslar med försäljning av stöldgods, i större skala, insett att en trovärdig story är ryggraden i hela verksamheten?

för egen del är jag så trött på alla sherlock holmes som ska ha svar på allt i från vad man har för familjeförhållande till när man senast gick på toa att jag börjat skriva "säljes av privata skäl" de få gånger jag orkar annonsera något på blocket

det man istället gör eller begär; är att det skrivs på kvittot att säljaren intygar att han är den rättmätige ägaren och har sin fulla rätt att sälja varan vidare. att prylarna är betalda och inte utgör någon pant kan också vara bra att få inskrivet. annars kan den som leasat /lånat ut komma till nya ägaren och hämta hem sina pryttlar.

Självklart är en bra förklaring från säljaren ingen garanti på att det är en ärlig deal, men om säljaren inte kan förklara varför denne säljer eller verkar ha kunskap om varan bör man vara tveksam. Om du säljer något på blocket får du nog finna dig i att köparen vill ha en vettig förklaring och att de ställer relevanta frågor. Om du säljer en kajak skulle jag fråga om varför du säljer den och hur den beter sig i vattnet. Skulle du då bara säga "privata skäl" och inte verkar ha kunskap om kajakens egenskaper skulle jag bli lite fundersam.

Visst kan man begära att säljaren skall intyga att det är en legal affär, men jag tror inte att det hjälper i alla lägen.

det förvånar mig att man, vad jag vet, inte kommit längre i att hjälpa vanligt hederligt folk att få tillbaka stulna prylar eller sälja sina ärligt köpta.

med polisen och några försäkringsbolag i ett team borde det väl vara ganska lätt att lägga upp nån data-bas på nätet, där kan kan ta en titt och få en första indikation på om något man stöter på kan var stulet.

som det är nu drar man sig ju lite för att ringa till polisen, och förhöra sig, så fort man ser nåt på blocket. det blir en lite väl stor ansträngning. men att kunna gå in på en sajt och se vilka modeller och färger av tex kajaker som stulits nyligen skulle vara enkelt. en "tips-knapp" kopplad till tjänsten, med en pigg konstapel i andra änden och vips kanske några av dom där svårlösta brotten uppklarades.

Här håller jag faktiskt med dig. Alla stulna prylar kanske inte finns möjlighet att lägga ut, men speciellt stöldbegärliga prylar, dyra varor (säg värde över 5000) och där det finns bra dokumentation (serienummer, bild, etc) borde det gå att lägga ut en sökbar databas.
 
Det gäller ju naturligtvis inte allt som annonseras ut billigt och därmed kan ingen kräva att man ska agera som du beskriver. Att göra en bra affär kan ju inte med automatik likställas med häleri. Dessutom är både ebay och tradera i huvudsak auktions-sajter, så det är köparen som sätter slutgilltiga priset, inte säljaren.

Visst men det var inte poängen.
Poängen var att man får tänka lite själv också, särskilt som vidden av vad man antas ha förstått själv har ökat markant.
 
Självklart är en bra förklaring från säljaren ingen garanti på att det är en ärlig deal, men om säljaren inte kan förklara varför denne säljer eller verkar ha kunskap om varan bör man vara tveksam. Om du säljer något på blocket får du nog finna dig i att köparen vill ha en vettig förklaring och att de ställer relevanta frågor. Om du säljer en kajak skulle jag fråga om varför du säljer den och hur den beter sig i vattnet. Skulle du då bara säga "privata skäl" och inte verkar ha kunskap om kajakens egenskaper skulle jag bli lite fundersam.

perfekt, för är det något jag i möjligaste mån försöker undvika all form av kontakt med så är det människor som tror sig, enbart via ett enkelt telefonsamtal, kunna sätta sig över och döma andra personer.

själv anser jag, tvärtom, att om man nu vid något tillfälle ska dra öronen åt sig när man köper något begagnat så är det när hela storyn på alla plan framstår som vattentät.

men min grundinställning är att säljarens påstådda motiv till försäljningen är ett väldigt magert underlag oavsett om det ska användas för att avgöra varans skick och kondition eller för att utröna om den har ett ärligt ursprung.




Visst men det var inte poängen.
Poängen var att man får tänka lite själv också, särskilt som vidden av vad man antas ha förstått själv har ökat markant.


vad är det som är din poäng, då? skrev du inte, i princip; lågt pris = stöldgods?





för ett par år sedan var jag på nåt nerlagt regemente, utanför göteborg, där privatpersoner hade hyrt platser och stod och sålde allt tänkbart.

mitt bland alla virkade dukar, stickade sockor, bullpåsar och annat bråte, hos en dam på 80+ sticker det fram en sladd vars ena ände slutar i en helt oanvänd dremmel.

vad kostar den här, frågade jag. "den där är kvar efter min man, som har gått bort nu, vet du vad det är och har användning för den kan jag ta 20 kronor för den... "

för en tid sedan hade jag nöjet att hamna bredvid en nämndeman, på en middag och då kom vi att prata om att man tagit bort den där delen som förut kallades "god-tro" och sen började vi prata om ur man avgör vad som är en ruskigt bra affär och vad som är ett uppenbart köp av stöldgods.

jag drog storyn om damen och dremmeln och fick medhåll i att priset i sig inte enbart kan bli avgörande. och vad man skulle gå på då var mycket svårt för honom att konkretisera.

personligen tror jag det är mycket svårt att fälla någon privatperson för häleri om det inte är uppenbart att han eller hon befattat sig med stöldgods. och jag hoppas verkligen att gränsen för vad som anses vara uppenbart är väl tilltagen.

jag hoppas för mitt liv att det som, på sina håll, skymtar fram i den här tråden inte får något utrymme i rättsapparaten.

det är redan helt skruvat som det är att tex välkammade claes, i sin saab, ecofuel, kan bränna runt med hela kofferten full med svärd, på alviksvägen, i godan ro medans en något skäggigare individ ska brottas ner och bojas bara för att hans betydligt kortare morakniv låg i en ford scorpio på en coop parkering i rotebro.
 
Som jag skrev, man får tänka lite själv vilket inte automatiskt ger att billigt är stulet eller billigt är dåligt.
Jag säljer saker på ebay och jag har bl a sålt några gamla pfd. En jacka som jag sålde nyligen gav extremt många frågor om märket var äkta eller en piratkopia.
Man sätter själv gränsen för vad och hur man kan tänka sig handla/köpa begagnat. Man är inte skyldig att stå ut med frågor om man nu inte vill det. Om, med betoning på om, något är stulet och ertappas med det, då anses godset ofta förverkat om du nu inte har gjort en rejäl mängd efterforskningar. Det gäller särskilt stora och dyra saker. Jag vet att det har varit en hel del diskussioner kring musikinstrument. De har sålts billigt, inte tokbilligt men har än dock varit ett kap. Trots frågor och efterforskningar har godset förverkats därför att man inte har kollat tillräckligt mycket.
 
Som jag skrev, man får tänka lite själv vilket inte automatiskt ger att billigt är stulet eller billigt är dåligt.
Jag säljer saker på ebay och jag har bl a sålt några gamla pfd. En jacka som jag sålde nyligen gav extremt många frågor om märket var äkta eller en piratkopia.
Man sätter själv gränsen för vad och hur man kan tänka sig handla/köpa begagnat. Man är inte skyldig att stå ut med frågor om man nu inte vill det. Om, med betoning på om, något är stulet och ertappas med det, då anses godset ofta förverkat om du nu inte har gjort en rejäl mängd efterforskningar. Det gäller särskilt stora och dyra saker. Jag vet att det har varit en hel del diskussioner kring musikinstrument. De har sålts billigt, inte tokbilligt men har än dock varit ett kap. Trots frågor och efterforskningar har godset förverkats därför att man inte har kollat tillräckligt mycket.


jo men det är jag med på helt och hållet. att man blir av med varan om det visade sig vara stöldgods, det är ju hela poängen med lagändringen. dock tror jag inte att det är fullt lika lätt att köparen döms för häleri och jag tycker inte heller att det ska vara så lätt, för det skulle hämma handeln med begagnade varor som snarare behöver draghjälp åt andra hållet, inte minst jordklotet tjänar på om begagnat hadeln får växa sig starkare.


btw vad är "pfd"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Idalo Kajak stulen! Paddling allmänt 1
pery Uppsalapaddlare: Flytbrygga stulen!!! Paddling allmänt 3
m. Stulen Iceflow! Paddling allmänt 0
Memme Stulen havskajak Paddling allmänt 1
ryden Lisa 6581 stulen! Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.