Stulen kajak på Blocket?

Får väl förtydliga:

1. Om man köper en vara som visat sig stulen blir man av med den, oavsett god tro. Och man kan inte räkna med att få tillbaka sina pengar.
2. Om det dessutom finns skäl att tro att varan faktiskt är stulen, t ex oskäligt lågt pris, kan man också bli åtalad för häleri. Och man kan inte påstå att "Näääää, hur skulle jag kunna veta det", utan man kan bli dömd på att omständigheterna är sådan att man borde förstått att det var skumt. Så är det iaf jag minns det när jag pratade om det med en åklagare för ett par år sedan. Om någon jurist vill förtydliga ytterliggare?

Kan man då inte handla på blocket?, som någon undrade. Jo, men man får prata lite med säljaren varför de säljer mm. Om storyn verkar skum är det nog skumt. Är det en vara med serienummer/registreringsnummer kan man kolla upp det. Dyra varor kan man begära originalkvitton, garantihandlingar etc. Har man kollat lite är risken att man senare blir åtalad för häleri mindre.

Någon tyckte jag gav köparen ett tips att måla kajaken blå. Öhhh, att ändra utseendet kan nog köparen själv komma på om denne ändå är beredd att handla lite småskumt. Knappast en hemlighet att en stor andel fult hemmamålade cyklar är stulna. Och annars har köparen förhoppningsvis ett samvete. Jag ville visa att en köpare kan bli rädd att själv bli misstänkt att han/hon försöker ändra om kajaken. Menar du seobserver att det skulle bidra till att kajaken inte kommer rätt? Du överskattar nog min förmåga att påverka och underskattar människors förslagenhet.
 
2. Om det dessutom finns skäl att tro att varan faktiskt är stulen, t ex oskäligt lågt pris, kan man också bli åtalad för häleri. Och man kan inte påstå att "Näääää, hur skulle jag kunna veta det", utan man kan bli dömd på att omständigheterna är sådan att man borde förstått att det var skumt.

Ungefär så är det nog, vilket är stor skillnad jämfört med om man skulle kunna bli dömd för häleri trots god tro, eller att god tro inte längre finns. God tro är däremot självklart inte detsamma som att man helt enkelt förnekar brott.

Det vore ju oerhört mycket besvärligare om det vore så att man kan dömas för häleri just bara utifrån det faktum att man lurats till att köpa något som egentligen är stöldgods, trots att man vidtagit de försiktighetsregler som man normal kan vidta. Häleri kanske inte kräver uppsåt, men troligen någon nivå av oaktsamhet eller likgiltighet inför att en vara skulle kunna vara stulen i själva verket.
Vore som sagt kul med en sakkunnig kommentar från de som är jurist, eller påläst och införstådd med de "nya" reglerna.
 
Annonsen låg ute på blocket 10 – 16/11 . Kunde jag få kontakt med den person som köpt kajaken skulle jag kunna kontrollera den. I annonsen ingick bilden här under.

Jag såg oxå den annonsen & mailade lite frågor till säljaren som dock inte hörde av sig. Att annonsen é borta behöver ju inte betyda att kajaken é såld, säljaren kan ju ha fått kalla fötter & tagit bort annonsen.
Hur som helst så fanns det ju ett namn på säljaren i annonsen, så honom kan du ju få tag på via Eniro.
 
Ungefär så är det nog, vilket är stor skillnad jämfört med om man skulle kunna bli dömd för häleri trots god tro, eller att god tro inte längre finns. God tro är däremot självklart inte detsamma som att man helt enkelt förnekar brott.

Det vore ju oerhört mycket besvärligare om det vore så att man kan dömas för häleri just bara utifrån det faktum att man lurats till att köpa något som egentligen är stöldgods, trots att man vidtagit de försiktighetsregler som man normal kan vidta. Häleri kanske inte kräver uppsåt, men troligen någon nivå av oaktsamhet eller likgiltighet inför att en vara skulle kunna vara stulen i själva verket.
Vore som sagt kul med en sakkunnig kommentar från de som är jurist, eller påläst och införstådd med de "nya" reglerna.

Det är samma med Tradera/ebay.
Om nån säljer något omåttligt billigt så finns det anledning att tänka sig för.
If it sounds too good to be true it probably is.
 
Kan man då inte handla på blocket?, som någon undrade. Jo, men man får prata lite med säljaren varför de säljer mm. Om storyn verkar skum är det nog skumt. Är det en vara med serienummer/registreringsnummer kan man kolla upp det. Dyra varor kan man begära originalkvitton, garantihandlingar etc. Har man kollat lite är risken att man senare blir åtalad för häleri mindre.

du tror inte nån som pysslar med försäljning av stöldgods, i större skala, insett att en trovärdig story är ryggraden i hela verksamheten?

för egen del är jag så trött på alla sherlock holmes som ska ha svar på allt i från vad man har för familjeförhållande till när man senast gick på toa att jag börjat skriva "säljes av privata skäl" de få gånger jag orkar annonsera något på blocket

det man istället gör eller begär; är att det skrivs på kvittot att säljaren intygar att han är den rättmätige ägaren och har sin fulla rätt att sälja varan vidare. att prylarna är betalda och inte utgör någon pant kan också vara bra att få inskrivet. annars kan den som leasat /lånat ut komma till nya ägaren och hämta hem sina pryttlar.
 
Det är samma med Tradera/ebay.
Om nån säljer något omåttligt billigt så finns det anledning att tänka sig för.
If it sounds too good to be true it probably is.

Det gäller ju naturligtvis inte allt som annonseras ut billigt och därmed kan ingen kräva att man ska agera som du beskriver. Att göra en bra affär kan ju inte med automatik likställas med häleri. Dessutom är både ebay och tradera i huvudsak auktions-sajter, så det är köparen som sätter slutgilltiga priset, inte säljaren.
 
du tror inte nån som pysslar med försäljning av stöldgods, i större skala, insett att en trovärdig story är ryggraden i hela verksamheten?

för egen del är jag så trött på alla sherlock holmes som ska ha svar på allt i från vad man har för familjeförhållande till när man senast gick på toa att jag börjat skriva "säljes av privata skäl" de få gånger jag orkar annonsera något på blocket

det man istället gör eller begär; är att det skrivs på kvittot att säljaren intygar att han är den rättmätige ägaren och har sin fulla rätt att sälja varan vidare. att prylarna är betalda och inte utgör någon pant kan också vara bra att få inskrivet. annars kan den som leasat /lånat ut komma till nya ägaren och hämta hem sina pryttlar.

Som jag förstått reglerna kommer ovanstående texter på kvittot bara att leda till att köparen inte troligen kan anklagas för häleri. Köparen kommer fortfarande att förlora varan om den som sålde den inte hade rätt att sälja den. Någon med insikt som kan intyga vilket?

--- Mats ---
 
Som jag förstått reglerna kommer ovanstående texter på kvittot bara att leda till att köparen inte troligen kan anklagas för häleri. Köparen kommer fortfarande att förlora varan om den som sålde den inte hade rätt att sälja den. Någon med insikt som kan intyga vilket?

--- Mats ---

jag trodde det var det som diskuterades, risken att göra sig skyldig till häleri.

enligt mitt förmenande kan du aldrig någonsin skriva in något villkor i ett avtal som gör att du som köpare får behålla stöldgods eller pantsatta varor. klart som korvspad, oavsett om man kommit till insikt eller inte ;-)

däremot kan vissa formuleringar och villkor i avtalet göra att du separat kan stämma säljaren och därigenom försöka få tillbaka pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Idalo Kajak stulen! Paddling allmänt 1
pery Uppsalapaddlare: Flytbrygga stulen!!! Paddling allmänt 3
m. Stulen Iceflow! Paddling allmänt 0
Memme Stulen havskajak Paddling allmänt 1
ryden Lisa 6581 stulen! Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.