Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1.Jag skulle inte heller lämna in kniven om jag skulle ha tappat den i betonggolv. Nu så slaktade jag ett rådjur med en reservkniv. En uppgift som knivar inte ska tappa spetsen av.

2.Okej att Peter på Fällkniven inte ville ge mig en ny kniv, men att han har mage att ta betalt för omslipningen blir jag bara förbannad över. Jag var alltså i deras butik i Boden och visade den trasiga kniven.

3.Jag tycker det är synd att de i övrigt gör så bra knivar. Normalt sett bojkottar jag alltid företag med taskig attityd, i detta läge skulle jag förlora mer på bojkotten :)

Skickat från mobilen.

1. Man blir ju inte glad om man har av spetsen på sin fina kniv, sedan kan man ju bara spekulera varför det händer.

2.Förstår, jo Peter är noga med kronor och ören,men företaget går ju bra också.

3.He,he, ja dom gör nog de bästa rostfria produktions knivarna på marknaden.:)

Mikael
 
Utlovade bilderna på dom båda bowie bladen,(men det understa är egen designade blad i 440C och 100 x 26 x 3,5 mm).Bowie bladen är kolstål och 5mm tjocka och riktigt råa ytor. Det större är 64mm högt och det andra 35mm högt.

Härligt!
Tack så mycket!

Det ska bli intressant att se vad Du gör med dessa blad.

Mikael
 
Påbörjat lite lätt utformning. Sakta men säkert börjar jag räta upp alla vinklar mot bladvinkeln.
Ett tidskrävande jobb då jag inte har tillgång tid maskinverktyg hemma.

ff0ao7.jpg
 
Warthog slipsystem

Jag har under ett antal veckor provat ut en på marknaden förhållandevis nytt slip-/brynsystem. Det heter Warthog och består av ett antal variernade modeller med samma typ av konstruktion.

Varianten jag testat är den på pappret enklaste men inte desto mindre mångsidig.Till skillnad från de mer påkostade modellerna så stoltserar min version med en extra slipvinkel.

+
• förhållandevis lätt att lära sig
• lätt att sätta upp
• 4 fasta vinklar (17 g är den minsta gemensamma vinkeln)
• 3 strävheter (diamant mesh: 325, 600, 1000)
• portabelt/lätt
• förhållandevis billigt


• plastigt/billigt intryck
• ostabilt/vingligt
• kräver noggrannhet i samband med svepet, man får inte vingla eller luta bladet
• slipdamm repar bladet. Det gäller att tejpa bladet om man vill slippa repor och matt finish
• svårt att justera bladets vinkel i förhållande till tjockleken (resultat: ojämn bredd på slipfasen)
• reservbrynen sitter inte fast ordentligt och lossar hela tiden
• stavarna kan vara pilliga att byta
• för långsam för reprofilering pga för dåligt tryck mot bladet
• avsaknad av keramiska brynen för finare slutresultat
• kommer inte åt vare sig spetsen eller bladroten
• för korta stavar blir jobbiga i samband med längre knivblad, svepet måste delas upp i flera delmoment

Som vanligt så kräver systemet en viss inlärningsperiod. Det kräver dessutom att man kombinerar det med påföljande steg i form av antingen frihandslipning eller (som i mitt fall) exempelvis Spyderco Sharpmaker + frihandslipning.

Det bästa resultatet erhåller man således när man kombinerar flera olika metoder. I mitt fall handlade det om att börja på Warthogen, sedan gå över till Sharpmakerns båda stenar och till sist avsluta på en strigel. Strigeln var mättad med Tormeks slippasta på 3 µ.

Slutresultatet blir mycket bra. Även de knivar som jag tidigare hade haft stora problem med var nu extremt vassa. Allt från billiga stålsorter till dyra, mättade med extremt hårda legeringsämnen.

Sammanfattningsvis. Warthog är ett bra system men det gäller att förstå dess begränsningar. Likaså så räcker det inte med endast Warthog allena om man vill uppnåg den ultimata skärpan utan måste kombineras med andra metoder/system.

http://www.swords24.eu/images/products/en/V-Sharp_Extreme_Edge_Black_Warthog_Sharpener_VSXEB.jpg

~Paul~
 

Liknande trådar