Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Stora AFCK följde med i byggbyxorna en sommar. Visade sig tidigt att den var olämpligt hård att tälja med och dåligt att arbeta i trä med tänder också förstås men bygger man fritidshus i Fatmomakke och har med sig fel kniv får den duga ändå. Flisade ur mycket och fick mycket slipsten. Gillade inte tänderna så de fick fasa ut alteftersom. Har gjort upp fisk och kretat lite i Älg med den också då kring 2000. Bra kvalitet men hård och bladet ser ut som om det varit i Afganistan eller downtown LA men det är bara lite basic byggarbete den var olämplig för. Har nu konvex egg och har nog stabilare egg. Nuförtiden använder jag den bara till grov brottslighet. samt TV fotöljleksak.;-)
 
För att variera knivinköpen så beställde jag mig en ny såg igår. Min Bahco Laplander är rätt bra men når inte ända fram med sina 18cm effektiv bladlängd när virket blir lite grövre. Köpte mig en Silky Top Gun på 24 cm och endast 40 gram mer i vikt (tot 220). Kan bli en kanonkompanjon till min Ontario SP50 när det behövs mer och grövre ved än till dagturens kaffebrasa. Silky har ju fått bra kritik och ska såga betydligt bättre än Bahco om man ska tro ryktet.

Jag har en sån här.
http://www.malco.se/hopfallbar-sag-mellantandad-250mm-p-326-c-144.aspx
Den väger 250g.
Rätt nöjd med den.
 
Ok. Verkar ju vara motsvarande i storlek och bra allround. Men mellanstorlek på tänderna. Silkyn skulle ha "stora" tänder, får se vad detta innebär i verkligheten nästa vecka..Återkommer då! Shit....de kanske är helt gigantiska...
 
Va tycker ni om den här fällkniven då? Som hittat för 170 dollar plus frakt och avgifter?!
Jag tänker framförallt att den är väldigt bra till bushcraft.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43.7 KB · Visningar: 430
Va tycker ni om den här fällkniven då? Som hittat för 170 dollar plus frakt och avgifter?!
Jag tänker framförallt att den är väldigt bra till bushcraft.

Handtaget känns lite väl hårt, kallt och kantigt. Är detta handtag något som ens lämpar sig för flera timmars arbete? Blåsor here i come
 
Va tycker ni om den här fällkniven då? Som hittat för 170 dollar plus frakt och avgifter?!
Jag tänker framförallt att den är väldigt bra till bushcraft.

Nädu, den går det inte att skära i skogen med. Särskilt inte på vintern. Vad mig anbelangar skulle jag nästan hellre använda en vass sten. YMMV, som "utkiken" brukar avsluta med.
 
Yes plastic.
DSC_0255-1.jpg

Jag har haft den där röda LSTn sedan ca 1993. Köpt på fällkniven ihop med en remingtontrapper 1178. Visade sig att det var det reservköpet som blev mest använt.. Har just denna jul köpt de 2 nya till sönerna i julklapp. Småpojkar behöver sommarlovskniv att skära pilämnen med. Sen U2 kom ut har jag växlat över på dem och har två som jag använder. Vet inte egentligen vilken av dessa jag föredrar men klart är ju att fällkniven håller högre kvalitet..De korta snoddarna har jag för att underlätta enhandsöppning.

Bosse
 
trapperknivar

Trappern är en Slipjointdesign så vitt jag kan komma fram till som har ditt ursprung i början av 1900-talet och har ett amerikanskt ursprung. Annars är ju många av deras omhuldade patterns egentligen europeiska i starten. Egentligen en större Jackkniv från början. Riktiga puritaner tycker att det skall vara 2 blad., Båda långa och av typerna Spay och Clip. Finns numera som mindre modeller samt som slimline eller till och med singleblade.
Själv har jag 4 st..
Min schrade köptes på REA när fällkniven rensade ut andra märken än sitt eget ca 2001.
Remingtontrappern är en baby bullet trapper 1178 från 1991 köpt 93 av Fällkniven efter en rejäl jakt på den. Hade sett den i Dahlmans bok men den var inte lätt att jaga rätt på.
Casetrappern i regular storlek är en Case jag fick i gåva av en Amerikan och den lilla casen använder jag i min EDC rotation sedan några år.
Som ni ser har jag problem med att vara nöjd med orginalspetsen på spayblad.
DSC_0257-1.jpg


Bosse
 
re

Njaa,,, bilderna på mororrna är väl inget för mig, moror som moror men Remington o Case. Det gillar jag:) Remington bullet är jäkligt robusta o härliga fällisar :) Tack för att du visade dem
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.