Stort knivintresse - välj din favoritkniv

J-Es moppe har jag sett förut o gillar den :)
Jag har bara bra erfarenheter än så länge av fällknivens produkter. H1an tycker jag är nära den optimala jaktkniven alla kategorier, blad designen. hmm... Om man får customisera skaftet lite heh heh..

Problem med slidor till olika knivar får jag inte:) Jag gör en själv som jag vill ha det :)

Det vore naturligtvis det bästa:)
Tyvärr äger jag inte din skicklighet på området.
Tycker att väldigt många slidor är feltillverkade.
Korta bälteslopar som gör att kniven hamnar under midjeremmen på ryggsäcken eller under hundförarbältet tilltalar inte mig.

// Kristoffer
 
re

Det är inte så svårt som man tror. Skulle du ha en bit läder o lite verktyg är jag helt säker på att du skulle åstadkomma något du själv vill ha till dina ändamål :) Hjälp kan du alltid fråga av tex mig om du vill hur man gör:) Säger inte att jag är full lärd men kan försöka hjälpa med det jag kan :)
 
Utlovade bilderna på dom båda bowie bladen,(men det understa är egen designade blad i 440C och 100 x 26 x 3,5 mm).Bowie bladen är kolstål och 5mm tjocka och riktigt råa ytor. Det större är 64mm högt och det andra 35mm högt.
 

Bilagor

  • blad 001 (600 x 450).jpg
    blad 001 (600 x 450).jpg
    76.9 KB · Visningar: 519
  • blad 003 (600 x 450).jpg
    blad 003 (600 x 450).jpg
    75.3 KB · Visningar: 599
Jag har en WM1 3G med eget customskaft.
Den har åkt med spetsen före i betonggolvet vid tre olika tillfällen.
Spetsen bröts de två första gångerna, men vid tredje resan tog den en bit ur betongen och spetsen var hel.
Bladet är kortare som på Din WM1, men det har inte hindrat mig från att använda och verkligen gilla min WM1!
Inte skickar jag kniven till Boden för ngt jag orsakat själv!;)

Mikael

Jag skulle inte heller lämna in kniven om jag skulle ha tappat den i betonggolv. Nu så slaktade jag ett rådjur med en reservkniv. En uppgift som knivar inte ska tappa spetsen av.

Okej att Peter på Fällkniven inte ville ge mig en ny kniv, men att han har mage att ta betalt för omslipningen blir jag bara förbannad över. Jag var alltså i deras butik i Boden och visade den trasiga kniven.

Jag tycker det är synd att de i övrigt gör så bra knivar. Normalt sett bojkottar jag alltid företag med taskig attityd, i detta läge skulle jag förlora mer på bojkotten :)

Skickat från mobilen.
 
Jag skulle inte heller lämna in kniven om jag skulle ha tappat den i betonggolv. Nu så slaktade jag ett rådjur med en reservkniv. En uppgift som knivar inte ska tappa spetsen av.

Okej att Peter på Fällkniven inte ville ge mig en ny kniv, men att han har mage att ta betalt för omslipningen blir jag bara förbannad över. Jag var alltså i deras butik i Boden och visade den trasiga kniven.

Jag tycker det är synd att de i övrigt gör så bra knivar. Normalt sett bojkottar jag alltid företag med taskig attityd, i detta läge skulle jag förlora mer på bojkotten :)

Skickat från mobilen.
Simon, jag vill inte verka otrevlig men många gånger så beror sådana här missöden på att folk inte förstår stålets inneboende begränsningar.

Rostfritt stål är inte lika motståndskraftigt/slagsegt gällande plastisk deformation som rent kolstål eller mellanlegerat kolstål. Denna deformation uppträder ofta i samband med mekanisk påverkan i form av bändningar och vridningar. Den tunna spetsen som på din kniv är extra utsatt.

Jag påstår inte att bladets värmebehandling ibland kan vara orsaken till problem men VG-10 under Takefus regi är i stort sett "idiotsäkert". Personligen har jag aldrig hört om en misslyckad värmebehandling och då bör du veta att jag sysslat med knivar i några år ;).

~Paul~
 
Utlovade bilderna på dom båda bowie bladen,(men det understa är egen designade blad i 440C och 100 x 26 x 3,5 mm).Bowie bladen är kolstål och 5mm tjocka och riktigt råa ytor. Det större är 64mm högt och det andra 35mm högt.
Den sista gillar jag ;). De andra har för min egen del lite för mycket ricasso :). Men som sagt, det är min ytterst personliga uppfattning.

~Paul~
 
Det är inte så svårt som man tror. Skulle du ha en bit läder o lite verktyg är jag helt säker på att du skulle åstadkomma något du själv vill ha till dina ändamål :) Hjälp kan du alltid fråga av tex mig om du vill hur man gör:) Säger inte att jag är full lärd men kan försöka hjälpa med det jag kan :)

Man tackar:)
Kanske får prova att tillverka något till FK Koltkniv.
Mycket sämre än originalplastbiten kan det inte gärna bli;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.