Stormtändare funkar ej i kyla?

Vill man ha en tändare med sig så fungerar fortfarande Zippotändaren med bensin alltid.

Raskesven

Jag har inte använt mina Zippo sen jag slutade röka, men jag vill minnas att bensinen dunstar rätt fort och tändaren är tom när man behöver den, sâ problemet kanske är det omvända, funkar i kyla men inte i värme.
Vilket ger den angenäma situationen att man behöver fler prylar :)
 
Lite grann kanske.
Men ärligt talat så finns det väl en gräns för när även tempen är för låg för att en Zippotändare så gå att få futt på, på normalt sätt?
Kanske är det en väldigt låg temp?
 
Nu har jag fövisso tältat i lägre temperaturer, men det händer inte ofta!

Nä, men det finns ingen friluftslag som förbjuder nån att förvara en liten flaska med soppa till förvärmningen i fickan eller under kläderna. Är det emellertid -40 eller kallare där (under kläderna), så är det inte mycket som har nån större betydelse längre...


peter
 
Senast ändrad:
Jag har inte använt mina Zippo sen jag slutade röka, men jag vill minnas att bensinen dunstar rätt fort och tändaren är tom när man behöver den, sâ problemet kanske är det omvända, funkar i kyla men inte i värme.
Vilket ger den angenäma situationen att man behöver fler prylar :)
Min Zippotändare räcker ca en vecka per fyllning, med zippobränsle. Kör man med bensin till köket är det bara att fylla på Zippon med det bränslet. Heptan, som jag brukar köra med till köket, är mer flyktigt så då räcker en fyllning kanske 4 dagar, men det är bara att fylla på några droppar igen. Undvik bilbensin dock, blir en svart äcklig oförbränd rök.

Raskesven
 
Jag fick en liknande tändare i julklapp (Silva Helios). I instruktionen som följde med står det att den bör förvaras innanför kläderna då det är kallt. Följde med ett fint halsband för ändamålet.
Om tändaren i övrigt så kan man säga att den är aningens överdesignad. Mycket plast... Sitter ett spänne som ska låsa locket och det trillade av direkt...
/fremag
 
Jag har ännu inte lyckats tappat bort låsbygeln på min Helios, men att den är överdesignad håller jag med om. Den rymmer ju nästans ingenting fast den är så stor.

Däremot har jag lyckats bränna av "glödtråden" i den (man ska inte tända nyårsraketer med stormtändare alltså:). Men den funkar hyffsat utan den där tråden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.