Gas på vintern...funkar

Att använda gas vintertid är ju inget som förknippas med funktionsdugligt/effektivt direkt! Men efter lite fundering och experiment har jag lyckats bra i ett första test!

Bör nämna att jag testade först utan värme och då spottade och fräste köket mest och resultatet var klent!


Jag använde mig av ett Triangia med gas.

Byggde en liten anordning(ser ut som en trangel) placerade gasflaskan ovanpå, 5,5cm och tände ett värmeljus under!

När jag testade var det -8.4 grader ute och vattentempen var 5.3 grader.
Vattenmängden var 0.5 liter.
Efter exakt 4 minuter var vattnet 82 grader varmt och ökade snabbt!
6g gas gick åt!

Det var ingen risk för sprängning av gasflaskan då jag fortfarande kunde stoppa in ett finger under flaskan utan att bränna mig :)!

Ska göra lite mer "fältmässiga" tester på min balkong under veckan..

Någon som har liknade knep?

//A
 
BOOOOOM och så var den färden över! Nää, det finns massor av folk som xperimenterar med sina gasflaskor. Men jag fattar inte varför, det finns ju bensin. Tänd, värm och brassa på.
 
Om en ficktändare klarar av att elda upp en människa så undrar jag lite stilla vad en 220 eller 450 grams gaspatron kan? Efter att på lagom avstånd sett en reatauranggasbehållare 40 liter förvandla ett kvarter från medelhavsnatt till helvete.... Det finns orsaker till varför fotogen anses som vinterbränsle no 1!

Play safe
 
Äsch..

Rungá; sa:
BOOOOOM och så var den färden över! Nää, det finns massor av folk som xperimenterar med sina gasflaskor. Men jag fattar inte varför, det finns ju bensin. Tänd, värm och brassa på.


"Who dares wins"

Finns risker med allt som man gör, ska under veckan mäta tempen inne i en gasflaska...

Tycker bara att det är lite surt att behöva köpa på sig bensinkök för användning bara 1-2 veckor om året!

//A
 
Re: Äsch..

andy69; sa:
Tycker bara att det är lite surt att behöva köpa på sig bensinkök för användning bara 1-2 veckor om året!
//A
Köpte benin för att jag skulle ut å vinterkampa. Provade några gånger, var inte min grej å harva omkring med tält i snön på våren.

Köpte gas och det var toppen tills jag började få burkar med skvättar och var less på att alltid elda i lä av absiden.

Åter till MSR bensinköket. Årstid spelar ingen roll. I dag gräddade jag glödkakor på bensinköket, en stekpanna är inte varm nog på en elspis. Åxå en variant. Bensin är säkert, man ser det, det luktar men kan flyga åt helvete i alla fall.

Sugen på att gå tillbaka till gas men det var det där med skvättar i flaskorna.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Äsch..

andy69; sa:
Rungá; sa:
BOOOOOM och så var den färden över! Nää, det finns massor av folk som xperimenterar med sina gasflaskor. Men jag fattar inte varför, det finns ju bensin. Tänd, värm och brassa på.


"Who dares wins"

Finns risker med allt som man gör, ska under veckan mäta tempen inne i en gasflaska...

Tycker bara att det är lite surt att behöva köpa på sig bensinkök för användning bara 1-2 veckor om året!

//A

Tycker det är lite surt att köpa på mig turskidor för användning 1-2 veckor per år :)
 
Är du helt galen eller Taliban?

Några terrorister använde 1 gastub och värmeljus för att spränga en hel tunnelbanevagn i Paris för 10-15 år sedan. För att öka effekten hade de tejpat en låda spik runt tuben. Snacka spik i foten!
Vi har vid brandövningar sprängt tuber på jobbet och du kommer inte att behöva fundera på om du ska till tandläkaren eller hjärnkirurgen först.

Och var det inte några under Keb. Classic som blåste en tub med värmeljus inne i snögrottan och svedde ögonbrynen??

Nä, ska du ändå spränga så använd acetoperoxid, amoniumnitrat och diesel så slipper folk "plocka" upp efter dig. Du kan köpa vad som behövs på apoteket, macken och lokalförening, receptet kan du få av mig.

Stiffe
 
jisses!!

""Nä, ska du ändå spränga så använd acetoperoxid, amoniumnitrat och diesel så slipper folk "plocka" upp efter dig. Du kan köpa vad som behövs på apoteket, macken och lokalförening, receptet kan du få av mig.

Stiffe""


Hmmm...om du redan sitter på recept till dylika hemmagjorda sprängrecept så...vem är närmast taliban/terrorist?

Jag hade mina aningar att mina ideér angående att elda under en gasflaska skulle väcka många skeptiker till liv!
Givetvis är säkerhet viktigt....

Men det är STOR skillnad att värma under en gasflaska när det är -8 till-20 grader ute än om att man gör det på sommaren !
Och även avståndet ljusets låga till botten på gasbehållaren.

Därför kommer jag att som jag skrev mäta lufttempen i en tom gasbehållare, bara för att få en hint.
 
Sant...

Rungá; sa:
andy69; sa:
Tycker bara att det är lite surt att behöva köpa på sig bensinkök för användning bara 1-2 veckor om året!
//A
Köpte benin för att jag skulle ut å vinterkampa. Provade några gånger, var inte min grej å harva omkring med tält i snön på våren.

Köpte gas och det var toppen tills jag började få burkar med skvättar och var less på att alltid elda i lä av absiden.

Åter till MSR bensinköket. Årstid spelar ingen roll. I dag gräddade jag glödkakor på bensinköket, en stekpanna är inte varm nog på en elspis. Åxå en variant. Bensin är säkert, man ser det, det luktar men kan flyga åt helvete i alla fall.

Sugen på att gå tillbaka till gas men det var det där med skvättar i flaskorna.

Skvättar i flaskorna är till nackdel, har börjat skriva mängd gas som är kvar...men lite surt är det!
 
He-he!

Du vet inte vad du håller på med men låt oss hoppas det går bra ändå.

När det gäller mina egna Talibankunskaper så har det med mina kemikunskaper att göra inget annat.
Acetoperoxid är EXTREMT instabilt, får nitroglycerin att likna Hallonsaft. Inget man ska hålla på med hemma.

Stiffe
 
Gasflaskan med eld under er farligere enn att anvenda et "heat pad" eller en lommevarmer (Fickvarmare???)
Det tar lite tid før trycket sjunker, innan dess kan du smelte sne, och varme opp lite vatten som du plasserer gasflaskan i, da håller gasen rett lenge.

Plundrig? -ja jeg anvender fotogen/bensin, men jeg har jo allerede mitt Nova køk.

dsk
 
andy69; sa:
Att använda gas vintertid är ju inget som förknippas med funktionsdugligt/effektivt direkt! Men efter lite fundering och experiment har jag lyckats bra i ett första test!

Någon som har liknade knep?

Gas liksom tex bensin behöver förvärmas vid kyla/sträng kyla. skillnaden ligger i var man förvärmer. Gas förvärms genom att du värmer gasflaskan, eller helt enkelt placerar gasflaskan i vatten i flytande form. Vatten i flytande form är generellt sett 0 grader eller mer. vilket är tillräkligt varmt för att det skall fungera utmärkt.
tar du och placerar gasflaskan i vatten som är ca +25 - +30 grader varmt så är det som att det är sommar för gasen och du får samma resultat som på sommaren när du använder den.
dvs inget spill med gas kvar i flaskorna och bra tryck direkt.

Dock skall du aldrig värma en gas flaska (kartusch) till mer än om jag inte minns helt fel 60 grader.

Funktionen är ganska enkel, det behövs energi för att få gasen att övergå från flytande form till gas form.
Denna energi hämtas ur omvärldens temperatur, dvs runt gasflaskan.

så det allra enklaste du kan göra är att värma lite snö till vatten och hälla över gasflaskan så att den står i ett vattenbad med några +grader i.
så kommer gasen att fungera likadant och alldeles utmärkt oavsett det är +30 eller -30.

det enda som kan vara svårt är att om det är riktigt kallt så kan det vara svårt att hålla koll på temperaturen i vattenbadet. i o med att gasflaskan hämtar värme ur vattnet så kyls vattnet ner och man kan få isbildning på flaskan.

Här har då trangias gasbrännarmodell och liknande en fördel jämfört med andra av modell pocket rocket eller liknande konstruktion där man fäster den direkt på brännaren, i o med att det finns en slang till flaskan så kan du faktiskt smälta snö och värma flaskan samtidigt. Dock MÅSTE man hålla stenkoll så att vattnet inte blir för varmt.

blir det för varmt så får man uppflamningar och köket går inte rent. och risken är väl att om man fortsätter värma flaskan trots det så går något riktigt åt skogen.

Om det är riktigt sträng kyla från början så kan du värma gasbehållaren med vanlig kroppsvärme till att börja med så att du får igång den, eller vatten från en termos.

Det finns också som någon tidigare påpekat små runda värmepaket som man kan lägga under gasflaskan.
men den lösningen fungerar inget vidare tyvärr iaf inte för mig.


/Torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kfs Gas på vintern Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
rothen Primus Power Gas på Korsika Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
Nolvenne Gas på Korsika Kök och brännare 6
lassebrun Gas på Island? Kök och brännare 2
thomastg2 Whisperlite på gas? Kök och brännare 9
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
scew Hållbarhet på gas?? Kök och brännare 4
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.