Stormtändare

Jag letar efter något som kan ersätta det krångliga med tändstickor eller vanliga tändare. Det finns ett antal stormtändare (eller Storm Torchers) på marknaden. Är det någon som har provat dom? I så fall, vart kan man köpa den och vilket märke/kvalité är det som gäller.

Det är viktigt att tändaren är enkel att handha, vara ganak liten och tåla mycket fukt.

Jag har tittat på teknikmagasinets hemsida, dom hade en sådan produkt men dden hade gått ur sortimentet!

Hoppas på ett bra svar,

/Tomas
 
Stormtändare - att rekommendera!

Lite sent kanske men...

Jag köpte för ett par år sedan en stormtändare på teknikmagasinet (för ca 100:). Efter att ha moderniserat locket lite fungerade det helt suveränt. Verkligen att rekommendera.

Däremot fungerade det inget vidare att fylla på tändaren med nytt bränsle, varför den bara fick ett par expeditionschanser.

/J
 
Hej!
På svenska företaget skogma finns en stormtändare med namnet Helios för 549:- exkl moms. Den verkar inte finnas med på deras hemsida men beställ en katalog, den är gratis. I katalogen finns den under "jakt o fritid".
[Ändrat av trickler 2002-02-23 kl 19:05]
 
Helios Stormtändare

Hej Tomas.

Har själv varit inne på det här med stormtändare. Och jag har fastnat för en tändare vid namn Helios och tas in i Sverige genom Silva. Den är en aning dyr 600-750kr men har Silva godkänt den så ska den väl hålla för ett och annat.

Här är en länk till en återförsäljare på nätet:

http://www.resklar.se/art-57-1.asp

Annars kan du ju gå in i någon av butikerna som säljer Silva och be dem ta hem den.
 
Jag har har tidigare kört med tändaren "Storm"
http://www.getlit.com./storm.htm
och var mycket nöjd med denna.
Två kommentarer dock:
1. Tändaren förbrukar extremt mycket gas. Skall man vara ute länge är det läge att ransonera redan från början.
2. Man skall inte använda den att tända nyårsraketer med, eftersom stubintråden bränner sönder tändarens tändsystem när den flammar upp. Nu vet ni varför jag talat om min STORM i förfluten form ;-)
/Erik
 

Guest

Gäst
Den verkar vettig

Frågan är bara var den finns att köpa. Finns den i Sverige, tro? Annars får jag sätta upp den på listan "Att köpa i USA"
 
Jag vet ej vad ni anser men är itne en colibri Xtreme II ett bra alternativ till tändare. dock kostar de dryga 700 kronor men men det är en sak man bara behövber en gång!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.