Flyg och Stormtändare

Hejsan!

en dum fråga kanske,men hur är det med stormtändare (gas)får man ta med det på flyget?,man får ju inte ta med andra gasbehållare på flyg,eller är det ok med så små "gasbehållare"som en stormtändare?

man får väl ha med små deospray flaskor(gas i dom med) med sig i kabinen?

är det 1deciliter igas med som gäller som andra vätskor i kabinen?


/P
 
Senast ändrad:
jag är ingen rökare så jag vet inte ens om man får ha med sig en tändare i fickan in i kabinen:(

ändå har jag flygit en del;)
 
Tändare är inte OK i incheckat bagage och inte heller i handbagage, men däremot helt OK att ha i fickan.

...logiken är att du lär känna snabbare om det brinner i fickan..
 
Så man får ha med sig 1 dl tändarvätska eller gasol, men inte en klick hårvax i en 1,5-decilitersburk. En seger för demokrati och frihet i hela världen!
 
Tro inte att hemulers säkerhetsregler har med säkerhet att göra. Det är helt fel, det handlar enbart om makt, deras makt.
 
Än en gång har dessa stackars förvirrade britter desperat funnit en skrivbordsprodukt som inte har med verkligheten att göra.........om ni bara visste hur mycket jönsiga förslag som dyker upp i branschen från just detta håll
 
Tändare är inte OK i incheckat bagage och inte heller i handbagage, men däremot helt OK att ha i fickan.

...logiken är att du lär känna snabbare om det brinner i fickan..

jaså är det så,så om jag flyger upp till norrland då ska jag alltså stoppa stormtändarn i fickan o inte i den stora ryggan som jag ska checka in?? jag blir inte av med den när jag ska kliva på planet då?:(
 
Det fanns under en tid ett förbud mot tändare ombord på planet. Denna regel ändrades efter ungefär tre dagar då någon stor tillverkare av tändare i USA fick spel. Ändringen innebar att det var tillåtet att ta med max TVÅ tändare i därför avsett emballage i bagaget.

Efter något år där tullen i USA beslagtog tiotusentals tändare varje dag slopades regeln helt.

Numera gäller EN tändare eller tändsticksask i fickan ombord.
Om det är stormtändare, Zippo, Bic osv. framgår inte. Tändare som tändare.
 
Har haft tändare i fickan till USA så sent som i mars. Gick utmärkt. Däremot blev min lille son stoppad för han hade en sån där plastpistol med fjäder och gummipil med sugtratt....

Inte heller några problem med en stor flaska starksprit i glas, från taxfree...

Min fantasi skenar genast till terrorist som krossar flaskan (flaskorna... kan ha många) så att flaskhalsen/arna med taggigt glas kan användas för att skära halsen på folk, tänder på spriten som blött ned medpassagerarna och löper amok i den kraftiga rökutveckligen....


Men som sagt, en klick hårgelé i en 1,5 dl burk är strängt förbjuden... mycket farligt.

Hemuler är ett bra namn på de där säkerhetsgalningarna... de skapar ingen säkerhet alls skulle jag tro...
 
Vilka regler som gäller beror nog mycket mellan vilka flygplatser man åker. När jag flög från Calcutta till Bankok var jag tvungen att slänga tändaren, men min 1,5l flaska med vatten fick jag utan problem plocka med mig. När jag någon vecka senare flög från Bankok till Istanbul tvingades jag slänga vattenflaskan men fick behålla tändaren. Flög iofs med olika bolag, så det kan ha haft betydelse.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.