Hur funkar stormlyktan?

Min svåger har en stormlykta som han inte vet riktigt hur den fungerar. Jag vet hur man tänder dem för det mesta, men den här varianten har en extra mojäng sittande på kanten innanför lyktglaset.

Märket är Santrax och mojängen är ett snett uppåtriktat mässingsrör, som nån slags brännare, med ett fjädrande litet lock i nederänden.

Ni som sett detta vet vad jag menar, för andra inser jag att beskrivningen är bristfällig...

Frågan är alltså vad man ska ha mojängen till.
 
Förvärmare

Jag förmodar att det är en förvärmare. Det finns en sådan på min stormlykta, en Optimus.
Pumpa upp tryck, öppna locket, förgasat bränsle trycks ut, tänd, det finns ett hål som man får in tändstickan i. När det blivit tillräckligt varmt, öppna kranen till lampan. Har ni gjort rätt kommer den att tändas.
Svante
 
Snabbtändning brukar den kallas.

Man pumpar upp tryck till en markering på mätaren (på de lyktor jag sett är det ett rött streck ungefär på mitten), öppnar sen den där ventilen och tänder "fotogendimman" som den sprutar ut. Det kan vara svårt att tända, den blåser lätt ut en tändare eller tändsticka, och sen gäller det att vara snabb att pumpa när man väl öppnat den vanliga kranen och stängt snabbtändningen.

Men det är ju avsevärt enklare än att ta bort glaset för att hälla dit förvärmningssprit.
 
Snabbtändning krånglar ofta

Stormlyktor kan ha sina sidor. Instämmer med Peter att det är enklare med vanlig förvärmning med sprit. Man behöver dock inte ta bort glaset för detta utan det brukar gå bra att hälla på sprit via en specialflaska som bör ha följt med lyktan eller en oljeflaska med pumphandtag och lång pip. Om du skall ta bort glaset är det stor risk att du kvaddar glödnätsstrumpan.

Det är lite kult med stormlyktor och blåslampor. Några av nördarna är aktiva i något som heter förgasarföreningen http://medlem.spray.se/blowlamp/Collecting/collecting.htm

Hälsningar Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.