Sprit till Trangia sprit kök

Funkar kemisk ren bensin? Eller blir det en bomb av det hela då?

Näe för fan - däremot fungerar E85 om det är väldigt kallt men även det är en nödlösning då det sotar och brinner rätt bra.
Jag har t.ex kört trianga brännare med E85 som läger eld för och slippa dona med ved.
 
Bensin/heptan kyler sig inte på långa vägar lika mycket som T-röd i spritbrännaren när den förgasar samt gaserna i sig är mycket energirikare vilket gör att lågan blir större och större i spritbrännaren med bensin och ju större låga det blir, ju mer brängaser bildas och ännu större låga och det eskalerar.

Spritbrännare är väldigt anpassad för just etanol/metanol brinn-egenskaper och passar inte för petroliumbaserade bränslen.

Av samma orsak med spritens höga värmeförbrukningen när den förångas och att sprit har är nära häften med energi per volym ånga gör det väldigt svårt att elda T-sprit i multifuel-kök då slingan helt enkelt inte har kapacitet att koka upp tillräckligt med sprit till ånga samt munstycket är för litet för att få rätt blandning med luft när den blandas utanför munstycket i blandningsröret vilket gör att det är svårt att få till stabil låga och att det fortsätter att brinna utan extra värmehjälp.

Det är vissa gamla optimus-kök som också kan hantera T-sprit, med sin stora yta på förgasardelen men då med hjälp med extra/annan stryprör för att minska luftandelen i blandarröret eller byte av munstycke för att få bränsleluftblandningen rätt.

Sprit resp. bensin/fotogen/gas har helt enkelt för olika egenskaper för att kunna användas rakt av i samma brännare och utan ganska rejäla justeringar (munstycke eller strypning av luft - förutom att förgasaren måste vara tillräckligt stort för jobbet)
 
Tack för svar.

Skall INTE prova det! :) Varför jag undrade är att jag har Trangias MF och ett gammalt trangia med spritbrännare och jag och min fru skall upp och lyxvandra. D.v.s ha lite bekvämare basläger och mat (två kök) och göra dagsturer. Tänkte att man kan koka upp och steka med MF och sen flytta över till köket med spritbrännaren. Jag har alkylatbensin så det räcker och blir över till MF.

Vad tror ni är den bästa kombon för att inte behöva släpa på två sorters bränsle?

/P
 
Hur giftigt är det då ??, Om man skulle få ett par droppar i maten, vad händer då ??

// johan

Utan att vara medicinsk expert på något vis:

Tror att metanol inte bryts ner i kroppen. M.a.o. upprepade gånger ger så småningom skador i kroppen.

Annars, ett par droppar metanol i maten och den smakar illa. Är modellflygare och har kladdat med soppan många gånger och fått någon droppe emellanåt, blääää - det sitter i läääänge! (Kan ju iofs vara oljan som smakar illa också)

Ska Du köra med metanol så använd handskar när Du fyller på. Kan nämna att jag övergåt från metanolmotorer till elmotorer i mina flygplan delvis p.a.a. kladdet.
Och betr. Trangia så använder jag gas numera.
 
Tror att metanol inte bryts ner i kroppen. M.a.o. upprepade gånger ger så småningom skador i kroppen.

Om jag kommer ihåg min kemiundervisning rätt så bryts det ner på samma sätt som etanol. Skillnaden är att metanolen resulterar i ett skadligt ämne för kroppen.

Det är anledningen till varför man under kontrollerade former super ner metanolförgiftade patienter; kroppen kan bara bryta ner en viss mängd alkohol per tidsenhet och om den bryter ner etanol samtidigt som metanol resulterar det i att mindre metanol bryts ner i taget och giftkoncentrationen blir mer hanterbar.

Sen finns det grejen med synnerverna också. Om det är metanolen eller det resulterande giftet som orsakar vet jag inte.
 
Har för mig de ombildas till olika syror varav den ena inte kroppen tål och synnerverna är väldigt känsliga för det och är det första som bryts ner.

För övrigt har jag ett vagt minne av att omnifuels (trangia mf) omringar inte riktigt tål alkohol fyi.
 
Metanolen i dom mängderna får i sig vid lite spill är helt ofarliga.

Vill ni bli fulla på nåt annat så är det isopropanol som gäller...man luktar lite annorlunda bara.
Fjortisarnas nationaldryck , alkotvål med mera..
 
För övrigt har jag ett vagt minne av att omnifuels (trangia mf) omringar inte riktigt tål alkohol fyi.

Stämmer. Det finns mig veterligen inget gummi som inte torkas ut av alkohol. Det är antagligen därför Trangia inte rekommenderar att man sparar bränsle i brännaren trots att det är lockets (inte sparlågans) enda funktion. Det krävs nämligen att man smörjer o-ringen i locket mer än regelbundet för att det ska vara tillförlitligt.
 
Det krävs nämligen att man smörjer o-ringen i locket mer än regelbundet för att det ska vara tillförlitligt.

Det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har förvarat metanol och t-sprit i min spritbrännare i cirka 700 dygn under 20 år och jag har aldrig smort packningen. Packningen har aldrig läckt.

Vad gäller omnifuel och andra förgasarkök har jag dock ingen erfarenhet.

Vänligen, Klas
 
Yhland förefaller ha en magisk O-ring som han är ensam om. De o-ringar och under +55år blir det några jag stött på ogillade alla i högsta grad rödsprit. Trangias varning står där inte som skämt.

Efter det att jag läst Jardine samt räknat på det, har jag bara haft med rödsprit som tändvätska till fotogen.

Rödsprit har halva värmevärdet mot fotogen och bensin. Det sotar. Lågan i rödspritskök är svår att se dagtid.

Gaskök har bättre värmevärden och kan regleras vida bättre.

Trangiakök må vara stabila men de är ack så tunga. I kombination med ett värmesvagt bränsle blir det vikter.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.