skal/regn-jacka

Jag funderar på att köpa en lite billigare skal/regn-jacka och vore tacksam för tips angående för och nackdelar på några modeller. Jag vet att det har skrivits mycket om det här ämnet och för den delen om vissa av modellerna, jag hoppas i alla fall att få lite guidning i just hur de förhåller sig jämfört med varandra. Jackan ska främst användas som regnjacka på fjällvandringar och jag kommer att ha med mig en vindtät fleecejacka som komplement.
Jackorna jag har funderat på är först och främst TNF Rainfall Jacket (tvålagers gore-tex), Marmot Precip Jacket, Marmot Streamline Jacket, Lowe Alpine Adrenaline Jacket, Fjällräven Singi, Fjällräven Ruska och Haglöfs Foss. Alltså sju jackor som jag har funderat på men jag tar gärna emot andra förslag. TNF jackan är dyrast och kostar nästan dubbelt så mycket som den billigaste men är å andra sidan i gore-tex, om nu det är bra? Jag vill gärna ha en jacka som känns som en "vanlig" (vanlig=inte stel och prasslig) jacka utan att betala en förmögenhet ;)

Mvh. eric Sandin
 
jackval

Är inte lätt! Men vad vill du ha? Finesser som ventilation och fickor som går att nå med ryggsäck på?
Hur mycket får det väga och vad kostar det? Konstruera ett vägningssystem som du tror på och läs tidigare recentioner. Tänk på att en regnjacka skall vara rymligare än en klätterjacka.
Luftigast som regnskydd med ryggsäck är cape!
Själv har jag en signi som jag är mycket nöjd med, hitintills, även om den inte är den lättaste.

Gott val

Johan K
 
Jag skulle själv vilja ha en regn/allroundjacka. Använder fortfarande min gamla Tierra Fitz Roy men den är lite styv och skrymmande på sommaren.
Av de märken/modeller som du räknat upp skulle jag personligen välja Marmot. Jag tycker dom gör bra produkter.
En kompis till mig har Mountain Hardware Epic Jacket och är helnöjd. Kan vara värt att kolla upp. Den fick även bra omdömme i Utemagasinets test (tror jag det var). Jag vet att man inte ska stirra sig blind på tester (speciellt inte Utemagasinet's) men jag ville ändå nämna det.

/K
 
Precip!

Jag har en Marmot Precip jacka och tycker att den är hur bra som helst i sin prisklass... Det är dock inte den jackan jag tar ut på fjället när det vräker ner och är minus 20 utan den lämpar sig mer för försäsong eller vår/sommar bruk!

/Calle
 
Eftersom du skall ha med dig en vindtat fleece skulle jag rekommendera att du valjer den lattaste och tunnaste skaljackan eftersom den formodligen bara kommer att anvandas vid regn/sno. Marmots Precip ar en guldjacka till ett bra pris. Den andas battre an GT men yttertyget ar ganska tunt vilket gor den lite kansligare for slitage. Den ar dock formodligen ypperlig till regnjacka sommar/host men spara ihop till en kraftigare for kravande vinterturer, tex Marmot Glenmore eller Klattermusen Bifrost.

/Bjorn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Första skal kängorna Kläder 18
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
MultiS Jacka för regn Kläder 3
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
pal2 Ny regn-/skaljacka Kläder 2
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
seobserver Drivande kallt regn baklänges in i skalplagg Kläder 3
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
etxctiv Visent Regn/Vindställ Kläder 3
Germund GTX + regn + fysisk aktivitet = ? Kläder 3
lilla_my Kängor som ej blir våta i regn? Kläder 7
Dannesten Vind/regn/skydd Kläder 3
leor regn/vindkläder Kläder 3
joanna regn+skalplagg (nygammalt inlägg)??? Kläder 1
Regn och Windstopper? Kläder 7
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.