regn+skalplagg (nygammalt inlägg)???

Efter år av förstockat konservativ bojkott av alla dessa tunga, svettiga, prassliga, stela etc... hmm-tex-plagg som aldrig torkar & funkar på fel håll efter xx dagars fjällregn...
...är det nog dags att krypa till korset & skaffa nya regn- (och skal-?) -kläder.

Alternativ:
1. Upptäcka att några hmm-tex (se ovan) blivit mindre tunga, svettiga... (se ovan) med tiden, och få allt-i-ett -funktion. Drömmen jag inte vågar tro på!

2. Som hittills sära på skal- och regnskyddsfunktionen (jag går nu i lätt Ventile-jacka, vanliga militärbrallor, och släpar på ett gammaldags heltätt HH-regnställ...).
Då skaffar jag lättast möjliga renodlade regnställ (som dock "andas" det lilla sådana gör, de är i alla fall inte tyngre än de heltäta nuförtiden), och accepterar t ex att jackan inte tål att skavas på under ryggans bärremmar varje dag på varje tur. Konsekvens: fortfarande dubbla uppsättningar att bära på (och fortfarande slipper jag svettas när det inte regnar)...

Nu har jag ändå spanat in rubrikens lätta, men ändå enligt egen reklam rätt slitstarka jacka/byxa, och undrar följande:
Har någon fått litet längre erfarenhet av just slitstyrkan? Även annat som hur mycket tyget andas, om det lätt torkar när det väl blivit genomsurt (det händer förr eller senare!), samt allmän kvalitetsnivå? Jacka + byxa kostar faktiskt bara 80 + 60 pounds i ME:s nätbutik - men de har ju gott rykte!

Vågar jag ha den längre och mer fickrika jackvarianten "Denali" som enda jacka på t ex en tvåveckors fjälltur utanför allt vad stugor och spår heter? Då är ju drömmen att slippa bära dubbelt uppfylld...
 
Entrant!

Hej på dig!
jag har samm problem som dig, vill inte gärna vandra i Gore-tex jackan pga fukt tyng och prassel efter ett par dagars ihållande regn...Funderar nu på att slå till på Haglöfs foss i Torays Entrant, men jag vet inte riktigt hur detta regnställ andas, men det sägs var slitstarkt...vet du mer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.