Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn!

Just precis, jag har försökt vara ute så mycket det går för att se hur mina kläder egentligen fungerar när det regnar.

Jag kan konstatera att en svart Layer3 byxa från Craft släpper genom vatten efter 9 minuter och att mitt regnställ från Didrikssons (Rain) klarar uppgiften med beröm. Jag har suttit på gräset långa stunder i hällande ösregn medan jag demonterar vårt långa staket och inte en droppe har trängt genom tyget. Även gått långa promenader medan gatorna svämmar över...

Min nya jacka från Haglöfs (windstopper 350 gram) pallar 43 minuter i hårt regn och mina skor från Haglöfs (Trail Low tror jag de heter) håller fötterna torra under just den promenaden, trots att jag stått på översvämmade övergångsställen.

I Malmö i måndags (43 minuters promenad) kom det en riktig skur och jag hade på mig följande:
Haglöfs jacka Swift.
Byxor från Mckinley (Intersport) Exodus.
Skorna jag nämnde tidigare.

Byxorna blev snabbt blöta men så eftersom materialet inte suger åt sig vatten i fibrerna kändes det inte besvärande och de känns torra efter 15-20 minuter när det slutar regna.
Jag önskar dock jag hade kommit ihåg mössa, jobbigt när det rinner vatten längs huvudet.

Jag har fler kläder som jag provat och i vissa fall är jag besviken, i andra fall glad.
 
Det är ju utmärkt att verkligen testa utrustningen innan. Skall man vandra så bör man också testa med en ryggsäck med rätt vikt på ryggen. Det kvittar ju om regnkläderna är täta, om man i stället blir genomvåt inifrån.
 
Det är ju inte bara reng(o)täthet man pröva. Göra upp eld när hela skogen är våt! Men läcker regnplaggen eller G-tex jackan gör dig blöt innifrån betänk då eskimomammans förmaning, "Barn svettas du så dör du." All fukt kramar värmen ur oss...innifrån som utifrån.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.