Hur mycket dun?

Jag har funderat en del på nedanstående problem i och med att man tittat runt en del när man letat efter en ny dunjacka. (Det blev till slut en RAB Neutrino Endurance)

Hur mycket sparar men egentligen i vikt om man betalar för en högre fyllnadsgrad?

Om man utgår från 100 gram dun, fillpower 850 (US),
hur mycket dun behövs då av nedanstående fyllnadsgrad för att värmekapaciteten ska bli densamma?

xxx gram dun, Fillpower 800
xxx gram dun, Fillpower 750
xxx gram dun, Fillpower 700
xxx gram dun, Fillpower 650
xxx gram dun, Fillpower 600
xxx gram dun, Fillpower 550
xxx gram dun, Fillpower 500

Någon som vet svaret, någon som vet hur man räknar?
 
Fillpower1*Vikt1=Fillpower2*Vikt2

Fillpower1, Vikt1 samt Fillpower2 vet du ju så återstår att räkna ut Vikt2. Ange det du vet i siffror. Då kan det se ut så här:

800*100=750*Vikt2
(800*100)/750=Vikt2
Vikt2=106,7 gram

Det går alltså åt 106,7 gram dun med fillpower 750 för att fylla ut lika mycket volym som 100 gram dun med fillpower 800.

Med dun i fillpower 500 måste de pytsa i 160 gram för att fylla ut lika mycket som 100 gram dun i fillpower 850
 
Ingen källa. Högstadiematte. Sen tar det nog stopp för mig.

Fillpower anger ju hur många cubic inches (cuin) en ounce dun upptar. Konvertera!
 
Bra val!

Martin Gidlund; sa:
Jag har funderat en del på nedanstående problem i och med att man tittat runt en del när man letat efter en ny dunjacka. (Det blev till slut en RAB Neutrino Endurance)

Hur mycket sparar men egentligen i vikt om man betalar för en högre fyllnadsgrad?

Om man utgår från 100 gram dun, fillpower 850 (US),
hur mycket dun behövs då av nedanstående fyllnadsgrad för att värmekapaciteten ska bli densamma?

xxx gram dun, Fillpower 800
xxx gram dun, Fillpower 750
xxx gram dun, Fillpower 700
xxx gram dun, Fillpower 650
xxx gram dun, Fillpower 600
xxx gram dun, Fillpower 550
xxx gram dun, Fillpower 500

Någon som vet svaret, någon som vet hur man räknar?
-------------------------------------------------------
Tjena
Bra val av jacka. Rab är en av de bättre märkena heltklart när det gäller dunprodukter!
/Johan
 
Trött

OK, förstår hur du räknat. var lite trött bara efter 12 timmars tentaplugg. Du räknar så här:

Fillpower = cuin/ounce, dvs.
FP = volym/vikt

FP:800
Vikt: 100g
Volym = 100*800 = 80000 ve.

FP:750
Volym = 80000 ve.
Vikt = 80000/750 = 106,7 g

MEN är det så att t.ex. 106,7 g dun med FP 750 VÄRMER LIKA MYCKET som 100 g dun med FP 800? Det man vet är att volymen är densamma, men är värmeförmågan densamma?

/Martin
 
Luftvolymen, inte totalvolymen

Men nu räknar nu väl bara på totalvolymen - att det behövs en mindre massa findun för att fylla samma totalvolym som fuldun.

Det intressanta för isoleringen är väl luftvolymen? Alltså totalvolymen minus den volym som dunets egna fibrer upptar.

En liter fuldun väger mer än en liter findun, och findunslitern isolerar dessutom BÄTTRE eftersom det är mer luft och mindre material.

Eller tänker jag fel?
 
Det finns väl en gräns där också. Om jag ställer pinnar på högkant mellan två tygstycken så får jag mer luftvolym men knappast mer värme än med fuldun. Det är säkert skillnad men väldigt marginellt skulle jag tro.
 
Värmer och värmer.

Som ingenjör så måste jag bara få kommentera, en dunjacka "värmer" inte, den isolerar.

Dunet tillför ingen värme den isolerar din värme innanför jackan och hindrar din värme att spridas ut i den kalla världen;-)

Hur bra dunet isolerar beror naturligtvis på hur mycket luften kan rotera i jackan, hur mycket av jackan som är dun etc. Hur den är sydd, genomgående sömmar, ytmaterial etc.

Men man vill ju hellre ha luft än dun då ledningen av energi i luft är dålig, men har man bara luft är det ju som att gå runt i en badboll där luften kan cirkulera fritt (inte bra).

Men ju mer loft, desto varmare lyder min tes...
 
lapetter; sa:
Om jag ställer pinnar på högkant mellan två tygstycken så får jag mer luftvolym men knappast mer värme än med fuldun.

Självklart - det handlar inte om en generell luftvolym, utan om en "låst" luftvolym. Luften tillåts inte cirkulera och termodynamikhållapå så mycket. Men det tänkte jag var underförstått.

Men det är intressant även för dun - någonstans finns ju en smärtgräns, där dunet är så fint och loftet är så stort att luften börjar vandra och därmed isolera sämre.

Och som sagt: det handlar inte om att värma utan om att ISOLERA. Värmen får vi stå för själva. Eller värmet, kanske man ska säga. :)
 
Att jämföra

Ja, visst är det så att det handlar om isolering. Rätt.

Jag formulerar om min frågeställning:

Kan man jämföra hur mycket olika dunjackor isolerar (hur varma de upplevs) med hjälp av värden på fillpower, total vikt och dunvikt?

I så fall hur?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.