ekonomi skal

Säkert har detta diskuterats innan. Söker också.
Men finns det icke extrema tips på vad vi som vandrat några år på sommarfjället och överlet med typ G1000 jacka och Haglöfs Delta regnställ ska satsa på om vi vill förnya?
Nackdelen med det vi har är ju tyngden och att de lite enklare regnställen kan kännas blöta efter lång dag i regn.

Är det 3 lagers Gore-tex som gäller som enda jacka?

Eller har någon provat "vindblus" eller lättare jacka och i så fall vad för regnjacka pallar lite mer regn och slitage av ryggsäck?

Har t.ex nya Haglöfs foss bättre vattenpelare?

Ja ett bra tips på ekonomi skal helt enkelt?
 
lättare jacka

Det låter som om du vill ha en liten och smidig regnjacka men tycker att gor-tex eller liknande membran är för dyrt. Satsa annars på en "vanlig" regnjacka helst så tät som möjligt. Personligen tycker jag inte att jackan behöver "andas" så mycket eftersom det oftast blir ganska kraftiga luftströmmar igenom jackan när man rör på sig som torkar upp. Det finns relativt billiga jackor som man i stort sett kan packa ned i sin egen ficka. Men var lite petig med materialet då vissa enbart kör på lätt vikt och ingen hållbarhet. En sak till bara, köp med ribstop. Mindre risk för revor och om du skulle få är de lättare att laga.
 
Kolla in t.ex:

- Marmot Precip
- Lowe Alpine Rush (fd. Adrenaline)
- Mountain Equipment DriLite
- Mountain Hardwear Epic

Bra prestanda till låg vikt och inte alltför blodiga priser.
Jag kör själv med Marmot Precip när jag inte behöver extremare slitstyrka.
Det finns fler trådar om detta om du söker.

[Ändrat av haskell 2004-03-19 kl 09:28]
 
haskell; sa:
Kolla in t.ex:

- Marmot Precip
- Lowe Alpine Rush (fd. Adrenaline)
- Mountain Equipment DriLite
- Mountain Hardwear Epic

Bra prestanda till låg vikt och inte alltför blodiga priser.
Jag kör själv med Marmot Precip när jag inte behöver extremare slitstyrka.
Det finns fler trådar om detta om du söker.
___________________________________________________


Instämmer i det Fredrik skrev till fullo
Tittade på samma jackor och fastnade för en MH Epic Parka som jag är jätte nöjd med, en utmärkt regnjacka, som fungerar som lätt vindjacka på vintern. Priset ligger runt tusenlappen på nätet.

[Ändrat av joask202 2004-03-19 kl 12:42]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.