Regler för att tälta i "skogen"?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du kanske borde ta dig en titt på Utsidans regler, Niking?

Sedan dag 1 har du kidnappat fler trådar än någon härinne orkar hålla reda på och du använder Utsidan som privat plattform för din högst dubiösa skogspolitiska agenda. Lär dig reglerna och sluta att förpesta sajten med ditt dravel.

Citat (min fetstil):

"Den som skriver artiklar, inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte."

"Det är inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden."

Som skogsägare bryter du mot dessa regler med varje inlägg du gör.

Mats

Jag håller med om att det är en grov kidnappning av trådar, men det är flera av oss som bidragit till att det fortgår. Man vill ju gärna rätta alla fel och konstigheter men jag tror att det är avsikten med provokationerna för att få fortsätta att älta frågan trots att det inte finns någon substans i den. Jag har sedan länge ansett mig färdig med att bemöta det, det finns ingen poäng i att upprepa sig när mottagaren inte vill diskutera konstruktivt på minsta sätt.

Jag tycker att det är helt OK att ha en egen åsikt, även om den är befängd, men när argumentationen mest blir en lobbyist-aktivitet för egen egoistisk sak som saknar brett stöd blir det mest tjatigt.
Kanske är det mest effektivt att bara markera att det är just ointressant med den typen av politiska aktiviteter?
 
Du kanske borde ta dig en titt på Utsidans regler, Niking?

Sedan dag 1 har du kidnappat fler trådar än någon härinne orkar hålla reda på och du använder Utsidan som privat plattform för din högst dubiösa skogspolitiska agenda. Lär dig reglerna och sluta att förpesta sajten med ditt dravel.

Citat (min fetstil):

"Den som skriver artiklar, inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte."

"Det är inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden."

Som skogsägare bryter du mot dessa regler med varje inlägg du gör.

Mats

Jag agerar knappast i något kommersiellt intresse här, med tanke på mitt skogsinnehav bara motsvarar ungefär 0,0006% av skogsmarken i Sverige.

Det vore ju något helt annat om jag t.ex. sålde friluftsutrustning och propagerade att min produkt X är mycket bättre än konkurrentens produkt Y...
/Niklas
 
Med åsikter som du framför är steget inte långt till att istället säga: jag ser ingen nytta med flugor, myggor, bin eller annat otyg och det är en farlig väg att vandra. Då är vi snart inne och har påverkat ett ekosystem, lokalt, nationellt eller internationellt.
Vem ska bestämma vilka arter som är värda att skydda? Den enskilde skogsägaren?
Du har tydligt framfört att det enda du bryr dig om är den ekonomiska vinningen som du ska få om x antal år

Tja, de flesta bryr sig ganska mycket om sin ekonomi när det väl kommer till kritan. Tänk bara på hur alla anställda blir giriga i sina löneförhandlingar...

Å varför skulle inte skogsägaren få bestämma över sin egen skog?
/Niklas
 
Om det skulle kosta pengar skulle det inte längre vara allemansrätt, det ligger liksom i själva kärnan. Den härliga, kvittrande, läkande, vackra, skrämmande, stärkande, fuktiga, mysiga, spännande och fria skogen fortsätter nog att vara tillgänglig för alla under lång tid framöver. För älgar, tomtar och troll. Fint, tycker jag!

Till och med illasinnade markägare får lämna sin plätt och vidga sina vyer med promenader över andras domäner. Och de vänligt sinnade markägarna förstås, vilket är de flesta antar jag, men de kanske inte i samma utsträckning behöver vidga sina vyer.

All we need is lööv!

Anders

Nu flyr du från frågan, så jag omformulerar den. Hur mycket skulle du vara beredd att betala/år för att ha kvar de rättigheter i Sverige du idag har genom allemansrätten?
/Niklas
 
Niking vill få allemansrätt att framstå som ett konstigt undantag men i princip har man liknande system även i andra länder typ. Norge och Finland. I Skottland får man även tälta i utmarker utan tillstånd. Fyll gärna på med fler exempel om de finns

Är lite sugen på att veta var Nikings skogsplätt ligger
Är besökstrycket verkligen så stort och påtagligt att hans besatthet är berättigad eller är det typ 3 bärplockare årligen som får hans blodtryck att skjuta i höjden? Äger man en skog attraktiv ur friluftssynpunkt tex en strandnära skog med mycket stigar får man ju räkna mdd besök

Bössan är laddad :)
/Niklas
 
Nu flyr du från frågan, så jag omformulerar den. Hur mycket skulle du vara beredd att betala/år för att ha kvar de rättigheter i Sverige du idag har genom allemansrätten?
/Niklas

Det går inte att resonera så. Allemansrätten kärna är, enkelt uttryckt, fritt tillträde till naturen. Tvingas man betala finns inte längre den rättigheten kvar, det är inte längre fritt. Alltså går frågan inte att svara på.

Dessutom har jag ingen lust, det ger mig inget. Jag kan inte se att det ger dig något heller, vi har ju båda vår uppfattning klar. Vi kan låta det vara så. Det är okej att ha olika åsikter utan att behöva dryfta dem jämt.

Trevlig helg!
Anders
 
Tja, de flesta bryr sig ganska mycket om sin ekonomi när det väl kommer till kritan. Tänk bara på hur alla anställda blir giriga i sina löneförhandlingar...

Å varför skulle inte skogsägaren få bestämma över sin egen skog?
/Niklas

För att det finns andra regler som styr.
Jag är helt övertygad om att det tyvärr blir fel ibland, att en enskild skogsägare kan drabbas hårt och då är det mot det protesterna ska göras. Införs ett avverkningsförbud så bör skogsägaren ersättas.
Det jag vänder mig mot är att du skriver att du inte ser någon nytta med två olika djur/växtarter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david_k Töfsingdalen i januari - framkomlighet och regler? Allmänt om friluftsliv 9
Almgren Vilka regler gäller egentligen för helikopter? Allmänt om friluftsliv 19
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
SeekOut Sova ensam i skogen Allmänt om friluftsliv 168
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.