Vilka regler gäller egentligen för helikopter?

Jag har haft med mig gastuber på helikopter, inga problem. Kan det vara så att i ett helikopterlyft blir det inte samma tryck som man utsätts för och att det är därför det går bra att ta med gas med helikopter, jämfört med flyg från t ex Arlanda till Kiruna?

Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Jo jag har också flugit med gas, men undrar mest för att se om vad lagen säger. Finns det undantag, kanske pga flyghöjd, eller är det ett omfattande fusk?
 
Det är ju en himmelsvid skillnad att flyga på 8000m och på 2-300m.

Men här vi skulle underhålla på en UN-mission så ville helikopterpojkarna vare sig flyga fotogen eller gas. De var från Canada.

go tur
 
Man kan ju undra varför, när vi var på Balkan, som också var en FN-mission, hade vi skarpladdade vapen med... Med den marginella tryckminskning som sker pga låg flyghöjd finns ingen risk att det går galet just pga det. Helikopterflyget har förutom att man tar sig en del friheter pga den speciella verksamheten man sysslar med också en del regler som skiljer sig mot vanlig höghöjdstrafik. Men-men, skulle inte förvåna mig om det egentligen är förbjudet, men opraktiskt uppe i fjällen.
 
Kann inte tänka mig att det er förbjudet att flyga med gas i helikopter.
Dom tre firmor som jag har flugit med säljer alla gas i deres reception, så dom som har flugit upp med "vanlig flyg" kan få gas med ut.

Är ganska säker på at förbjudet i "vanlig flyg" beror på den höga flyghöjd med därtill hörande tryckförändringer.
Detta är ju minimalt i helikopter i fjällen.

Jesper DK
 
Typiskt svenskt myndighetssvar - ingen reflektion, bara ett enkelt nej för det är enklast så. Jag tror att få helikopterföretag nekar eller frågar. Mitt företag frågade inte alls innan start eller hade nån info om att det skulle vara förbjudet, och jag tänkte inte på att fråga heller.
 
Det är väl en ansvarsfråga. Om ett flygplan med flera hundra passagerare kraschar på grund av en gasflaska som exploderat så lär flygbolaget få betala rejält med skadestånd till de anhöriga till alla de som inte hade gasflaskan med sig.

En helikopterpilot som flyger ett par vandrare är liksom inte lika stor risk, dels är det färre personer och dels lär det ju inte bli fråga om att betala skadestånd till vandrarnas anhöriga om det var vandrarnas gasflaska som exploderade.

Det är ungefär som skillnaden mellan att köra bil och köra buss. Kör man buss är kraven högre eftersom det är fler som kan råka illa ut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.