Det är inte så komplicerat. Det stora valet står mellan dun- och syntetfyllning. Dun kostar mer, måste tas hand om noggrannare eftersom det är fuktkänsligt, men ger ojämförligt bäst förhållande isolering/vikt och packvolym. Rätt skött är nog en bra dunsäck mer långlivad - jag använder fortfarande ibland min Caravan 1000 från tidigt 80-tal .Vi skickade tillbaka den kändes helt fel, som många påpekade. Men efter att ha läst alla kommentarer känns det som en hel vetenskap för att hitta en bra sovsäck. Kan någon länka och tipsa om en bra sovsäck som man kan ha på våren,hösten?
Väldigt glad för all hjälp!
Man kan dock vara allergisk mot dun (eller, enligt andra källor, egentligen mot vissa organiska föroreningar i dunet), och dessutom ha betänkligheter inför att de flesta (dock inte alla) tillverkare använder dun från levande plockade fåglar.
När ni väl gjort det valet, finns det inga under. Naturligtvis inverkar dunets kvalitet, sättet att sy kanalerna etc, och de valda ytter- och innertygen kan skilja sig åt något i vikt, andningsbarhet/vattentålighet och hållbarhet, men jämför ni etablerade tillverkare blir både priset och isoleringsförmågan grovt sett proportionella mot dunmängden. Övriga skillnader är mer frågan om personliga preferenser. De som vänder sig inne i sovsäcken vill kanske ha halare innertyg än de som vänder sig med hela sovsäcken; jag som magsovare hatar dunkrage men har lite speciella önskemål om huvans utformning och axelbredd, etc. Prova hos kompisar eller ta hem på öppet köp och testa.
Det finns många bra tillverkare; de polska Roberts, Pajak och Cumulus (googla) är trots sitt traditionellt goda hantverk dessutom fortfarande märkbart prisvärda för oss, utan att vara så billiga att man skäms. Alla tre, och speciellt Roberts, kan måttsy säckarna efter era kroppar, vilket faktiskt kan vara en stor fördel, samt göra andra individuella anpassningar.
Naturligtvis skall ni välja vänster- resp. högerstängning så ni kan koppla ihop säckarna .
Fundera på hur frusna ni är normalt, var och en av er individuellt. Ni behöver inte välja samma isolerigsgrad eller storlek för att sovsäckarna skall vara hopkopplingsbara. Välj säckar som klarar komforttemp för kvinnor kring -5 grader minst, kanske ännu tjockare för flickvännen. Observera, att alla tillverkare inte anger temperaturgränserna enligt samma EN-standard, gör de inte det så fråga efter omräkning.
Jag har själv länge haft två specialbeställda sovsäckar från Roberts, som jag är väldigt nöjd med, med sådana mått att jag kan använda dem var och en för sig eller i varandra, om det vankas ovanligt kalla turer. Har fått dem kortare än standard, men i gengäld lite bredare i axelpartiet (bra för en magsovare), samt fyllda med en bättre dunkvalitet än standardutförandets. Nyligen köpte jag en Cumulus till min dotter, som verkar minst lika fin, med om möjligt ännu bättre spänst i dunet. Mina polska vänner påstår dock, att inget kan slå en Pajak .
Ang. sovsäckslakan, så är det ju, även bortsett frå ett par graders förbättrade prestanda, bra för både en själv och sovsäcken att inte svepa in sig saltsvettig, våt och/eller skitig direkt mot innertyget. Själv sover jag dock hellre i det extra ullfrottéunderställ och de ullstrumpor, som jag ändå vill ha med som torrt ombyte och "katastrof-förstärkning". De väger inte mycket mer än ett innerlakan, men kan vid behov användas även på dan.