Nybörjare ska vandra

Den sovsäcken är nog mer ämnad för campingplatsen än vandring;) och kommer säkert att ta upp en stor del av din ryggsäck. Dessutom inte speciellt varm mht vikten.
Även vanliga sovsäckar går att koppla ihop om man vill förutsatt man väljer liknande modell samt en höger resp vänster dragkedja. För fjälllbruk är det inte ovanligt med svala nätter även på sommaren, så en komforttemp ner till några minusgrader är att rekommendera. Du får nog räkna med en vikt på 1,5-2 kg per sovsäck om du väljer en fibersäck.
 
Lite off ifrån ämnet nu, men sambon sa att hon ville ha en sovsäck som man kunde sova 2 i. Ja sa jag och beställde en utan och tänka ;) Väll när den hade kommit såg vi att den var stor och väger 3200G man kan dra ihop den med band ganska mycket. Har inte fått min väska än.

Jag undrar om den får plats i en 75L ryggsäck och kommer jag orka bära runt den med allt annat.

Väskan: http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/campingsovsackar/outwell-camper-dubbel.html

Oj jag hade varit du så hade jag nog skickat tillbaka sovsäcken och få pengarna tillbaka. Dels för att det är ganska otympligt att ha en dubbel sovsäck i en och dels för att den är ganska tung. Den ser ju onekligen mysig ut dock.

Hade det inte varit bättre att köpa sovsäckar som kan kopplas ihop? Då kan ni även använda sovsäcken då ni båda inte kommer att följa med äventyr.
 
3,2 kg är väl inte så mycket för två personer? Två sovsäckar på 1,6 kg är ju inte jättemycket ändå, men det är klart, min 1,7 kg sovsäck skall räcka ner till 20 minusgrader. För den där verkar litet kall för att klara en fjällvandring. Man brukar väl säga 0 grader som komforttemperatur?
 
Vad kan två lakan och ett duntäcke väga? Du får antagligen bättre komforttemperatur med den kombinationen och det tar antagligen både mindre plats och väger mindre... Skicka tillbaka otyget och ta med er något ni redan har hemma för den vikten...

Då din sambo aldrig vandrat tidigare borde det inte vara några problem att förklara nackdelarna med en dubbelsovsäck för henne...

Be henne gärna förklara varför hon vill ha just en sådan...
 
hejsan
komforttemp på fjälletsommarsovsäck typ 7 minusgrader.
köp 2st hopkopplingsbara säckar istället.
skippa lakan-onödig vikt.
köp liggunderlag med luftkanaler-sovkomfort är mycket viktigt.
undvik tunga prylar-banta vikten redan nu i början.
minimera även klädkontot, undvik ta med onödiga kläder och prylar....
vänligen nils
 
3,2 kg är väl inte så mycket för två personer? Två sovsäckar på 1,6 kg är ju inte jättemycket ändå, men det är klart, min 1,7 kg sovsäck skall räcka ner till 20 minusgrader. För den där verkar litet kall för att klara en fjällvandring. Man brukar väl säga 0 grader som komforttemperatur?

Jag tänkte på om man skulle ta med säcken enbart för sig själv. Alltså 3,2 kg som enbart du ska bära. Det kan ju hända att en tältar med någon annan än sin partner. Annars håller jag med, har själv en tung sovsäck. De blir lätt tunga om det inte är dun(dyrt!).
 
Nja, håller inte med där, en litet lättare och litet kallare sovsäck+lakan är lika bra som en litet tyngre och litet varmare utan lakan.

Och dessutom håller man sin sovsäck ren lättare. Att tvätta rent en sovsäck är ju helt klart krångligare än att slänga ett sovsäckslakan i tvättmaskinen :)
 
Lite off ifrån ämnet nu, men sambon sa att hon ville ha en sovsäck som man kunde sova 2 i. Ja sa jag och beställde en utan och tänka ;) Väll när den hade kommit såg vi att den var stor och väger 3200G man kan dra ihop den med band ganska mycket. Har inte fått min väska än.

Jag undrar om den får plats i en 75L ryggsäck och kommer jag orka bära runt den med allt annat.

Väskan: http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/campingsovsackar/outwell-camper-dubbel.html

Komforttemp man: +6°C
Komforttemp kvinna: +10°C

Känns lite högt för att användas i tält på fjället på sommaren. Rekommendationen brukar vara en komforttemperatur runt noll grader.
 
Lite off ifrån ämnet nu, men sambon sa att hon ville ha en sovsäck som man kunde sova 2 i. Ja sa jag och beställde en utan och tänka ;) Väll när den hade kommit såg vi att den var stor och väger 3200G man kan dra ihop den med band ganska mycket. Har inte fått min väska än.

Jag undrar om den får plats i en 75L ryggsäck och kommer jag orka bära runt den med allt annat.

Väskan: http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/campingsovsackar/outwell-camper-dubbel.html
Denna sovsäck är inte gjord för vandring, utan kanske (?) för husvagnscamping. Som flera redan påpekat är för kall, för tung och för oflexibel.

Men det finns en nackdel till: insidan av ren bomull och utsidan av en bomullsblandning. Detta ökar redan i torrt tillstånd på sovsäckens vikt, men innebär fr a att den suger åt sig fukt - både kondens från era kroppar och utifrån. Bomull torkar väldigt långsamt. Har ni inte extrem tur med strålande solskensväder och offrar pausdagar för att vändtorka säcken, så får ni den aldrig torr igen - den blir allt tyngre och (ännu) kallare allt eftersom turen fortgår.
 
Vi skickade tillbaka den kändes helt fel, som många påpekade. Men efter att ha läst alla kommentarer känns det som en hel vetenskap för att hitta en bra sovsäck. Kan någon länka och tipsa om en bra sovsäck som man kan ha på våren,hösten? :)

Väldigt glad för all hjälp! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.