Hiking uppför trolltunga, nybörjare

Hej!

Jag har tänkt vandra upp till Trolltunga i Bergen, Norge. Min första hiking resa. Vad ska jag ta med mig för en juli resa, och vad kan jag förvänta mig när jag väl är där? Är det en tuff resa? Är det säkert att vandra upp?

Ge mig gärna tips!

Tack
 
Trolltunga - nej tack

Har inte varit där själv, men såg en norsk dokumentär för ett tag sen om fjällräddning vid Trolltunga som nog kan ge en del tips.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11001716/23-11-2016

Såg filmen - tack för länken!
Alla mina eventuella funderingar på att besöka Trolltunga är härmed avskrivna! -Och det är väl i stort sett lika illa för de övriga av Norges främsta dragplåster (Prejkestolen, Romseggen, Besseggen, ....), eller finns det några riktiga höjdare som turisterna ännu inte överbefolkat?
Jag brukar hävda att Norge, som ligger bara några timmar bort, är ett av världens vackraste länder och att det är märkligt och anmärkningsvärt att så få svenskar insett detta. Verkar, tyvärr(?), som övriga världen vet om det.
 
Det går att gå dessa turer på udda tid på året eller udda tid på dygnet, evt med övernattning. Då undgår du rushen...
 
Såg filmen - tack för länken!
Alla mina eventuella funderingar på att besöka Trolltunga är härmed avskrivna! -Och det är väl i stort sett lika illa för de övriga av Norges främsta dragplåster (Prejkestolen, Romseggen, Besseggen, ....), eller finns det några riktiga höjdare som turisterna ännu inte överbefolkat?
Jag brukar hävda att Norge, som ligger bara några timmar bort, är ett av världens vackraste länder och att det är märkligt och anmärkningsvärt att så få svenskar insett detta. Verkar, tyvärr(?), som övriga världen vet om det.

Ja, men fördelen med Norge är ju att det ändå finns oändligt många fler fina ställen. Se bara till att hålla dig undan från turistfällorna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.