Trolltunga eller lapporten/abisko 2015?

Vi tänkte ge oss iväg augusti-september på en veckas tur ungefär.
Förra sommaren gjorde vi premiärturen tillsammans till kebnekaise.
Vi är ute efter liknande äventyr och har lite svårt att bestämma oss.
Även tänkt filma en del och tips på rimlig utrustning för det är varmt välkommet.
Filmade vår tur till kebnekaise med mobiltelefoner, den ligger på youtube http://youtu.be/v1eDmsj4ft4
 
Ja vår ursprungplan var att glida runt i Abisko och njuta av naturen, men sen kände vi att det kan vara gött att ha ett "mål" så som toppen av kebnekaise var ett mål förra året. Därav lapporten men har ju förstått att det inte är så många som går dit. Trolltungan i Norge då? Är det ingen som har någon erfarenhet att dela med sig därifrån? Är det krångligt/dyrt att ta sig till de norska fjällen med tågtrafik jämfört med att stanna i vårt vackra land?
 
Ja vår ursprungplan var att glida runt i Abisko och njuta av naturen, men sen kände vi att det kan vara gött att ha ett "mål" så som toppen av kebnekaise var ett mål förra året. Därav lapporten men har ju förstått att det inte är så många som går dit. Trolltungan i Norge då? Är det ingen som har någon erfarenhet att dela med sig därifrån? Är det krångligt/dyrt att ta sig till de norska fjällen med tågtrafik jämfört med att stanna i vårt vackra land?

Var på Trolltunga förra sommaren. Körde dock bil dit. Fantastisk omgivning i området kring Odda, med de blåa fjordarna, körsbärsodlingarna på bergssidorna och glaciärerna överst. :) Körde över Hardangervidda på dit och hem vilket också var mycket vackert.
Att ta sig upp till Trolltunga från Tyssedal var halvt krävande. Första biten var brant och tuff. Men sedan planade det ut och bjöd på enormt fina utsikter ner mot sjön och dammen. Tog en dag fram och tillbaka de 22 km som det innebar. Då startade vi iofs lite för sent. Väl vid Trolltunga var det vackert. En hel del folk dock, lite kö för att ta sina bilder och man stötte på folk under hela vandringen. Rekommenderar varmt att besöka Trolltunga. I förhållande till Lapporten/Abisko kan jag dock inte värdera den, då jag inte varit där.
 
Trolltungan i Norge då? Är det ingen som har någon erfarenhet att dela med sig därifrån? Är det krångligt/dyrt att ta sig till de norska fjällen med tågtrafik jämfört med att stanna i vårt vackra land?
Var och vandrade i Hardangervidda förra hösten, flög in till Bergen och därifrån kostade det ca 200 NOK för buss till Odda/Tyssedalen. Därifrån kan man samma dag vandra hela vägen till Trolltungan. Jag valde att slå upp tältet ganska nära målet, just när man kommer upp på själva platån finns en trevlig gräsplätt att slå läger på (efter den finns nästan bara sten). Tänk dock på vädret då det är väldigt vanligt med regn, för mig var det endast 1 dag av 11 som var helt befriad av nederbörd.

Själva Hardangervidda är lättvandrat eftersom det är i stor sätt platt förutom Hårteigen som ser lite malplaserad ut mitt på slätten. Som tur var blev min regnfria dag just där så fick en trevlig topptur upp dit, kan vara lite svårt att ta sig upp om stenen är blöt och hal tyvärr.
 
Jag har full förståelse för om man väljer andra områden än Abisko, men om du kallar mina vandringar där för att "glida runt", då har du knappast läst dem och definitivt inte studerat färdvägarna på kartan.

HåkanF
 
Jag har full förståelse för om man väljer andra områden än Abisko, men om du kallar mina vandringar där för att "glida runt", då har du knappast läst dem och definitivt inte studerat färdvägarna på kartan.

HåkanF

Oj Håkan!
Ursäkta ordvalet det var absolut inte så jag menade. Jag har själv varit i abisko för ett antal år sedan och upplevt det, vad jag tänkte på var att jag helst vill ha ett stort "mål" att gå till för att sedan vända och gå tillbaka, via alternativ rutt eller samma väg beroende på. Jag har tittat på rutterna du beskrev och det ser väldigt intressant ut. Har mycket mer kött på benen nu, tack så mycket för all erfarenhet och härliga tips!
 
Vi har kommit fram till att vi gör både och, då Trolltunga verkar vara genomförbart som en weekendtrip från Oslo-området där vi just nu bor. Så tar vi Abisko senare i sommar. Är det tokigt att åka till Trolltunga i april/maj? någon som har erfarenhet? tacksam för svar
 
Nu har vi lagt upp en Abiskorutt för augusti!

Oklart om det är genomförbart i praktiken, därför postar jag den här för att se om det dyker upp några utropstecken eller frågetecken.

Vi tänkte ta tåget till Björkliden, för att sedan gå upp mot Låktatjåkka fjällstation, eventuellt slå läger däromkring.
Dag två var planen att gå till Trollsjön/Rissajavri och sedan därifrån till Kårsavagge. Det är här frågetecknen uppstår för mig,
Är det smartast att gå ner till Låktatjåkka by och gå leden till sjön söderut och sedan ta den tillbaka och gå samma väg tillbaka över Låktatjåkka fjällstation och vidare söder mot Kårsavagge och isf vilken led väljer man från Låktatjåkka - Kårsavagge? Finns det skyltat?
Eller kan man ta en väg rakt från Trollsjön mot Kårsavagge utan att riskera fallolyckor? Vi är 7 personer med mycket packning och bristfällig fjällvana.

Vidare från Kårsavagge till abiskojaure under dag 3.
Och under 4e dagen följa kungsleden från abiskojaure mot alesjaure men ungefär halvvägs mot alesjaure svänga av på en led som går in i dalgången mot öst, för att till slut komma upp genom lapporten.

Från dess att vi lämnar kungsleden så har vi 3 dagar på oss att oss till Abisko för hemresa. Alla de "leder" som vi planerat att ta finns utmärkta på olika kartor, men de skiljer lite åt, vissa är med på vissa kartor och andra inte, därav viss tvivel.

Om någon som känner området väl kan ge oss något tips i detta vore det mycket vänligt!
Har läst igenom majjens upptäcktsfärder och insett att han/du verkar välja väg helt själv, oberoende av var "lederna" bär. Det tror jag inte att vi vågar göra.
 

avslutad210712

Gäst
Är det smartast att gå ner till Låktatjåkka by och gå leden till sjön söderut och sedan ta den tillbaka och gå samma väg tillbaka över Låktatjåkka fjällstation och vidare söder mot Kårsavagge och isf vilken led väljer man från Låktatjåkka - Kårsavagge? Finns det skyltat?
Eller kan man ta en väg rakt från Trollsjön mot Kårsavagge utan att riskera fallolyckor? Vi är 7 personer med mycket packning och bristfällig fjällvana.

Jag har aldrig gått raka spåret mellan Trollsjön och Kårsvagge och det är inget jag någonsin ens kommer att fundera på att göra.

När du är där uppe och vandrar så tänk på att om det blir dåligt väder så är det rätt lätt att tappa spåret. Plockade själv upp ett sällskap för några år sedan som var helt galet ute. Vissa leder är rösade och vissa är det inte. Är Ni det minsta lilla osäkra på Er orienteringsförmåga så kanske det inte är det rätta stället att börja på.

När det gäller vägen mellan Låktatjåkka och Kårsvagge så finns det en hel del skrivet sedan förut här på utsidan så sök lite.
 
Kärkevagge/Rissajjaure (trollsjön) är ju en blinddal, dvs en väg in samma väg ut. Man kan i och för sig ta sig upp på Kärketjorru, dvs rakt österut. MEN, ocd et är ett stort men, det är brannt, och man ska hitta rätt väg. Jag har tagit den vägen några gånger, men då med dagpackning. jag skulle ju hellre ta den upp än ner om jag hade full packning, och i regn inte alls.
 
Vi har kommit fram till att vi gör både och, då Trolltunga verkar vara genomförbart som en weekendtrip från Oslo-området där vi just nu bor. Så tar vi Abisko senare i sommar. Är det tokigt att åka till Trolltunga i april/maj? någon som har erfarenhet? tacksam för svar

Gör du Trolltungan i april/maj så blir det på skidföre. Jag var i Røldal før ett par tre veckor sedan. Det var øver 400 cm snø i høyden och 200 cm på lægre højd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
JesperO Trolltunga på höstlov Fjällvandring 3
IsbM Lägerplats nära trolltunga Fjällvandring 0
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
Rillster Norge, Trolltunga i maj? Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.