Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället?

Hej,
Jag och en kompis planerar inför årets sista fjällvandring och funderar på lämpligt ställe. Vi har tänkt att vara ute 21-24 september, med tre dagars vandring och en vilodag på fjället där vi tar det lugnt.

Hur brukar Sonfjället se ut denna tid på året? Borde det vara relativt lugnt med folk eller brukar det vara många vandrare däromkring? Jag vandrar ofta i Sarek och trivs där eftersom det är lite färre folk och man får en fin vildmarkskänsla. Nu har jag visserligen redan gjort en Sarek-tur i år. Men vill för den kommande vandringen gärna undvika områden där man möter någon ungefär var femte minut som på Kungsleden :)

Har hört gott om Skäckerfjällen, men geografiskt ligger Sonfjället lite bättre till då vi utgår från Uppsala och helst kör lite kortare sträcka.

Stort tack!
 
Jag har besökt Sonfjället en gång enbart - den 19-21 sept. 2021 (helg) - så ta det för vad det är, men då mötte vi enbart ett par vandrare och det var få bilar vid bilparkeringen vid Nyvallen.
(Vi fick lite snö en natt/morgon).
 
Jag har besökt Sonfjället en gång enbart - den 19-21 sept. 2021 (helg) - så ta det för vad det är, men då mötte vi enbart ett par vandrare och det var få bilar vid bilparkeringen vid Nyvallen.
(Vi fick lite snö en natt/morgon).
Tack för svaret! Var det ett fint ställe för en helgvandring tycker du?
 
Hej,
Jag och en kompis planerar inför årets sista fjällvandring och funderar på lämpligt ställe. Vi har tänkt att vara ute 21-24 september, med tre dagars vandring och en vilodag på fjället där vi tar det lugnt.

Hur brukar Sonfjället se ut denna tid på året? Borde det vara relativt lugnt med folk eller brukar det vara många vandrare däromkring? Jag vandrar ofta i Sarek och trivs där eftersom det är lite färre folk och man får en fin vildmarkskänsla. Nu har jag visserligen redan gjort en Sarek-tur i år. Men vill för den kommande vandringen gärna undvika områden där man möter någon ungefär var femte minut som på Kungsleden :)

Har hört gott om Skäckerfjällen, men geografiskt ligger Sonfjället lite bättre till då vi utgår från Uppsala och helst kör lite kortare sträcka.

Stort tack!
Jag hade personligen inte valt att spendera totalt 4 dagar på Sonfjället. Det är ett ganska litet område som i alla fall jag är nöjd med efter 1-2 dagar.

Om jag får komma med egna förslag..
Vedungsfjällen söderifrån är ödsligt och större till ytan.

Lunndörrsfjällen från Tossåsen bör vara ganska öde vid den tidpunkten, de är ganska öde generellt, och det är inte lika långt dit som till Skäckerfjällen
 
Jag hade personligen inte valt att spendera totalt 4 dagar på Sonfjället. Det är ett ganska litet område som i alla fall jag är nöjd med efter 1-2 dagar.

Om jag får komma med egna förslag..
Vedungsfjällen söderifrån är ödsligt och större till ytan.

Lunndörrsfjällen från Tossåsen bör vara ganska öde vid den tidpunkten, de är ganska öde generellt, och det är inte lika långt dit som till Skäckerfjällen
Tack så mycket för tipset! Har du tips på någon fin slinga genom respektive område? Kompisen har lite problem med fötterna (får lätt skavsår och blåsor), så vi tänker oss nog lite kortare dagsetapper. Jag gillar annars att gå riktigt långa sträckor varje dag :)

Vi gick i Vålådalen för tre år sedan, från fjällstationen och sedan en slinga västerut och tillbaka. Väldigt vackert ställe.
 
Tack så mycket för tipset! Har du tips på någon fin slinga genom respektive område? Kompisen har lite problem med fötterna (får lätt skavsår och blåsor), så vi tänker oss nog lite kortare dagsetapper. Jag gillar annars att gå riktigt långa sträckor varje dag :)

Vi gick i Vålådalen för tre år sedan, från fjällstationen och sedan en slinga västerut och tillbaka. Väldigt vackert ställe.
När jag gick i Vedungsfjällen så startade jag vid Öjvasseln (tror jag, det var min kompis som var vägvisare till reservatet). Vi gick till nysätervallen- norrut upp på Vedungsfjället, och sedan västerut, över stormyren, till bron vid göstastjärnarna. Sedan gick vi till yxningåfallet (ett vackert vattenfall som enligt mig är mycket finare än njupesskär). Där kan ni ta ett iskallt dopp vid vattenfallet om ni vill...

Efter vattenfallet gick vi tillbaka till bilen (det tog bara ett par timmar tillbaka då det är längs led).

Vi var ute i 2 dagar, ni kan spendera mer tid vid vattenfallet än vi han göra, och ni kan också stanna kvar på höjd vid vedungsfjället och gå upp på någon mer topp eventuellt.

Den största nackdelen jag ser med vedungsfjällen i ert fall är att det troligtvis kommer vara väldigt mycket vatten. Det är mycket myrmark, och det var väldigt blött förra året för mig, och då hade inte hela Sverige slagit nederbördsrekord.

Gällande Lunndörrsfjällen så skulle en slinga kunna vara att första vandringsdagen gå till lillådörren. Tälta där, och göra dagsutflykter därifrån. En dag till Lunndörren (fast där ökar risken att stöta på tvåbeningar, om än en liten risk så sent på året). En dag över till Storådörren genom rensnävsskalet, och sedan en dag tillbaka till bilen igen. Alternativt gå igenom lillådörren (risk för skavsår då det är blockterräng i passet) och sedan gå runt tillbaka genom storådörren, eller tronndalen, men då tar det längre tid och ni får ingen vilodag.

Ni skulle också kunna utgå från nordsätern vid Lunndörrsfjällen och se mer av de Västra delarna av Lunndörrsfjällen.
 
Tack för svaret! Var det ett fint ställe för en helgvandring tycker du?
Som Jonity har skrivit är det ett ganska litet område. Vi gick första halvdagen från Nyvallen till tältplats i Sododalen. Andra dagen var det toppbestigning och sista halvdagen tillbaks till bilen i Nyvallen. En fin helgutflykt i makligt tempo.
 
Tack så mycket för tipset! Har du tips på någon fin slinga genom respektive område? Kompisen har lite problem med fötterna (får lätt skavsår och blåsor), så vi tänker oss nog lite kortare dagsetapper. Jag gillar annars att gå riktigt långa sträckor varje dag :)

Vi gick i Vålådalen för tre år sedan, från fjällstationen och sedan en slinga västerut och tillbaka. Väldigt vackert ställe.
Jag är lite nyfiken av mig. Vart åkte ni till sist, och hur bra blev turen? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.