Nybörjare ska vandra

Vi skickade tillbaka den kändes helt fel, som många påpekade. Men efter att ha läst alla kommentarer känns det som en hel vetenskap för att hitta en bra sovsäck. Kan någon länka och tipsa om en bra sovsäck som man kan ha på våren,hösten? :)
Väldigt glad för all hjälp! :)
Det är inte så komplicerat. Det stora valet står mellan dun- och syntetfyllning. Dun kostar mer, måste tas hand om noggrannare eftersom det är fuktkänsligt, men ger ojämförligt bäst förhållande isolering/vikt och packvolym. Rätt skött är nog en bra dunsäck mer långlivad - jag använder fortfarande ibland min Caravan 1000 från tidigt 80-tal :).
Man kan dock vara allergisk mot dun (eller, enligt andra källor, egentligen mot vissa organiska föroreningar i dunet), och dessutom ha betänkligheter inför att de flesta (dock inte alla) tillverkare använder dun från levande plockade fåglar.

När ni väl gjort det valet, finns det inga under. Naturligtvis inverkar dunets kvalitet, sättet att sy kanalerna etc, och de valda ytter- och innertygen kan skilja sig åt något i vikt, andningsbarhet/vattentålighet och hållbarhet, men jämför ni etablerade tillverkare blir både priset och isoleringsförmågan grovt sett proportionella mot dunmängden. Övriga skillnader är mer frågan om personliga preferenser. De som vänder sig inne i sovsäcken vill kanske ha halare innertyg än de som vänder sig med hela sovsäcken; jag som magsovare hatar dunkrage men har lite speciella önskemål om huvans utformning och axelbredd, etc. Prova hos kompisar eller ta hem på öppet köp och testa.

Det finns många bra tillverkare; de polska Roberts, Pajak och Cumulus (googla) är trots sitt traditionellt goda hantverk dessutom fortfarande märkbart prisvärda för oss, utan att vara så billiga att man skäms. Alla tre, och speciellt Roberts, kan måttsy säckarna efter era kroppar, vilket faktiskt kan vara en stor fördel, samt göra andra individuella anpassningar.

Naturligtvis skall ni välja vänster- resp. högerstängning så ni kan koppla ihop säckarna ;).
Fundera på hur frusna ni är normalt, var och en av er individuellt. Ni behöver inte välja samma isolerigsgrad eller storlek för att sovsäckarna skall vara hopkopplingsbara. Välj säckar som klarar komforttemp för kvinnor kring -5 grader minst, kanske ännu tjockare för flickvännen. Observera, att alla tillverkare inte anger temperaturgränserna enligt samma EN-standard, gör de inte det så fråga efter omräkning.

Jag har själv länge haft två specialbeställda sovsäckar från Roberts, som jag är väldigt nöjd med, med sådana mått att jag kan använda dem var och en för sig eller i varandra, om det vankas ovanligt kalla turer. Har fått dem kortare än standard, men i gengäld lite bredare i axelpartiet (bra för en magsovare), samt fyllda med en bättre dunkvalitet än standardutförandets. Nyligen köpte jag en Cumulus till min dotter, som verkar minst lika fin, med om möjligt ännu bättre spänst i dunet. Mina polska vänner påstår dock, att inget kan slå en Pajak ;).

Ang. sovsäckslakan, så är det ju, även bortsett frå ett par graders förbättrade prestanda, bra för både en själv och sovsäcken att inte svepa in sig saltsvettig, våt och/eller skitig direkt mot innertyget. Själv sover jag dock hellre i det extra ullfrottéunderställ och de ullstrumpor, som jag ändå vill ha med som torrt ombyte och "katastrof-förstärkning". De väger inte mycket mer än ett innerlakan, men kan vid behov användas även på dan.
 
PS mer generellt:

Har ni aldrig vandrat förut, så gör gärna, i god tid, en liten provtur i den mest närliggande naturen. Då får ni i god tid reda på tusen små saker som inte med bästa vilja går att teoretisera sig fram till: från var ni behöver profylaxtejpa fötterna för att inte få skavsår, till hur mycket ni tycker är ok att bära en hel dag på ryggen, och en hel del däremellan.

Mycket tips om tält, mat, kök, kläder etc hittar ni här på Utsidans forum, om ni använder sökfunktionen. Slå även på "packlista", så kommer det upp ett antal bra länkar.

Öva på att sätta upp ert tält, gärna i hård blåst. Tält flyger iväg lättare än man tror ;).
Lär er ordentligt det kök, som ni tänker ha med, vad det än är. Det finns lättare kök för gramjägare, men gamla hederliga Trangia med gasbrännare är svårslaget lätthanterligt, stadigt och säkert.

Alternativt skippa varm sovsäck, torkad mat, knepigt kök och trångt tält, och gör en lyxig stugtur med fin middag och lunchpaket varje dag, om ni ändå skall gå i Jämtland - packningen blir radikalt lättare ;).
 
joanna har gett många bra råd, och är det dunsovsäckar ni letar efter vill jag lägga till kända märken som Marmot, Mountain Equipment och Western Mountaineering som gör mycket bra säckar (jag har själv en Marmot Pinnacle som jag är nöjd med). Vill ni däremot kunna tvillingkoppla säckarna är jag tveksam till Pajak då alla de säckar som jag sett på bild har dragkedjan snett på ovansidan istället för på sidan.
Om ni tycker dunsäckar är för dyra eller vill ha en mer fuktokänslig säck är en fibersäck ett bra alternativ, ni får dock räkna med att den skrymmer mer i packningen och väger runt 2kg för en 3-säsongssäck. Bra modeller som uppfyller dessa kriterier är Marmot Wave IV, Haglöfs (Slumber 3S, Zensor 3S) samt vissa modeller från Ajungilak och Helsport. Välj säck som passar er egen längd samt en höger resp vänster dragkedja och från samma tillverkare om ni vill koppla ihop dem. En fibersäck tappar mer av sin isoleringsförmåga (pga att fibrerna komprimeras) än en dunsäck efter något år, så välj inte en för kall säck. Tcomfort kring -5 är en bra rekommendation. Blir säcken för varm på natten, öppna dragkedjan 0,5 m i fotänden eller öppna helt, det är bättre än att frysa (vilket lätt kan förstöra hela upplevelsen).
Ni har lite tid på er till sommaren, så stressa inte utan kolla prisjakt:;)
 
När det gäller sovsäckar så ta emot ett bra tips:
Tänk som om det gäller kläder.......
Lager på lager är inte så dumt !
En liner av silke eller bomull, ullunderkläder, ulltoppluva, sköna sockor och sen en tunn sovsäck..
t ex en Jungle Bag från Snugpak. Oslagbart.
Räcker ner till 0 grader i ett bra tält !
 
När det gäller sovsäckar så ta emot ett bra tips:
Tänk som om det gäller kläder.......
Lager på lager är inte så dumt !
En liner av silke eller bomull, ullunderkläder, ulltoppluva, sköna sockor och sen en tunn sovsäck..
t ex en Jungle Bag från Snugpak. Oslagbart.
Räcker ner till 0 grader i ett bra tält !
Visst är det bra med lager på lager, men frusna jag skulle inte överleva en sommarfjällvandring i den sovsäcken. För samma vikt får man (eller rättare sagt: kvinna) dessutom en sovsäck med övre komfortgräns på -4 grader enligt EN13537 - dvs utan innerlakan, med tunt underställ, öppen huva och sovsäcken bara uppdragen till armhålorna ;).

Bomull är bannlyst ;)
(skriver en, som alltid vandrar i poly/bomullsbrallor och dito skjorta som skalplagg, samt älskat sönder en ventile-jacka i 35 år ;)).
 
Jag anser som joanna att Snugpak Jungle bag är för kall för sommarfjäll i Sverige/Norge, dessutom inbyggt myggnät...vad skall man med det till när man sover i tält? Nej, använd pengarna rätt och satsa på en riktig sovsäck som ni kan ha i många år.

(Visst har jag vandrat Grövelsjö/Rogen/Femunden en vecka i Augusti för många år sedan i 30 graders värme, men det tillhör ovanligheten. En annan vecka i början av augusti i samma område några år senare och kvicksilvret orkade inte över +10 grader mitt på dagen, och snö mitt i sommaren i fjällen är inte så ovanligt som man tror. Vill man dessutom använda säcken som 3-säsongs på vår+höst måste man räkna med frostnätter i vårt land.)
 
Köp begagnat!

Det har kommit ganska många tips och råd här. Det är himla bra! Jag skulle bara vilja lägga till att det går att finna begagnade sovsäckar till bra pris här på utsidan. Man får hålla lite koll ett tag men det kommer upp bra möjligheter emellanåt. Det blir betydligt billigare än att köpa nytt! Inför första vandringen så vet man kanske inte om det är något man kommer ge sig på igen, då känns det ganska onödigt att köpa en ny dunsovsäck för dyra pengar.

Jag själv lyckades köpa två stycken marmot wave IV för 300kr/st som bara varit använda i en vecka. Dem är ganska tunga men jag är väldigt nöjd ändå!

Gällande att det kan vara kallt på fjället även på sommaren så kan jag bara instämma. Första gången jag skulle vandra så hade jag och min sambo varsin sovsäck med komforttemperatur +13 grader. En av nätter hade vi 2 minusgrader och frost... Jag trodde inte att det kunde bli så kallt på sommaren...

/Söderbo
 
Tack för alla tips, ni är toppen! Letar lite begagnat så kanske man hittar riktiga grejer för bra pris. Dock hitta jag på denna som verkade väldigt prisvärd http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/easy-camp-devil-200.html ? Eller har jag fel. Den har ju extremtemperatur på -10 :) borde funka ?

Vi gjorde samma misstag, kollade på extremtemperaturen... Kolla på komforttemperaturen så är det mer rättvisande. Våra marmot har extremttemperatur på -30 grader ungefär och komforttemperatur på -5. Jag klarar mig i den till ett par minusgrader utan att frysa. Så sikta på en sovsäck med komforttemperatur några grader lägre än det lägsta du tror dig kommer sova i. Förslagsvis runt -5 för sommar i fjällen.
 
Jag och min sambo har bestämt oss för att vandra i sommar. Vi har aldrig vandrat och är nybörjare.
Vad bör vi tänka på allmänt? Vi ska även ha våran hund med.

Hej
Grövelsjön är etrt utmärkt område att starta sin vandringskarriär på. Mitt bästa tips när det gäller hur långt du kan räkna med att gå per dag är att prova hemma. Packa ryggsäckarna och ge er ut en dag tillsammans med hunden. Tänk efter så att turen passar er, morgontrötta eller inte osv. Prova hur lång tid det tar att sätta upp tält, laga mat etc. Det tar alltid längre tid på de första turerna.

I normalt vandringstempo brukar man räkna att man går 3 km per timme i fjällterräng med packning. Men variationen är stor och beror på vana, packning, höjdmeter och annat.

God tur
 
Som Osynlig skriver, extremtemperaturen är ganska ointressant då det är en uppskattad "överlevnadstemp", dvs något man inte bör uppleva. Titta på Tcomfort enligt EN normen (komforttemperaturen) och tänk även på att den är olika för man och kvinna, varför ni kan behöva olika varma säckar. Av de två komforttemperaturer som anges gäller den högre siffran för kvinnor och den lägre för män. Det är vid den uppskattade komfortgränsen man börjar frysa enligt normen, men lägg dessutom till er egen erfarenhet av er själva då olika individer sover olika varmt och upplever kyla olika. Här finns lite läsning om EN normen:
http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537
http://marmot.com/product/content/en-tested

Titta även på säckens mått över höft och axlar så att den passar er, och att sovsäckar kommer i olika modeller avsedda för olika kroppslängd! Välj den som passar er.

Beakta även att en fibersäck tappar uppskattningsvis upp till 5 grader av sin isoleringsförmåga inom några år pga att fibrerna pressas samman (=loftet minskas), medan en dunsovsäck bibehåller sitt loft bättre om den sköts väl.
 
Tack för alla tips, ni är toppen! Letar lite begagnat så kanske man hittar riktiga grejer för bra pris. Dock hitta jag på denna som verkade väldigt prisvärd http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/easy-camp-devil-200.html ? Eller har jag fel. Den har ju extremtemperatur på -10 :) borde funka ?

Jag har gjort mina egna misstag och även frusit mig genom en vandring med en sovsäck som inte levde upp till vad tillverkaren utlovat. Det blev retur och pengarna tillbaka direkt vid hemkomst.
Detta var för 30 år sedan och före EN-normens enhetliga testmetoder och internets informationstillgång, varför man var mer utlämnad till tillverkarnas egna bedömningar. Baserat på egen erfarenhet lärde jag mig att en fiberfylld sovsäck som skulle klara skandinaviskt fjällbruk behövde ha en fyllnadsvikt runt 1200-1300 gram för en säck med ligglängd 195cm, vilket ger en totalvikt på sovsäcken kring 2kg . De fibrer som fanns då finns även idag och är bland de bättre till sovsäckar, ex DuPont Hollofil4 och Quallofil7 (den senare tycker jag är riktigt bra till sovsäckar pga dess komprimeringsegenskaper). Idag har många tillverkare tagit fram egna namn på fibrer för att sänka tillverkningskostnaderna och tyvärr även försvåra direkt jämförelse mellan märken, men det löses till viss mån av EN testerna. Till detta måste man även studera hur säcken är sydd, och definitivt undvika genomstickade säckar.
Den säck som du länkar till har en total fyllnadsvikt på 200g, dvs det saknas 1000g fyllnadsvikt mot min egen erfarenhet, och är nog mer lämpad som sovsäck i en husvagn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.