Nya tält för sommarsäsongen 2014?


Jag har också kollat på det tältet. Kan vara lite kort för mig av det jag läst. Rekommenderas inte om man är över 6.0".
http://www.packalatt.se/nyhet-2014-luxeoutdoor-silhex-peak-p-152.html svensk återförsäljare om man vill tjäna några kronor.
Jag är fortfarande sugen men väntar på ett annat Luxetält för att kolla kvalitet osv. :)
 
Sen blev jag intresserad av Rogers tips angående: Big Sky International, Chinook. Någon som klämt på detta i verkligheten? Ser lovande ut både viktmässigt och prismässigt även om momsen tillkommer vid köp från amerikat.
Big Sky verkar ha hyffsat rykte på BPL. Inga övertydliga varningslampor. Slutar väl med att man köper ett Akto till slut. Tråkigt...
 
Jag har ställt några frågor till Big Sky, återkommer med svaren när jag får dem. Vad jag hittills fått reda på är att Montana inte går att beställa, för den modellen är under omarbetning. Vidare verkar det i viss mån gå att få tälten skräddarsydda efter egna önskemål, bl.a. att få en modell helt sydd i kraftigare väv med 3000mm vattenpelare istället för standardväven som har 1500mm. Har ingen pris- eller viktuppgift på det än.

Bilderna på hemsidan visar inte några tält med stormlinorna monterade och utstakade, dock syns 4 små öglor på duken, två fram, två bak, på Chinook 1. De ser inte alls förtroendeingivande ut. Dock med de öppna stängerna borde det vara en enkel sak att montera hur många linor man vill direkt på stängerna. (Fast man kanske får se upp litet grann så punktbelastningen på stången inte blir för stor, kanske vira linan runt några varv eller tillverka några slags band, som linan fästs i istället.)
 
Exped kommer med ett lätt tvåmans tunneltält med nettovikt på 1,45, brutto 1,7, "SPICA II UL". Det finns ännu inte på Expeds hemsida, men man hittar det i tyska onlinebutiker. Frågade Exped om det. Det ska finnas tillgängligt i juni. Herr Lukas Bertschi, "Product and Innovation Manager", uppgav på frågan om dukens rivtålighet: "Tear strength of the fly fabric is around 18 kg, we have the same supplier of fabric like the famous Swedish tent maker." Undrar jag om det verkligen gäller Spicas lätta 15D väv som enligt onlinebutikerna även ska en sida PU-belagd. Riktigt golv dock!

Det är såpass lätt att man kan tänka sig det som enmanstält också. Och så har det till skillnad från Nallo riktiga ventiler i var ände och bättre höjd på innertältet ovanför fötterna.
 
Jag har också kollat på det tältet. Kan vara lite kort för mig av det jag läst. Rekommenderas inte om man är över 6.0".
http://www.packalatt.se/nyhet-2014-luxeoutdoor-silhex-peak-p-152.html svensk återförsäljare om man vill tjäna några kronor.
Jag är fortfarande sugen men väntar på ett annat Luxetält för att kolla kvalitet osv. :)
Det där ser ju fint ut! Precis vad jag letar efter; med rejäl väv och ser ut att kunna klara en hel del blåst. Om det nu inte vore för att det är för litet. Jag är 195cm lång och har dessutom skaffat mig den dåliga vanan att sova på ett 9cm tjockt liggunderlag (Exped). Tråkigt att det finns så få alternativ för oss som är lite längre och vill ha ett lätt men stadigt 1p-tält. Tycker att vi borde vara tillräckligt många för att det ska finnas någon som vill satsa på oss. Måste man skaffa ett 2p-tält eller finns det något liknande som bara är lite längre? 10-15cm extra på längden hade hjälpt mycket...
 
Big Sky Chinook har 230cm och god rymd, Montana (dock under omarbetning) har 213cm med raka gavlar, likt ett Keron. Vaude Power Lizard är väl 225 med raka gavlar, dock lägre tak.

Fast är man nästan två meter får man kanske acceptera att tältet blir tyngre än för en person som är 1,70, och kanske bör ett tält som för 1,70-personer räknas som tvåmans räknas som ett enmanstält för en tvåmetersman. Har ni mätt de där skuggfigurerna de alltid har hukande och liggande i tältskisserna? De är i en del fall inte längre än 150 cm. En lösning kan vara ett skräddarsytt (ta kontakt med en sömmerska?) enmans innertält monterat i ett tvåmans. Tänk dig t.ex. hela Nammatj längd, inklusive absiden.
 
Det är inte lätt att hitta tält för långa personer. Jag har kikat lite på ett mld solomid xl. Men det finns inget matchande innertält. Jag är mer sugen på en solid insida än mesh. Vet inte hur solomid är på vintern men det fungerade för skurka... Men jag är nog lite mer bekväm av nog och vill gärna ha lite mer marginaler också..

Chinook verkar mycket intressant. Tack för info där Roger! Synd på den låga vattenpelaren.. Om det nu spelar så stor roll? Har hört blandade åsikter om vattenpelarens betydelse.

Spica verkar också intressant. Tyvärr är ännu ett tunneltält svårt att motivera till samlingen...
 
Exped kommer med ett lätt tvåmans tunneltält med nettovikt på 1,45, brutto 1,7, "SPICA II UL". Det finns ännu inte på Expeds hemsida, men man hittar det i tyska onlinebutiker. Frågade Exped om det. Det ska finnas tillgängligt i juni. Herr Lukas Bertschi, "Product and Innovation Manager", uppgav på frågan om dukens rivtålighet: "Tear strength of the fly fabric is around 18 kg, we have the same supplier of fabric like the famous Swedish tent maker.." Undrar jag om det verkligen gäller Spicas lätta 15D väv som enligt onlinebutikerna även ska en sida PU-belagd. Riktigt golv dock!
".

18kg rivstyrka skulle i så fall vara samma som Kerlon 1800, dvs HB's svarta serie. Att ett 2-mans tunneltält i den starka väven bara skulle väga 1,45kg kan knappast stämma, såvida inte Exped fått för sig att trolla;)
Kerlon 1800 är i 40D Ripstop Nylon enligt HB's hemsida. 15D Ripstop Nylon som Exped listar är tunnare än i HB's Kerlon 1000 som används i deras gula serie.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.