Nya tält för sommarsäsongen 2014?

Roger och Joanna; ni verkar ha tittat en hel del på lättare tält och jag skulle gärna höra era synpunkter gällande Tarptent Stratospire I (eller tält stagade av vandringsstavar i allmänhet). Tror ni att Stratospire-tältet skulle klara lite hårdare vindar ovan trädgränsen? Hjälper det att beställa med extra fästen och använda längre stormlinor än standard?

Fördelen är ju att man inte har några bågar som kan gå sönder men nackdelen är tvära sidor som är exponerade för vinden. Frågan är ju också om det går att sätta upp tältet lågt med mindre glipa i nederkant och fortfarande få det bra spänt.

När det gäller väven verkar den enligt specifikationen ungefär kunna motsvara Hillebergs "red label" (Akto, m.f.l.) Kan det stämma? Någon som har klämt på tarptents väv?

Även om ni inte har någon direkt erfarenhet av det här tältet så vill jag gärna höra era spontana funderingar. Tack!
 
Hej Tobbe C

Nej, jag har inte studerat Stratospire 1, dock den mindre varianten Notch. Stratospire ser ut att vara ett skogstält, mycket vindfång där. Det är ganska stort och högt. Emellertid, den har faktiskt kortare ofixerade sidor än det mycket mindre Notch. Skulle dock tro att det behövs minst 6 linor, sannolikt fler. Liksom Notch ser dörrsidan ut att kunna flyttas in och sättas direkt mot marken, men vinkeln blir svår för tältpinnen att klara; risk är att den rycks upp.

När det gäller Notch hittade jag en del ägare som tyckte den stod dåligt i vind, men tidigare kom den med 0 st linfästen... Jag övervägde aldrig att sätta på fler linor på Notch. Det var ventilerna som var akilleshälen för mig: de går inte att stänga; de är vända åt var sitt håll, alltså alltid en in mot vinden. Kunde heller inte se hur man med en enkel konstruktion kunde modifiera dem. Jag är ute efter ett tält som klarar snödrev också, men den som bara ska ha tältet på sommaren bör göra andra överväganden. Fast ibland färdas ju också regnet horisontellt. Stratospires ventiler ser likadana ut som på Notch.

Tror jag letade efter data på tarptents väv, men jag minns inte att jag hittade det. Dock pratas det om det där fenomenet misting, och dukar efterbehandlas (se tidigare inlägg). Det är ju dock inte bara själva vävens styrka som spelar roll för vindtåligheten, utan sannolikt ändå mer förstärkningarna, t.ex. i stormlinefästen. (T.ex. Mountain Laurel Designs som blivit så populära overthere, och där anses så stormtåligt, skriver att vid uppsättning får man inte dra åt hårt i stormlinorna, bara så det sträcks litet grann...)
 
Jag har också försökt få reda på lite mer om Notch. Tydligen har bägge dessa närbesläktade tält haft en del barnsjukdomar som nu ska vara åtgärdade, men jag har fortfarande samma "principiella" tveksamheter som birru.

Det finns goda skäl till varför man gått från ryggåstält med punktstöd till dagens lastfördelande bågkanaler. Stratospires intrikata geometri med inte alltför stora tygtrianglar, där krafter fördelas längs sömmar, verkar mycket genomtänkt. Men det kan inte hjälpas att en tältarkitektur, där tyget får ta hand om punktlaster vid stångfästen, står och faller med att fästpunkten och det omgivande tyget håller för mycket stora påfrestningar. Inget jag skulle chansa på obesett i alla fall.
 
Ja, och tänk då på hur de svenska ryggåstälten för fjällbruk var konstruerade, låga, ungefär lika breda som långa, med stormlinor åt alla håll. Många tältpinnar blev det. (Hur många pinnfästen fanns det? Jag kan i minnet komma ihåg 24!)
Det som gjort det inne igen är förstås det att så många går med skidstavar på sommaren. Måhända ett bättre bruk av stavarna skulle vara en konstruktion där stavarna vänds i ett inverterat 'V' (Mountain Laurel Designs rekommenderar det för sina mindre tält då vinden är hårdare.) Det går att tänka sig den lösningen på många tält som är tänkta för en enda rak stång. Det beror givetvis på utformningen av den övre stångkoppen, om två stänger/stavar passar bra. Då får man förutom ökad stabilitet (även mot att duken trycks in av vinden) även mycket bättre plats invändigt. Många tält för raka stänger har ju dock en konstruktion för 2 stänger, så om man är ensam blir man kort en till två stänger. Är man två och bär stavar skulle ett dylikt tält kunna sättas upp med 4 stavar.
 
Förresten, de som går med stavar kanske gör det bästa valet om de dammar av sina gamla Twin Peaks eller vad de hette?
 
Till Tobbe C

Här har jag hittat ett tarptält med i stort samma konstruktion som Stratospire 1, fast med snömattor och åtminstone mesh i ventilerna: https://store.snowpeak.co.jp/page/25#ec_detail_box
Av någon anledning finns inte tältet på den amerikanska siten, dock i flera amerikanska onlinebutiker, som rear dem just nu. (Dock, det ordinarie priset på den japanska sidan är lika lågt som reapriset i USA.) Verkar där finnas i två varianter, den ena i lättare tyg (15D ist för 20D), men de skiljer inte mycket åt 470g resp 550 g.
Liksom med Stratospire får man nog komplettera med många fler stormlinefästen. Och innertält. Nackdelarna med att Stratospires duk inte går ner till marken och de öppna ventilerna är å andra sidan eliminerade, fast då är sidorna mycket längre på Cell 2

Själv kan jag nog inte tänka mig ett gult tält, hur bra det än skulle vara.
 
Tack för era funderingar! Nej Stratospire I är nog inte optimalt för våra fjäll men en viktig anledning till att jag ändå har funderat på det är att det verkar vara lätt att beställa till mindre modifieringar. Jo, ventilerna är ju också problematiska men det borde gå att lösa på något vis så at de kan stängas. Svårt att fundera på hur utan att kunna se tältet i verkligheten dock...

Innan det skulle bli aktuellt att ta upp ett sådant tält på fjället så måste det givetvis testas i sämre väder på låglandet först.

Tack för tipset ang. Cell2-tältet. Det såg helt klart intressant ut. Stormmattorna i nederkant gillas skarpt. Vill dock ha ett innertält också och är inte så händig på att sy själv...
 
Det finns att köpa lösa innertält av många olika modeller från många tillverkare. Gäller bara att hitta någon som passar in bra i tältmodellen man har.
 
Jag har tittat på den - imponerande låg vikt för utrymmet. Själv har jag en Helsport Lavvulight som jag är nöjd med. Den är inget för kalfjället, trots alla stormlinor, men den är ju också mycket större än Hexpeak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.