Nya tält för sommarsäsongen 2014?

Jag är 1.93 och använder HB Akto som singeltält när jag är på vandring (dvs övernattning och ganska kort tid i tältet). Visst är takhöjden på högsta punkt i lägsta laget, men det fungerar precis att sitta upp.

intressant. jag är 1.81 och tycker att huvudet slår i lite när jag sitter i mitt akto. jag undrar om dom har höjt senare modeller? mitt akto köptes 2007 ung och väger 1.5 kg medan senare modeller verkar väga 1.7 kg. Och min modell är inte den allra tidigaste som saknar ventilations strut.
 
intressant. jag är 1.81 och tycker att huvudet slår i lite när jag sitter i mitt akto. jag undrar om dom har höjt senare modeller? mitt akto köptes 2007 ung och väger 1.5 kg medan senare modeller verkar väga 1.7 kg. Och min modell är inte den allra tidigaste som saknar ventilations strut.

Mitt Akto är från 2011 så enligt senare modell och 1,6kg komplett på vågen. Tror dock att innertältshöjden inte ändrats. Själv sitter jag på sidan med benen åt samma håll vilket fungerar om än knappt där tältet är som högst, och om huvudet snuddar i innertältsväven bryr jag mig inte då det finns distans kvar till yttertältet. Men som sagt jag använder tältet för kortare övernattningar och lagar mat utomhus så fort det inte regnar. Vill jag tillbringa mer tid i tältet har jag andra alternativ att välja på, som dock samtidigt blir lite tyngre. För mig blev det en kompromiss mellan vikt, ligglängd och sitthöjd när jag skaffade Aktot. Stod länge och valde mellan Soulo och Akto, men valde det senare pga bättre "effektiv" ligglängd och lägre vikt.

Takhöjden i Akto är som sagt låg med sina 90cm för min längd, och om jag jämför med andra tält skulle 5cm till vara önskvärt. Mitt Nammatj 2GT har 95cm och rak takås, vilket ger betydligt bättre plats att vistas i (dock inget jag bär runt på vid solotur).
 
Mitt Akto är från 2011 så enligt senare modell och 1,6kg komplett på vågen. Tror dock att innertältshöjden inte ändrats. Själv sitter jag på sidan med benen åt samma håll vilket fungerar om än knappt där tältet är som högst, och om huvudet snuddar i innertältsväven bryr jag mig inte då det finns distans kvar till yttertältet. Men som sagt jag använder tältet för kortare övernattningar och lagar mat utomhus så fort det inte regnar. Vill jag tillbringa mer tid i tältet har jag andra alternativ att välja på, som dock samtidigt blir lite tyngre. För mig blev det en kompromiss mellan vikt, ligglängd och sitthöjd när jag skaffade Aktot. Stod länge och valde mellan Soulo och Akto, men valde det senare pga bättre "effektiv" ligglängd och lägre vikt.

Takhöjden i Akto är som sagt låg med sina 90cm för min längd, och om jag jämför med andra tält skulle 5cm till vara önskvärt. Mitt Nammatj 2GT har 95cm och rak takås, vilket ger betydligt bättre plats att vistas i (dock inget jag bär runt på vid solotur).

ok, det var inte yttertältet som huvudet slår i utan innnertältet så det är nog samma dim. har ett nammatj 2 för turer där jag vill känna att jag inte befinner mig i en kista. akto är lite trångt men annars ett suveränt tält. valde mellan nallo och nammatj för ett tält med mer utrymme, men med endast 300 kronors skillnad blev det nammatj 2.
 
Trekkertent Edge

Tyckte att Edge 1 på trekkertent.com (som Ulvskog tipsade om i inlägg #67) verkade mycket intressant så jag slängde iväg några frågor till tältdesignern Marc. Så här skrev jag:

"Hi there!
I saw a link to your site at a Swedish outdoor forum and your tents looks really nice! I'm looking for a really sturdy 1p tent to use mainly in the Scandinavian mountains and the Edge 1 do look like it could do the job. But I do have some questions...

1. I'm pretty tall (195cm) and I have also acquired the bad habit of sleeping on a 9cm sleeping pad (Exped downmat). Therefore I do worry that the tent might be a bit too short. I guess it all depends on how steep the short ends of the tent are (which is a bit hard to tell from the pictures). Have you had any response from any tall user of this tent yet?

2. I would really like to see some pictures from the inside of the tent. You write about different options with solid or part mesh inner, it would be really nice to see what they look like. If you choose the solid inner, is it possible to open up and still get mosquito protection (e.g. if you are familiar with how the inner doors of Hilleberg's four season tents usually look like?)?

3. What's in the repair kit that you could buy as an accessory? Is there anything of this sort (extra patches of fabric, spare pole section. etc) included with the tent?

4. What do you think about the possibilities of shipping to Sweden and if so, what the total might add up to?

5. I understand that you are still in the early stages with your tent selling business and might not have worked out every detail yet. That's OK, but do you have a newsletter to subscribe to or is there any way to stay updated?

If you don't mind, I will probably post your answer in the same Swedish outdoor forum (www.utsidan.se)

Thanks a lot!

Regards,
Tobbe Carlsson, Sweden"


Fick följande svar:

"Hello Tobbe

Thank you for your enquiry.

The Edge 1 is good for me at 187cm tall and on a 7cm sleeping pad and there is space at either end. I think it might work for you at 195cm but I think there would be very little space left at either end. There is a prototype Edge 2 (1.4kg - photos attached) that has been used by a 193 cm tall tent tester and he said it was fine for both length and height. The Edge 2 is 2cm longer and higher than the Edge 1. I will ask him to test the Edge 1 also and then report the findings to you.

The standard inner tent has high level mesh panels built into the solid fabric panels, as in the photo attached. This keeps breezes of the occupant at night but allows a good crossflow of air for ventilation. This configuration seems to work best in the Scottish Highlands, where the climate can be very damp and condensation can be a problem. It could have both solid fabric and mesh door panels to allow both mosquito protection as well as better ventilation and views, and for it to be fully closed up. This would add about 80 grams to the weight.

Shipping to Sweden would cost £16. There is no repair kit included with this tent but any failures due to normal use would be repaired free of charge. Extra pole connector sections were given out to the testers but when set up correctly there is little stress on the tent poles, most is taken by the hiking poles. A small repair kit could be included free of charge if requested.

This tent is probably overkill for general backpacking or hiking use, it was designed to be pitched in exposed mountain areas in all weather. It has a very strong pole structure and there is very little movement in strong winds. It can also be set up to flex a little in very strong winds if required, to take some strain off the tie-outs. The tie-outs all have bonded reinforcements, rather than sewn reinforcements. This distributes the stresses evenly over a large surface area, rather than across a line of stitches.

There are some custom inner tents being made and I hope to have more details on the website in a week or so. There is not a newsletter at the moment but the intention is to update the blog regularly with any developments and make it available for subscription. Some reviews of this tent should be coming out in the next month or two also.

You can post this reply on the forum if you wish.

Kind Regards, Marc"


Han bifogade även några bilder (Edge 2): bildlänk 1, bildlänk 2, bildlänk3
Edge 2 screen:edge2screen_small.jpg
Sideties:
sideties_small.jpg
(c) för bilderna tillhör Marc @ trekkertent.com, publicerade med hans tillstånd.
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt nöjd med mitt Vaude PL, se recension här. Nu är jag 1,64 men killen som är 1,91 har varit rätt imponerad över det invändiga utrymmet (iaf så länge han sluppit dela det med mig :) ). Det uppfyller inte riktigt dina kriterier, då innertältet är 95 cm högt och 230 cm långt. Men de (relativt) höga kortsidorna gör mycket, så det kanske kan vara värt att försöka leta upp ett och kika in i?

tack för ditt tips malin !
Det känns som tillverkarna har glömt bort oss långa .
det där med att prova tält är inte så lätt att hitta .
Hittade detta som verka klara de flesta krav . någon som har erfarenhet av detta tält.
http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-ringstind-1-talt/p/1092599_1_style
***obs*** ej Ringstind Superlight 1-2, det är lite mindre.

/Patrick
ps.grym recension du gjort på Vaude PL :)
 
Tyckte att Edge 1 på trekkertent.com (som Ulvskog tipsade om i inlägg #67) verkade mycket intressant så jag slängde iväg några frågor till tältdesignern Marc. Så här skrev jag:.

Trevligt tips Tobbe c !
Gillar tanken att man använder delar av sin utrustning till flera saker.
Stormlinorna kunde man tex fläta ihop till ett bälte, fångst snaror.
yttertält tex vika ihop till ett regnskydd till rygga. en del till poncho.
vandringstavarna är trevligt att vissa tält börjat funka till. hade man kunnat koppla ihop stavarna så har man ett fet långt metspö. kunde man sen koppla till sin mobiltelefons antenn så hade man kunnat få större teckning.
Tältpinnarna skulle nog funka att ha i botten i en fångstgrop.

Formgjuta kastrullen till sitt kök som en klätter hjälm???

Har ni något knep och knåp tips på hur man skulle kunna använda saker till fler funktioner så posta det vet ja :)

Hoppas snön kommer snart!
//Patrick
 
Om här är fler än jag som är intresserade av Edge1 så fick jag ett nytt meddelande från Marc på Trekkertent att det nu finns mer info om det uppdaterade tältet här.

Nu kan det kanske vara på sin plats att deklarera att jag inte har några som helst ekonomiska band med denna tälttillverkare. Jag råkar dock tycka att tältet verkar mycket intressant samt att tälttillverkaren Marc verkar vara en hygglig kille som tog sig tid att svara på mina frågor.
 
Jag har även varit i diskussion med Marc på Trekkertent om en 4 säsongs version av Stealth 1; han skulle lägga upp mer information på hemsidan inom några veckor.
 
Hilleberg Enan

Det ligger nu uppe en ganska informativ video av Enan på Youtube:

http://m.youtube.com/watch?v=AH17LgwQ8Eo

Jag överväger att införskaffa tältet inför årets vandring men avsaknaden av en toppventil i anslutning till ingången är för min del väldigt nära en deal breaker. Även om ventilerna på sidan är större och fungerar bättre än de på aktot har jag svårt att se att de kommer kunna kompensera för avsaknaden av en toppventil. Kanske kan man ha dörren lite öppen för ytterligare ventilation, men även det blir ju vid marknivå.
 
På fjället är nog HBs tält bättre i hårt väder.
Annars ser det nästan ut som ett plagiat av det Tarptent Moment som jag har. Men med nackdelen att det kräver 4 extra pinnar att sätta upp...

Nya versionen Moment DW ser ut att vara snäppet bättre med dubbla ingångar och bättre ventilations-luckor i ändarna. Men yttertältet har fortfarande för stort avstånd till marken för att tåla hård vind + regn nåt vidare. Det är mer ett skogs-tält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.