Nya tält för sommarsäsongen 2014?

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    13.6 KB · Visningar: 1,238
  • 11.jpg
    11.jpg
    30.8 KB · Visningar: 1,718
Senast ändrad:
det såg väldigt trevligt ut, lite som HB Soulo fast 1 kg lättare och lite rymligare ser det ut att vara,
med större absid. Med mesh i innertältet så ser det ut att kunna bli riktigt
bra utekänsla i tältet, och tar man bort båge 2 så blir det panorama..

det blir helt klart ett alternativ till i mina tältfunderingar.

skickade några frågor till Big Sky,
bl a vilka vindar tältet skulle tåla,
det hade dom inte en aning om…
:)
 
Tältet var med på Hillebergs hemsida nyss men det verkar som den infon är borta för tillfället.

http://www.utsidan.se/forum/images/attach/jpg.gif

Tältet är gjort i en ny väv Kerlon 600 (10 denier 26 g/m2).
Det är ett 3-säsongstält och är lite smalare/spetsigare i ändarna än Akto annars har det samma specs som Akto.



trevligt,
lite som Vaude PL...
bra höjd i ändarna för oss som sover på luftmadrass,
klart intressant men det lär nog inte bli direkt billigt,
min gissning är 5995 SEK…
 
Senast ändrad:
HB Enan

trevligt,
lite som Vaude PL...
bra höjd i ändarna för oss som sover på luftmadrass,
klart intressant men det lär nog inte bli direkt billigt,
min gissning är 5995 SEK…

Tältet är som du säger väldigt likt Vaude Power Lizard. Något jag inte gillar med just den konstruktionen är att endast en markspik används i ändarna, till skillnad från Aktots två markspikar och linlösning med tre fästpunkter. Det kan ju iof gå att dra om linorna så att man ändå får två markspik.

Takhöjden är ju dock trevligare än aktot, och det tunnare yttertyget borde ändå kunna hålla vatten ute. Däremot har ju Hilleberg tagit bort ventilen vid ingången, något som måste påverka ventilationen. Lade man inte till just denna ventil på Aktot efter kondensproblem med den första versionen. Dessutom tycker jag det är trevligt att kunna öppna den ventilen/ yttertältet om man sitter inregnad.

Förhoppningsvis kommer det mer info framöver
 
Tältet är som du säger väldigt likt Vaude Power Lizard. Något jag inte gillar med just den konstruktionen är att endast en markspik används i ändarna, till skillnad från Aktots två markspikar och linlösning med tre fästpunkter. Det kan ju iof gå att dra om linorna så att man ändå får två markspik.

Takhöjden är ju dock trevligare än aktot, och det tunnare yttertyget borde ändå kunna hålla vatten ute. Däremot har ju Hilleberg tagit bort ventilen vid ingången, något som måste påverka ventilationen. Lade man inte till just denna ventil på Aktot efter kondensproblem med den första versionen. Dessutom tycker jag det är trevligt att kunna öppna den ventilen/ yttertältet om man sitter inregnad.

Förhoppningsvis kommer det mer info framöver

jo noterade det där med takventilen (ägde ett Akto utan takventil en gång i tiden…och jag var inte nöjd)
dock så är det ju helt med mesh i ändarna i Enan,
syns lite bättre i PDF-en som bifogades ovan,

Enan känns mer som ett rent sommartält där man kanske
kör med öppen dörr, ser ju ut att kunna bli bättre utsikt än i Akto också,

vi får väl se när det dyker upp,
känner inget direkt habegär just nu i alla fall,
bytte nyligen från HB Soulo till FR Abisko Lightweight 1,
och jag är supernöjd (än så länge..)
 
Hej hej!

Funderar på att köpa nytt tält till mina 1.92 m .
Har problem med att de flesta tält är för korta .
Blir ca 2.40m med sovsäcken så huvud och fot änden blir alltid fuktiga av att de ligger i mot tältduken.
Höjden inne måste vara minst 1m.
Max 1.5kilo.
solo men vill ha lite plats till pryttlar inne och plats för rygga och skor i absiden.

Hoppas ni har lite tips på tält som skulle passa mig :)
 
Hej hej!

Funderar på att köpa nytt tält till mina 1.92 m .
Har problem med att de flesta tält är för korta .
Blir ca 2.40m med sovsäcken så huvud och fot änden blir alltid fuktiga av att de ligger i mot tältduken.
Höjden inne måste vara minst 1m.
Max 1.5kilo.
solo men vill ha lite plats till pryttlar inne och plats för rygga och skor i absiden.

Hoppas ni har lite tips på tält som skulle passa mig :)

Ett lätt enpersons tält till en lång person blir tyvärr en kompromiss mellan olika egenskaper.

Jag är 1.93 och använder HB Akto som singeltält när jag är på vandring (dvs övernattning och ganska kort tid i tältet). Visst är takhöjden på högsta punkt i lägsta laget, men det fungerar precis att sitta upp. Ligglängden är dock OK tack vara Aktos vertikala gavlar och plats för ryggsäck, matlagning och kängor finns i absiden. Dessutom lite extra plats inuti tältet på bredaste stället för lite prylar och kläder etc.
Vill jag tillbringa mer tid i tältet på en solotur väljer jag HB Nallo2 istället som ger ett rymligt boende till en lite högre vikt.
För att undvika att ytterligare begränsa sitthöjd och ligglängd har jag valt bort de tjockaste uppblåsbara liggunderlagen (själv kör jag Thermarest Prolite Plus large som är 3,8cm tjockt).
 
Ett lätt enpersons tält till en lång person blir tyvärr en kompromiss mellan olika egenskaper.

Jag är 1.93 och använder HB Akto som singeltält när jag är på vandring (dvs övernattning och ganska kort tid i tältet). Visst är takhöjden på högsta punkt i lägsta laget, men det fungerar precis att sitta upp. Ligglängden är dock OK tack vara Aktos vertikala gavlar och plats för ryggsäck, matlagning och kängor finns i absiden. Dessutom lite extra plats inuti tältet på bredaste stället för lite prylar och kläder etc.
Vill jag tillbringa mer tid i tältet på en solotur väljer jag HB Nallo2 istället som ger ett rymligt boende till en lite högre vikt.
För att undvika att ytterligare begränsa sitthöjd och ligglängd har jag valt bort de tjockaste uppblåsbara liggunderlagen (själv kör jag Thermarest Prolite Plus large som är 3,8cm tjockt).

Tack för tipset Smux!
känner dock att 2.20 m långt innegolv och 90 cm högt inne är minsta laget.1.5 kilo är oxå max för mig.
PLuset var deras ände konstruktion såg smart ut :)
smart tänkt med att inte köpa för tjockt uppblåstbart underlägg, gillar att köra dubbelmacka där jag kör den uppblåsta i mellan 2 tunnisar. jag överst såklart. dock inte på sommaren då det blir svettigt nog.
 
Hej hej!

Funderar på att köpa nytt tält till mina 1.92 m .
Har problem med att de flesta tält är för korta .
Blir ca 2.40m med sovsäcken så huvud och fot änden blir alltid fuktiga av att de ligger i mot tältduken.
Höjden inne måste vara minst 1m.
Max 1.5kilo.
solo men vill ha lite plats till pryttlar inne och plats för rygga och skor i absiden.

Hoppas ni har lite tips på tält som skulle passa mig :)

Jag är väldigt nöjd med mitt Vaude PL, se recension här. Nu är jag 1,64 men killen som är 1,91 har varit rätt imponerad över det invändiga utrymmet (iaf så länge han sluppit dela det med mig :) ). Det uppfyller inte riktigt dina kriterier, då innertältet är 95 cm högt och 230 cm långt. Men de (relativt) höga kortsidorna gör mycket, så det kanske kan vara värt att försöka leta upp ett och kika in i?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.