Nya kartor, en varning

Var noga med att kolla vilket kordinatsystem din karta har.
Gamla kartor från -60 talet hade ett system som hette UTM.
Försvaret gick över till ett system som använts i många år det så kallade RT90.
Detta täckte bara sverige och inte övriga länder i skandinavien. Rutorna var lika stota i hela landet vilket hade en viss fördel när man kom till gränserna.
På nya kartor kommer det att inte tryckas RT90 längre. Men det finns i kanterna och vissa markeringar på bladet.
Det system som kommer att användas i försvaret som är en stor kartförbrukare kommer att vara UTM.
Det är viktigt att man är förtrogen med det använda kordinatsystemet och anger vilka kordinater som man använder i en räddningssituation.
GPSerna kan konveretera till vilket system som helst. Men om man behöver hjälp så tänk på att ange kordinatsystemet du använder.

Lycka till
Ingvar
 
RT90 är inget koordinatsystem, det är ett kartdatum, d.v.s. en referensellpsoid och en orientering av denna. En ort får olika latitiud och longitud beroende på vilket kartdatum man använder. Svenska landkartor har tidigare haft kartdatumet RT90 och ännu tidigare dess olika föregångare. Det finns flera koordinatsystem knutna till detta kartdatum, varav två är rikstäckande, dels geodetiska koordinater (latitud och longitud), dels ett rätvinkligt koordinatsystem som kallas RT90 2,5 gon V eller Rikets nät. Det senare är det rutnät som till nyligen har tryckts på svenska kartor.

UTM är ett annat rätvinkligt koordinatsystem men att enbart ange UTM räcker inte för att definiera koordinater eftersom UTM kan användas ihop med olika kartdatum. Svenska kartor har hittills haft UTM-koordinater angivna i kanten med blått, men dessa bygger på kartdatumet ED50 och skiljer sig således från UTM-koordinater som bygger på det numera vanliga kartdatumet WGS84.

Nya svenska kartor använder en svensk version av WGS84 och får ett rutnät i ett koordinatsystem som heter Sweref 99 TM. Detta system överensstämmer med UTM mellan 12° Ö och 18° Ö men utanför denna zon skiljer sig koordinaterna åt.
 
Svar

Jag ville inte gå in i detalj på hur systemen är uppbygda. Utan det viktiga är att den kordinat som man anger för en viss punkt skiljer sig åt mellan UTM och Rikes nät som jag felaktigt kallade RT90.
I flera fall kan man förstå att det är UTM då det alltid börjar med två bokstäver vilka anger vilken 10 mila rutar man befinner sig i.
Men som så mycket ställer det till förvirring under en övergångs period.
Samma är det med nya fjällkartan som her de samiska namnen istället för de tidigare försvenskade.
Sen kan man ju alltid tycka om det är bra eller dåligt.
Ingvar
 
Samma är det med nya fjällkartan som her de samiska namnen istället för de tidigare försvenskade.
Sen kan man ju alltid tycka om det är bra eller dåligt.
Ingvar
Sverige har skrivit under FN-konventionen för minoritetsspråk. Lantmäteriet har med anledning av detta beslutat att samisk ortografi ska användas i områden där geografiska objekt har samiska namn. Jag tycker det är bra.

/torbjörn
 
Men som så mycket ställer det till förvirring under en övergångs period.
Sen kan man ju alltid tycka om det är bra eller dåligt.
Ingvar

Sverige har skrivit under FN-konventionen för minoritetsspråk. Lantmäteriet har med anledning av detta beslutat att samisk ortografi ska användas i områden där geografiska objekt har samiska namn. Jag tycker det är bra.

/torbjörn

Vad jag har förstått så har Försvarsmakten gått över till UTM WGS84 för att Nato-länder använder det. Det blir krångligt när svenska styrkor och nato-styrkor ska samöva om svenskarna envisas med ett system som ingen annan använder. Speciellt när man anger siffrorna på olika sätt (lodrätt&vågrätt mot vågrätt&lodrätt), det blir ju så lätt fel då (speciellt när man använder artilleri och då blir det riktigt illa fel...)
 
Så irriterande. Vilken tur att jag har bränt in koordinaterna på min vandringsstav i grader N/E istället för projicerade koordinater. =)
 
samiska namnen, bra eller dåligt

Idag använts de samiska ortnamnen i stor utsträckning, om det är bra eller dåligt utifrån konventioner osv vet jag ej men en sak vet jag och det är att dessa för de flesta svåruttalade namnen har ställt till det för fjällräddningen ett par gånger och säkerligen också för andra.
Det är mycket svårt för en "turist" att utala samiska namn, och lika svårt för en annan "turist" att försöka förstå vad han säger i andra enden, tex när det kommer ett larm via hjälptfn.
Polisen har ju centraliserat sina kommunikationscentraler och det gör att det oftast sitter opperatörer och tar emot larm som inte har "vuxit upp" med dessa konstiga ord.

Alltså, det är av stor vikt att den som larmar om någonting, i förväg har tagit fram de aktuella kordinaterna som sen skall lämnas åt opperatören. Man kan, och bör naturligtvis också nämna namnet på platsen, fjället eller sjön, det underlättar.

Alltså, det denna tråd från början handlade om är mycket viktigt, fel har begåtts och kommer förmodligen också att ske i framtiden eftersom det är en mycket liten del av alla friluftsmänniskor som läser inläggen här på Utsidan, lika få är det som överhuvudtaget kan ta ut kordinater och en hel del vet inte vad det är för konstiga siffror GPS;en visar.......!!!
 
Ämnet är mycket väsentligt

I en larmsituation är positionen central.

Jag menar att man måste träna på att ange sin position.

Tyvärr så har erfarenheten visat att det inte räcker att ange koordinater.

Jag menar att man i första hand skall ange position i förhållande till kända landmärken.

Först i allmänna ordalag. T ex lavinolycka på fjället Ammarfjället, nordost om Tärnaby i Lappland.

Därefter kan man gärna gå vidare med kartblad och exakt position i förhållande till text vattendrag stugpositioner etc på kartbladet.

Har man koordinatsiffror och är säker på systemet man använder är det naturligtvis också önskvärt att lämna dessa.

Larmcentralen och de enheter som söker blir naturligtvis nöjda när alla ovanstående sätt att ange positionen stämmer överens.

Thure
 
Alltså, det denna tråd från början handlade om är mycket viktigt, fel har begåtts och kommer förmodligen också att ske i framtiden eftersom det är en mycket liten del av alla friluftsmänniskor som läser inläggen här på Utsidan, lika få är det som överhuvudtaget kan ta ut kordinater och en hel del vet inte vad det är för konstiga siffror GPS;en visar.......!!!
Att gradnätet numera anges i SWEREF99 (WGS84) i kartorna bör ändå minska risken för förvirring en del.

Sen kan man undra om inte en GPS-ägare utan förmåga att läsa av en position är en säkerhetsrisk i sig.

/torbjörn
 
Jag tycker själv att det är skitbökigt att ange kordinater. Ska det vara ddmmss eller ddmm.mm brukar jag fundera på när det är dax för Geocashing. Jag har inte alltid koll på vilken variant man ska använda, risken är att larmoperatören i andra änden också gör fel och kanske inte heller har helt koll.

Undrar hur många procent av GPSinnehavarna i Sverige som överhuvudtaget vet att det finns olika sätt att ange kordinater och vilket format de ska använda i kontakt med larmcentralen???
Skillnaden mellan ddmmss och ddmm.mm är inte alltid så stor så risken är att man inte reagerar då det bara skiljer några km.

Och ortnamn förvillar nog lika mycket i sydsverige som i Sameland. Vissa namn finns med 10-tals gånger på samma grönsaksblad. Jag har full förståelse för att det blir fel.
 
Håller med dig Mathias

koordinater skall man inte ha någon övertro på. Dessutom kan GPSen vara störd /ta emot en reflex och ange en felaktig position speciellt nära bergväggar i raviner etc.

Thure
 
Čeakčačahca (Tjäktjatjatja) :)

"All of the orthographies that have been used for Northern Sámi trace their roots back to Rask's system, unlike the orthographies used for Lule and Southern Sámi, which are mainly based on the orthographical conventions of Swedish and Norwegian. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Sami_language#Orthography

På grund av en dansk är det alltså så krångligt att stava till nordsamiska, inte nordsamernas fel själva.

"Northern Sami has a long orthographic history, which has witnessed no less than 9 different extended versions of the Latin alphabet. The most recent version was approved in 1979 and last modified in 1985:"

Snart kanske det är dags igen?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.