Varning för abiskojaure

Jag sov en natt i abiskojaure stugan en natt i sommras.Det är något som jag aldrig skall göra om, taket i mitt rum var nersotat, man sov i en trippelsäng (På höjden), det var trångt om utrymme, butiken var i en gaderob i stugvärdsstugan. Alltså undvik Abiskojaure stugan.
 
Jag var också där...

Tjena!

Jag var också där i somras, närmare bestämt mitten på juli. Jag tältade i och för sig, men det stället var ändå ingen höjdare. Gick ni Abisko-Kebne, stugtur?

//Clarence
 
Så är det ibland

Här är det frestande att köra med en raljerande ton om "...bortskämda vandrare som väntar sig standard a la Kebnekaise fjällstation överallt" ...men det gör jag inte utan konstanterar att så kan förhållandena vara ibland i våra fjällstugor. Försök se det som en del av charmen!
 
Vad kräver ni?

Jag antar att ni saknar erfarenhet av stugor. Att det var sot i taket, beror troligtvis att föregående gäster var noviser i hur man eldar. Varför städade du inte bort sotet, så hade sluppit olägenheten med sot i taket. Principen med stugor bygger på att gästerna hjälper till att hålla snyggt i stugan, detta är inte stugvärden uppgift. Om räknar att alla stugor ska ha lika hög standar som Keb, skulle det bli ett dyrt nöje att vistas utan tält i fjällen. Samt som föregående skriver, skulle mycket av mys och charm försvinna i att vara till fjälls. Om ni sen jämför standar på vad vi kallar stugor i svenska fjällen, med Norska och Franska så kallade stugor. Då kommer ni troligtvis inte klaga mer.

Mer stugor mindre fjällhotell. Ska kännas primitivt att vara till fjälls. Bastu, telefoner, tre rättes middagar kan vänta tills man kommer hem igen.
 
Belöning väntar i Alesjaure !

Hej !
Jag håller med dig om att standarden på Abiskojaurestugorna kunde varit bättre. Men kom ihåg att en av stugorna skänktes av disponenten Hjalmar Lundbohm i början av seklet, så den har några år på nacken. Dessutom torde stugplatsen vara en av de mest frekvent besökta på hela Kungsleden. Men så till det bästa: står du ut en natt i Abiskojaure väntar lön för mödan när du stapplar in i Alesjaurestugornas förstklassiga bastu !

God tur.
/Petra ;-)
 
Norska stugor??

Har du någonsin varit in i en fjällstuga i norge...

Har man varit in i de vid Björnfjell kommer man aldrig någonsin tycka att en svensk fjällstuga har hög standard....

De stugar jag menar är Allesjaure, Connojaure, Hundalen med flera.....

Standarden i dessa stugor ligger hästlängder före de svenska stugorna...till trots att dessa stugor inte har någon stugvärd...

Deras standard hålls uppe av alla som besöker stugorna.
 
Skall man då ha samma pris?

Är det då berättigat att ta samma pris för en sunkig stuga & en bra stuga?
ICKE!!
//Nyman
 
javisst skall det vara samma pris

Kostnaden för ved, stugvärd, årlit underhåll mm är ju samma. Möjligen är väl kostnaden för underhållet större på de gamla stugorna.

Om amn nu vill spara pengar kan man ju använda ett tält.
 
Vad bra att stf som då har monopol inte skaffar nyare stugor. Fortsätter folk att betala för skräp så är det klart att man inte väljer att förnya. I monopolställning har de ju ej heller någon press på sig att göra detta. Tacka vet jag systemet i Norge
//Nyman
 
Gammal är inte = dålig

Har inte varit i Abiskojaurestugan på många år men generellt tycker jag att de gamla stugorna är ganska mysiga, ja t.o.m. trevligare än den nya modellen. Jag tror många håller med...
 
Monopol?

Som jag har förstått situationen så har STF:s stugverksamhet inte varit någon direkt lysande affär. Det torde väl vara tveksamt om det går att få någon ekonomi på ett dyrt nybygge i fjällvärlden.

Det låter mest som floskler i mina öron att prata om konkurrens och monopol på en plats som Abiskojaure.

Stugan är väl som många andra äldre fjällstugor standardmässigt. Helt OK. Det är naturligtvis dyrare att driva än äldre stuga och man är inte tvungen att gå dit.

Jag har full respekt för de människor som försöker att med knappa medel hålla igång den verksamhet som finns.

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd VARNING: SJ Resplus Fjällvandring 1
Vindskydd Varning för Lundhagsskomakarna Fjällvandring 26
matsh Varning för båtturlistan Laddjujavri Fjällvandring 11
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
jakobg Varning för VISA på Island Fjällvandring 13
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jockemeister Upphittat i katterjokk, abiskojaure Fjällvandring 0
Crimper Från Abiskojaure Fjällvandring 5
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
Per Edvardsson Abiskojaure - Unna Allakas Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.