Från Abiskojaure

Vilken väg är trevligast att gå efter Abiskorjaure och varför?

1. Mot Alesjaure, efter Kungsleden

2. Mot Unna Allakas genom att följa Kamajåkka

Vi kommer att springa ganska lugnt med lätt packning och tar hellre torrare terräng på lite högre höjd än att bara gå i dalgång. Mot Unna Allakas ser det ut att vara mer vegetation och det är väl ett minustecken.
 
Kårsavagge?

Vet inte var ni ska och vart ni kom ifrån men vill ni gå på högre höjd går det ju att knata rätt över berget till Kårsavagge. Blir dock lite mindre torrt när ni måste vada över jokken..
 
Kungsleden är ganska fin tycker jag, upp genom Keronpasset, sen utefter sjöarna, med topparna som fond på andra sidan.
Mot Unna Allakas har jag ej gått, men Unna Allakas ligger i skogen, och då hela dalen är nerströms den så bör hela den vandringen vara i skogen.
 
Mot Unna Allakas har jag ej gått, men Unna Allakas ligger i skogen, och då hela dalen är nerströms den så bör hela den vandringen vara i skogen.

Nja, det gör det inte -- det är bara lite buskar och enstaka träd i närheten (bild). En stor del av sträckan från Abiskojaure går dock i skog och det dröjer tills man passerat Gamajávri innan det börjar öppna upp sig. Efter Válffojohka är det öppet mest hela tiden.

Om frågan endast gäller att jämföra ledsträckningar som sådana så skulle jag också föredra Abiskojaure-Alesjaure, men det beror ju också på vad man tänker göra sedan. Man kan t.ex. få med båda genom att inkludera den höga leden mellan Alesjaure och Unna Allakas, som är väl värd att gå i sig (en avstickare upp på Čoalmmeoaivi rekommenderas!).
 
Tack för svar!

Då lutar det nog åt ursprungsplanen att gå mot Alesjaure. Vi kommer sedan att ta oss ner mot Abisko igen för hemfärd, det blir bara en kortare tur denna gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.