Varning för VISA på Island

Varning med stort fett V för att använda VISA på Island!!!

Trodde först att det var en slump, men nu visar det sig att hela ressällskapets visa-räkningar har blivit konstigt uppräknade. Både automatuttag och andra transaktioner har ökat på ett märkligt sätt.

Dessutom drog både stugföreningen (FI) och bussbolaget dragit fel summor för oss alla. AVIS (biluthyrning) försökte blåsa mig på 800:- ,gömda bakom lite skumma avgifter som inte dök upp förrän jag kom hem igen.

Alltså, se underbara Island, men använd kontanter för guds skull!!!
 
Trist att höra :(

Jag var till Island för ett par år sedan och hade inga som helst problem med VISA.
Betalade bl a en 5-dagars islandshäst-safari, mat på restaurang, tog ut kontanter, en isländsk kofta mm.
Sparade alla kvitton och jämförde med räkningen jag fick och allt stämde väl.
 
utredning

Jag redde ut det hela precis.

Summa summarum.
Bussbolaget, turistföreningen och AVIS feldebiterade oss för alla transaktioner. Har suttit i telefon hela förmiddagen och fått höra allsköns ursäkter.

Dessutom visar det sig att du inte får samma kurs när du använder ditt VISA som när den egentliga transaktionen sker. I mitt fall gick jag back på c:a 1000:- totalt.

Detta händer inte alltid, men med tanke på att alla i ressällskapet hade råkat ut för feldebiteringar tyckte jag att det kunde vara ett gott råd att använda kontanter samt växla dem på Island.

För övrigt hade vi inga andra problem och en alldeles underbar resa.
 
Re: utredning

jakobg; sa:
Dessutom visar det sig att du inte får samma kurs när du använder ditt VISA som när den egentliga transaktionen sker. I mitt fall gick jag back på c:a 1000:- totalt.

Om du gått back på 1000 kr på valutasvängningar så måste det antingen ha vart extremt höga totalsummor eller så har den Isländska kronan ändrats i värde väldigt mycket väldigt fort. Att kortkunder inte får den bästa valutakursen är ju inte ovanligt. Och att transaktioen inte registeras samma dag som köpet sker är inte heller ovanligt, men det brukar inte ha så stor betydelse, om inte valutan svänger extremt mycket.
 
Det var inte extremhöga totalsummor.
Men bilhyra, stugor, bussar, taxfree, restauranger och annat som man hinner med blir en slant för två personer.

Det skilde på så mycket som 15% mellan köpdagens belopp och det reella beloppet på till exempel hyrbilen.

Jag har alltid använt kontanter innan när jag har rest, så jag har aldrig råkat ut för detta innan.
Valutasvängningarna är nog ganska normalt att man förlorar på, men som jag skrev ovan så var feldebiteringarna lite för många för att bara ignorera.
 
Det beror kanske på vad du jämfört med för kurs. I många tabeller i tidningarna uppges valutakurser som inte är för oss vanliga döda utan snarare för penningmäklare. Då är det inte en timingfråga eller nåt som är förknippat specifikt med VISA, utan helt "normaldåliga privata småaffärer".
 
VISA pá Island

Har varit hær i Reykjavík sen augusti och har aldrig haft nágra problem med mitt VISA-kort eller feldebiteringar. Máste vara ett misstag frán dem/de försökte blása er eller valutaændringar. Men jag kollade texttv nu och 100 ISK=10,39 SEK. Senast jag kollade lág den pá 10,50kr, i april tror jag det var...

Det ær det ænda landet jag litar pá folk helt nær det gæller visakortet...aldrig varit rædd för att de ska stjæla kortnummret.

Sá kom hit, anvænd ert VISA och ge er ut pá vægarna, med hyrbil (dyyyrt), egen bil eller gör som jag gjort flera ggr: lifta! Hur lætt som helst.
 
Re: VISA pá Island

teledu; sa:
Det ær det ænda landet jag litar pá folk helt nær det gæller visakortet...aldrig varit rædd för att de ska stjæla kortnummret.


Jag menade verkligen inte att det var risk för att få kortnumret stulet. Jag tror inte ens ordet "stöld" existerar på Island.

Det kan mycket väl vara så att vi hade otur. Det märkliga var bara att vi var 4 personer i ett ressällskap som hade otur med ALLA våra VISA-dragningar på Island.

Isländska STF drog pengar för stugorna TRE (!!) gångerna för min kompis. TVÅ(!!) gånger för min flickvän för samma sak. De drog jämnt upp DUBBELT upp för bussarna. Sedan ska vi inte tala om vilket klydd det var att få dem att dra rätt och refundera pengarna. AVIS bara "råkade" lägga till en saftig portion avgifter TROTS skrivet avtal. Avgifter som inte framgick av kontoutdraget.

Gällande valutasvängningarna har jag fått utrett vad det rörde sig om. Det blev ganska stora skillnader för min del. Men jag kanske har haft otur med kursen och en massa annat. Vem vet.

Jag hoppas att ingen tar detta som något påhopp på Islänningar eller Island. Jag hade en fantastisk semester där. Däremot menar jag att man sparar en hel del pengar, tid och möda genom att växla kontanter på Island och använda dem istället för VISA. DET är min slutkläm.
 
Jag använder numera nästan enbart Visa eller MasterCard vid resor. Min erfarenhet från ett ganska stort antal länder (dock ej Island) är att det är det smidigaste och billigaste betalningsmedlet. Har man en bank som inte tar avgift för utlandsuttag får man en betydligt bättre kurs vid uttag i automat jämfört med växling av kontanter.

Betalar man där de har terminal med direktuppkoppling får man den kurs som gäller för tillfället. Om de drar en slip av äldre typ, eller om betalningen är fördröjd av någon anledning kan man råka ut för valutasvängningar men det är sällan mer än någon procent för de västerländska valutorna.

Det viktiga är att man sparar alla kvitton och slippar. Skriv aldrig på en slip in blanco (där beloppet inte framgår). Principen är att om inte företaget kan visa en slip påskriven av dig är du inte heller betalningsskyldig, om det inte är uppenbart att du tillgodogjort dig köpet/tjänsten.

Vid ett tillfälle råkade jag ut för att en hyrbilsfirma i Italien drog 300 euro extra på kortet en månad efter att jag kommit hem till Sverige (de påstod senare, felaktigt, att det varit skador på bilen). Jag lämnade in en reklamation till min bank och eftersom firman inte kunde visa en påskriven slip fick jag tillbaka pengarna.

Johannes
 
En sak till: ibland råkar man ut för vad som ser ut som en dubbeldebitering, men det kan i stället bero på att företaget reserverat en summa och sedan glömt annulera reservationen innan de drar det egentliga köpet. Det är irriterande men den reserverade summan återgår efter en viss tid. Om man behöver lösgöra pengarna kan man vända sig direkt till sin bank, som kan gå in och häva reservationen.

Johannes
 
Om manhyr bil är det vanligt att uthyraren kräver kortet, drar en slip, som man inte skriver på (och tror att allt är OK). Men sen debiteras man den beräknade kostnaden direkt, utan underskrift, för att sedan vid "slutfaktureringen" debiteras korrekt och slutgiltigt belopp samtidigt som det första beloppet krediteras.

Tvivelaktigt förfarande som jag råkat ut för, och som definitiv kan innebära att man har fel uppfattning om sin likviditet under resan!
 
Island

Jakob, hoppas att du hade en bra resa pá Island iallafall! Det ær vackert nu nær græset ær grönt istællet för beige.....och 24 h ljus istællet för 4...
Vart var ni nánstans pá ön?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd VARNING: SJ Resplus Fjällvandring 1
Vindskydd Varning för Lundhagsskomakarna Fjällvandring 26
matsh Varning för båtturlistan Laddjujavri Fjällvandring 11
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
841225 Varning för abiskojaure Fjällvandring 13
pernillan Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte? Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.