Nordiska Tält

Åhh. Vore mycket uppskattat om du ville dela med dig av dina intryck när samlat på dig sådana!

Deras Telemark, fast då 2 ULW, var med bland kandidaterna när jag skulle köpa tält för fjällöparturer. Sett till specifikation är det ju ett mycket kompetent tält. Men kombinationen av att det inte stod så mycket användarrecensioner att finna, och att det inte fanns i närheten för att syna i verkligheten gjorde att jag fegade ur.

Framförallt hur du upplever ventilationen vore mycket intressant att få veta.

Självklart, ska skriva en recension senare. :)
Tvåmansversionen har ju fått fina recensioner utomlands, bl.a. av Chris Townsend:
http://www.christownsendoutdoors.com/2015/01/favourite-new-outdoor-gear-2014.html
(Jag gillar hans blog)
Jag såg din recension av Vaude Power lizard, den är väldigt bra skriven. Jag valde mellan samma tält som du. Lustigt nog valde jag bort Vaude power lizard för jag litade inte på att ventilationen skulle fungera plus att jag redan har ett gammal tält från Vaude (Hogan ultralight) . Det är väldigt bökigt att sätta upp tycker jag, och krokarna är svåra att få på.
Ok mitt Nordisk telemark har "ventilation" i båda kortändarna. Duken går inte ner i backen där utan gör liksom en båge.
Sedan har den en ventil i toppen med myggnät för.
Det fanns en tidigare version med lite annorlunda ventilation, med bl.a. blixtlås på innertältets kortändar, men så ser det inte ut nu.
Återkommer med rapport senare. :)
 
Självklart, ska skriva en recension senare. :)
Tvåmansversionen har ju fått fina recensioner utomlands, bl.a. av Chris Townsend:
http://www.christownsendoutdoors.com/2015/01/favourite-new-outdoor-gear-2014.html
(Jag gillar hans blog)
Jag såg din recension av Vaude Power lizard, den är väldigt bra skriven. Jag valde mellan samma tält som du. Lustigt nog valde jag bort Vaude power lizard för jag litade inte på att ventilationen skulle fungera plus att jag redan har ett gammal tält från Vaude (Hogan ultralight) . Det är väldigt bökigt att sätta upp tycker jag, och krokarna är svåra att få på.
Ok mitt Nordisk telemark har "ventilation" i båda kortändarna. Duken går inte ner i backen där utan gör liksom en båge.
Sedan har den en ventil i toppen med myggnät för.
Det fanns en tidigare version med lite annorlunda ventilation, med bl.a. blixtlås på innertältets kortändar, men så ser det inte ut nu.
Återkommer med rapport senare. :)

Låter lysande. Tack för första intrycken, såg det inlägget efter jag skrivit mitt...

Jaa, bra blogg. Jag tänkte att med de vindarna han hade under sina testnätter sattes kanske inte ventilationen direkt på prov. Men tusen tack för din beskrivning, det klarnar lite där hur det funkar! Intressant att höra att blixtlåsen är borta.

Tack för det! Jag är inte helt säker på att jag hade vågat lita på ventilationen i PL heller, nu kunde jag turligt nog få låna ett sådant på en provtur. Annars hade jag möjligen fegat ur ytterligare och gått på det kanske säkraste kortet Ringstind SL. Chicken, jag vet... ;)

Hoppas ditt tält fortsätter att leverera! Flera av Nordisks tält ligger utan tvekan i framkant på pappret, så det vore verkligen kul om de visar sig hålla vad de lovar.
 
Som kuriosa kan jag meddela att Nordisk på 80-talet hette Caravan. Var väl ett ganska känt märke på den tiden? (Har ingen åsikt om kvaliteten på produkterna, vare sig då eller nu.) http://www.nordisk.eu/nordisk/since-1901/

Angående kvaliteten på Caravan så fick jag en sovsäck av just det märket när jag fyllde 12 år (1992). Den slängdes i förra flytten för tre år sedan pga att den helt enkelt var för sliten i tyget och stoppningen började titta ut. Jag använde den MYCKET under sommarhalvåret och inomhus vid golvförläggning under säkert 15 år, de senaste åren var den en låne-säck till någon polare som ofta hakade på ut men inte tyckte att han behövde köpa en egen säck. Vad gör sånt när man kan få någon som alltid suttit inomhus att komma ut i det fria. Just den säcken var i alla fall ett icke-måndagsexemplar.
Vill minnas att de flesta i scouterna hade just Caravan-säckar. Kanske något av ett mellanprisklassmärke, jag vet faktiskt inte, vad köper man till barn? Inte det bästa men ej heller det absolut sämsta om det nu är ett intresse med friluftsliv och man slipper köpa hockeyskydd?

Ursäkta för lång utläggning men jag blev lite nostalgisk.

Anledningen att jag hittade tråden var att jag håller på att leta efter ett familjetält och snubbalde över "Nordisk"s (varumärket) bomullstält, jag är sugen på ett större tält som är lite mer "back-to-basics" och boumullsväv känns helt rätt. Varna mig gärna om jag har fel. Deras ryggåstält Ydun känns lockande, eller varför inte någon av kåtorna/tipina. Någon som har synpunkter, åsikter, erfarenheter, eller tips om något helt annat "familjetält". Det ska rymma 2 vuxna och 2-3 barn utan att kännas knökfullt, att det är tungt gör inte så mycket då det väl mest kommer att bli bil/cykel/kanot som är aktuellt. Till vandring har jag andra lättviktstält. Det är dock en fördel om det väger under 12-15 kg.
 
Angående kvaliteten på Caravan så fick jag en sovsäck av just det märket när jag fyllde 12 år (1992). Den slängdes i förra flytten för tre år sedan pga att den helt enkelt var för sliten i tyget och stoppningen började titta ut. Jag använde den MYCKET under sommarhalvåret och inomhus vid golvförläggning under säkert 15 år, de senaste åren var den en låne-säck till någon polare som ofta hakade på ut men inte tyckte att han behövde köpa en egen säck. Vad gör sånt när man kan få någon som alltid suttit inomhus att komma ut i det fria. Just den säcken var i alla fall ett icke-måndagsexemplar.
Vill minnas att de flesta i scouterna hade just Caravan-säckar. Kanske något av ett mellanprisklassmärke, jag vet faktiskt inte, vad köper man till barn? Inte det bästa men ej heller det absolut sämsta om det nu är ett intresse med friluftsliv och man slipper köpa hockeyskydd?

Ursäkta för lång utläggning men jag blev lite nostalgisk.

Caravan gjorde mycket bra produkter och vi har fortfarande flera sovsäckar kvar, både fiber och dun, tillverkade av Caravan. Jag köpte även deras fjälltält (Caravan Keb 3 som var designat av Bo Hilleberg) 1985, och det tältet pensionerade jag först efter 20 år. Enda felet med tältet efter den långa tiden var bottenväven på innertältet där PU beläggningen släppt på stora ytor, i övrigt var tältet intakt och felfritt. Att byta bottenväv blev dyrare än vad jag jag ville lägga på ett så gammalt tält. Jag kontaktade även Hilleberg för bytet, men då tydligen Caravans fabrik i Malmö varit utsatt för en eldsvåda fanns inga mallar kvar. Bolaget bakom Caravan hette Nordiska Fjäder AB om jag minns rätt.
Hur dagens produkter från Nordiska står sig mot de som såldes på 80-talet under varumärket Caravan kan jag inte yttra mig om, utan jag tror man får se det som olika varumärken och produkter. Gissar att dagens tillverkning ligger i asien.
 
Var väl hos Caravan som Hilleberg gjorde sina första tält?
Dock var dom högt över min prisklass på den tiden. Både dom och Fjällräven.
Använder dock fortfarande en Caravan-sovsäck ibland. Den är dock av något senare datum. Från ungefär 1989.
Ett ryggås-tält är väldigt mycket nostalgi för mig. Dom hade sina nackdelar men förstås även fördelar.
 

Bilagor

  • Tillbaka på raståsen.jpg
    Tillbaka på raståsen.jpg
    78.6 KB · Visningar: 2,024
Lyfter tråden. Är lite sugen på deras bommullstält. Tex Alfheim. Någon som testat dom? Hur pass regntåliga är dom?

http://www.nordisk.eu/products/cott...ries/alfheim-126m2/product_model/-355b41dace/

Hej! Jag har sedan dryga 3 år ett bomullstält Nordisk Utgard 13.2m2 och har tältat väldigt mycket med det under alla årstider och är fantastiskt nöjd till mer än 100%. Jag har som nu senast i helgen varit ute flera dagar i hällande regn och har aldrig haft läckageproblem, utan torrt och fint inne, har aldrig impregnerat utan det är original fortfarande. Håller värmen med en HeatPal och man sover på säng 6personer med gott om plats.
Har deras sovsäckar mm också både sommar och vintersäckar samt liggunderlag och kan bara rekommendera dom!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.